Antena 3 CNN Economic Zeci de taxe au fost eliminate, începând de miercuri

Zeci de taxe au fost eliminate, începând de miercuri

Zeci de taxe au fost eliminate, începând de miercuri
Sursa foto: Foto: Agerpres
01 Feb 2017   •   08:19

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) precizează că la 1 februarie va intra în vigoare Legea nr. 1/2017, care, între altele, elimină cvasitotalitatea taxelor aferente serviciilor consulare prestate de misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în străinătate, adăugând că activităţi care anterior erau suportate exclusiv din taxele de urgenţă accesorii taxelor consulare vor fi finanţate din alocaţii bugetare. 

Începând cu data de 1 februarie, cetăţenii români din străinătate vor beneficia de prestarea cu titlu gratuit a serviciilor consulare în materie de întocmire a actelor de stare civilă, a actelor notariale (autentificări, legalizări, certificări), eliberare a titlurilor de călătorie, acordare/redobândire a cetăţeniei române, procurare de acte judiciare şi extrajudiciare, verificare a valabilităţii permiselor de conducere, precum şi a altor servicii consulare, arată un comunicat al MAE transmis AGERPRES. 

La eliberarea paşapoartelor simple electronice şi a celor temporare a fost eliminată taxa consulară aferentă, care constituia venit la bugetul de stat, cu menţiunea că de la solicitanţi se va percepe în continuare, la fel ca la depunerea cererilor în ţară, contravaloarea blanchetelor paşapoartelor (în cuantum de 59 de euro pentru un paşaport simplu electronic, respectiv 20 de euro pentru unul temporar), care reprezintă costul de producţie al acestor documente de călătorie şi care se virează către producători. 

MAE mai precizează că la autentificarea actelor notariale care urmează a fi utilizate în cadrul unor proceduri notariale din România se va încasa doar tariful de publicitate notarială în vederea înscrierii actelor respective în registrele naţionale notariale din ţară (în cuantum de 3 euro), care se virează către Centrul Naţional de Administrare a Registrelor Naţionale Notariale din cadrul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, taxa consulară aferentă fiind eliminată. 

Pentru a asigura aplicarea noilor prevederi legale în condiţii de maximă eficienţă şi operativitate, în interesul cetăţenilor români care apelează la serviciile consulare, MAE a întreprins o serie de demersuri vizând actualizarea procedurilor şi instrumentelor de lucru specifice, gestionarea corespunzătoare a activităţii de preluare şi procesare a cererilor de servicii consulare, precum şi diseminarea informaţiilor privind noul regim de taxare în rândul comunităţilor româneşti din străinătate, arată sursa citată. 

De asemenea, aminteşte ministerul, printr-un act normativ adoptat recent la nivelul Guvernului, a fost reglementată şi finanţarea din alocaţii bugetare a unor activităţi care anterior erau suportate exclusiv din taxele de urgenţă accesorii taxelor consulare, precum asistenţa financiară în anumite cazuri umanitare şi retribuirea personalului consular angajat pe plan local. 

Tot printr-o decizie recentă a Guvernului, schema de încadrare cu personal a serviciului exterior al MAE a fost suplimentată cu 50 de posturi consulare, în vederea optimizării capacităţii de procesare a serviciilor consulare, arată sursa citată. 

Un număr de 22 de taxe nefiscale, percepute pentru diferite servicii prestate de către structurile Ministerului Afacerilor Interne, sunt eliminate începând de miercuri, când intră în vigoare Legea nr. 1/2017 privind eliminarea unor taxe şi tarife, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative. 

Potrivit MAI, se elimină taxa de 10 lei pentru eliberarea certificatului de cazier judiciar, documentul urmând a fi eliberat gratuit solicitanţilor. Prevederea este valabilă atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru persoanele juridice. 

Totodată, se elimină opt taxe prevăzute de Legea nr.117/1999 privind taxele extrajudiciare de timbru, care erau necesare eliberării unor documente la ghişeele Direcţiei Regim Permise şi Înmatricularea Vehiculelor. 

