Antena 3 CNN Life Știinţă Informaţia genetică a ADN-ului poate supravieţui în spaţiul cosmic

Informaţia genetică a ADN-ului poate supravieţui în spaţiul cosmic

de S.T.    |    27 Noi 2014   •   20:31

Molecule de ADN fixate pe o capsulă transportată de o rachetă au reuşit să supravieţuiască atât în spaţiul cosmic, cât şi la reintrarea rachetei în atmosfera terestră, în pofida temperaturilor foarte înalte.

După zborul spaţial, reintrarea în atmosferă şi aterizare, moleculele de ADN erau intacte, în acelaşi loc în care fuseseră fixate, arată un studiu dat publicităţii miercuri, preluat de AFP şi ziarul spaniol "ABC".

Aceasta însă nu a fost singura surpriză: cea mai mare parte a moleculelor supravieţuitoare erau în continuare capabile să transmită informaţie genetică unor celule.

"Acest studiu furnizează dovezi experimentale în sensul că informaţia genetică a ADN-ului poate supravieţui în condiţiile extreme din spaţiu şi la reintrarea în densa atmosferă a Pământului", explică profesorul Oliver Ullrich, de la Institutul de Anatomie al Universităţii din Zürich, coautor al acestui studiu.

Experimentul, numit DARE (DNA atmospheric re-entry experiment) a fost făcut spontan în cursul misiunii TEXUS-49. În cadrul acesteia, oamenii de ştiinţă de la Universitatea din Zürich studiau rolul gravităţii în procesul de reglare a exprimării genelor în celulele umane. Pentru aceasta utilizau un hardware instalat în rachetă pe care îl manevrau prin control la distanţă.

Mulţi oameni de ştiinţă sunt de părere că ADN-ul provenit din spaţiu ar putea, probabil, să ajungă intact pe Pământ, transportat de materiale extraterestre ca praful cosmic sau meteoriţii, planeta noastră fiind lovită zilnic de o sută de tone de astfel de materiale.

Această extraordinară stabilitate a ADN-ului "arată, de asemenea, că nu este deloc imposibil ca, în pofida tuturor precauţiilor şi măsurilor de siguranţă, navele noastre spaţiale să transporte ADN terestru pe alte planete ca Martie", mai spune profesorul Ullrich. Dat fiind acest risc, "trebuie să evităm o astfel de contaminare în căutarea de viaţă extraterestră".

Subiecte în articol: ADN