Antena 3 CNN Life Știinţă Descoperire incredibilă a oamenilor de știință. ”Este de 3,8 miliarde de ori mai masivă decât Soarele!”

Sursa foto: Foto: pixabay.com
28 Apr 2016   •   19:50

O echipă de cercetători de la Telescopul ASKAP (Australian Square Kilometre Array Pathfinder) a descoperit o gaură neagră supermasivă în timp ce efectua o serie de măsurători astronomice de rutină, într-o galaxie aflată la o distanţă de aproximativ 1,8 miliarde de ani lumină, conform unui material publicat în revista Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, informează Business Insider.

Astronomii au observat că norii de gaze din centrul unei galaxii îndepărtate, denumită IRAS 20100-4156, se învârt extraordinar de repede, cu o viteză de aproximativ 600.000 de metri pe secundă, aproape dublă faţă de aşteptările lor.

Viteza cu care aceşti nori de gaze se rotesc în jurul centrului galactic dezvăluie existenţa acolo a unei găuri negre supermasive. Conform calculelor, această gaură neagră ar avea o masă de 3,8 miliarde de ori mai mare decât a Soarelui. Spre comparaţie, gaura neagră supermasivă din centrul galaxiei noastre este de "doar" aproximativ 4 milioane de ori mai masivă decât Soarele.

Galaxia IRAS 20100-4156 pare să fie formată din ciocnirea a trei galaxii spiralate. În timpul ciocnirii lor, găurile negre supermasive din centrul fiecăreia s-au contopit formând o gaură neagră uriaşă, de 3,8 miliarde de ori mai masivă decât Soarele.

Gazul cosmic care se acumulează în zona adiacentă nucleului galactic se roteşte în jurul acestuia sub imperiul forţei gravitaţionale a acestei găuri negre supermasive şi emite unde radio. Acestea au fost depistate de telescopul ASKAP şi de Australia Telescope Compact Array.

"Mişcarea foarte rapidă a gazului ne spune cât de masivă este această gaură neagră", susţine astrofizicianul Lisa Harvey-Smith, coordonatorul studiului. "Cu adevărat important este că am reuşit să evaluăm direct masa găurii negre analizând gazul care gravitează în jurul ei", a adăugat ea.

În plus, conform observaţiilor, această gaură neagră se află într-o maternitate stelară deosebit de activă, în care noi stele se aprind surprinzător de frecvent. În pofida reputaţiei de distrugătoare pe care o au găurile negre, oamenii de ştiinţă au observat că acelea rezultate din ciocniri galactice pot fi asociate cu adevărate fabrici stelare în care se aprind noi stele chiar şi de 100 de ori mai rapid decât în alte zone ale cosmosului.

"Ne dorim să aflăm dacă ciocnirile dintre galaxii şi formarea găurilor negre supermasive intensifică procesul de naştere a unor noi stele", a susţinut Harvey-Smith.

Chiar dacă această gaură neagră este extraordinar de masivă, astronomii susţin că în Univers există şi nişte monştri de 10 ori mai masivi, găuri negre cu masa mai mare de 40 de miliarde de mase solare. Conform lui Harvey-Smith, evaluarea masei găurilor negre din centrul galaxiilor de diferite vârste oferă noi date cu privire la evoluţia galaxiilor în istoria Universului.

Subiecte în articol: Soare Univers