Printre acestea se numără: 

* taxa de examinare pentru obţinerea permisului de conducere pentru autovehicule din categoriile şi subcategoriile A, A1, B, B1 şi B+E (6 lei); 

* taxa de examinare şi obţinerea permisului de conducere pentru autovehicule din categoriile şi subcategoriile C, C1, Tr, D, D1, CE, DE, C1E, D1E, Tb şi TV (28 lei); 

* taxa pentru examinarea persoanelor cărora le-a fost anulat permisul de conducere, pentru categoriile cuprinse în permisul anulat, precum şi a persoanelor care au fost respinse de trei ori la examenul pentru obţinerea aceleiaşi categorii a permisului de conducere, precum şi pentru cele care nu au absolvit o şcoală de conducători de autovehicule, cu excepţia celor pentru categoriile B, B1, B+E (84 lei). 

Se mai elimină taxa de înmatriculare permanentă sau temporară pentru autovehicule şi remorci cu masa totală maximă autorizată de până la 3.500 kg inclusiv (60 lei); taxa de înmatriculare permanentă sau temporară pentru autovehicule şi remorci cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3.500 kg (145 lei); taxa de autorizare provizorie a circulaţiei autovehiculelor şi remorcilor neînmatriculate permanent sau temporar (9 lei); taxele de autorizare a circulaţiei pentru probe a autovehiculelor şi remorcilor (414 lei), precum şi înregistrarea cererilor persoanelor fizice şi juridice privind furnizarea unor date din Registrul naţional de evidenţă a persoanelor, precum şi din Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi certificatelor de înmatriculare şi din registrele judeţene şi al municipiului Bucureşti de evidenţă a permiselor de conducere şi certificatelor de înmatriculare (5 lei). 

Pe lângă acestea, se elimină şi alte trei taxe: pentru aplicarea, de către instituţiile prefectului, a apostilei pe actele oficiale administrative, la solicitarea persoanelor fizice (22 lei) sau juridice (44 lei), precum şi înregistrarea cererilor pentru aplicarea apostilei (3 lei). 

Potrivit MAI, în ceea ce priveşte serviciile prestate pentru eliberarea documentelor de călătorie, de la 1 februarie, din costul paşaportului vor fi eliminate taxa pentru serviciul public prestat - 22 lei - şi tariful suplimentar pentru eliberarea paşaportului simplu temporar - 100 lei. 

Noile taxe pe care le vor achita cetăţenii pentru eliberarea paşapoartelor, în cazul cererilor depuse în ţară, vor fi: 

* pentru paşaportul simplu electronic (cu valabilitate 5 ani, eliberat persoanelor peste 12 ani) - 258 lei; 

* pentru paşaportul simplu electronic (cu valabilitate 3 ani, eliberat persoanelor sub 12 ani) - 234 lei; 

* pentru paşaportul simplu temporar (cu valabilitate 1 an) - 96 lei. 

De asemenea, se elimină taxa de 22 lei pentru furnizarea datelor din Registrul Naţional de Evidenţă a Paşapoartelor Simple şi pentru eliberarea adeverinţelor referitoare la exercitarea dreptului la liberă circulaţie în străinătate, istoric de paşapoarte şi perioada în care solicitantul a avut statutul de cetăţean român cu domiciliul în străinătate. 

Totodată, alte şase taxe extrajudiciare de timbru şi două taxe consulare pentru servicii prestate în domeniul evidenţei persoanelor şi al stării civile se elimină începând de miercuri. 

Astfel, se elimină taxa pentru schimbarea numelui (15 lei); taxa pentru eliberarea certificatelor de atestare a cetăţeniei şi a domiciliului (22 lei); taxa pentru identificarea unei persoane pe teritoriul României (35 lei), precum şi taxa pentru eliberarea certificatelor de atestare a cetăţeniei şi a domiciliului; eliberarea copiei de pe decizia de schimbare a numelui; eliberarea şi preschimbarea actelor de identitate pentru cetăţenii români; înscrierea în actul de identitate a menţiunii privind stabilirea reşedinţei; eliberarea cărţii de identitate provizorii (5 lei).

Sursă: Agerpres
×
Subiecte în articol: taxe
Parteneri
Românii care vor fi obligați să își instaleze al doilea contor pentru energie
x close