Antena 3 Actualitate Sănătate Problemele sistemului de urgenţă din România. Ce spune Raed Arafat

Problemele sistemului de urgenţă din România. Ce spune Raed Arafat

de S.T.    |    28 Ian 2017   •   16:09
Problemele sistemului de urgenţă din România. Ce spune Raed Arafat

Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, a declarat, sâmbătă, că sistemul de urgenţă din România a avut în ultimii ani o evoluţie, dar că acesta încă mai poate fi îmbunătăţit.

Sistemul este de îmbunătăţit, dar trebuie studiat foarte bine şi analizat, dar şi lucrat cu mare atenţie. Ce anume facem? În ce direcţie mergem? Să nu stricăm ce am făcut. Astea sunt lucrurile importante. (...) Niciun sistem, inclusiv cel de urgenţe, dacă nu se îmbunătăţeşte, rămâne fix. Mereu analizăm diferite situaţii care apar, ca să putem îmbunătăţi sistemul” a spus Raed Arafat, într-o conferinţă de presă, la Baia Mare.

El a precizat că, la nivel naţional, se testează raportarea digitală a datelor despre pacienţii preluaţi prin serviciul de ambulanţă.

„Ultimul lucru care s-a făcut este introducerea sistemului digital de raportare de ambulanţe şi sistemele de primiri urgenţe, sistem care acum e în testare. Deja vedem primele rezultate pe plan naţional care ne permit să îmbunătăţim calitatea serviciilor oferite populaţiei prin sistemul de urgenţă. Sunt date pe care înainte nu puteam să le colectăm, era imposibil să colectezi datele pe milioane de cazuri, dar acum când se completează în timp real e mult mai uşor, poţi să scoţi date din sistemul informatic, să faci analiză pe ele, să compari, să vezi cum merge într-un judeţ sau în celălalt judeţ. Ăsta deja e un pas major care se va simţi curând pe partea calităţii”, a spus Raed Arafat.

Şeful DSU a admis că o problemă dificil de rezolvat în cadrul sistemului de urgenţă este supra-aglomerarea UPU din majoritatea spitalelor publice din ţară.

O altă problemă spinoasă care rămâne este cea a aglomerării din serviciile de primiri urgenţe. (...) O unitate de primiri urgenţe e un sistem foarte complex prin care trece un pacient. Se ajunge fie cu ambulanţă, fie cu mijloace proprii, ai punctul de triaj, acolo după ce ai fost triat, aştepţi. Această aşteptare deranjează pe cei care sunt cu probleme mai uşoare. Sunt cinci nivele de clasificare de la codul roşu la codul alb. Cei care sunt clasificaţi la codul alb înseamnă cu sunt pacienţi care au nevoie de minimă îngrijire medicală, poate ei sunt îngrijoraţi de ceva, dar din punctul medical nu reprezintă o reală urgenţă deloc. Sigur, o să-i vadă la un moment dat, însă prioritatea este dată la celelalte coduri. (...) Aici sunt nemulţumirile şi presiunile pe colegii din UPU”, a declarat Raed Arafat.

El a subliniat că nu toţi pacienţii care ajung în UPU se află într-o stare critică, însă au fost şi situaţii în care în urma unor investigaţii medicale au fost descoperite boli grave.

„Aglomerarea UPU e simptomul unor deficienţe din sistem care nu aparţin UPU, e simptomul unei boli care se află în afara UPU pentru că nu au acces la medicul de familie, sau în weekend, nu au acces la ambulatorii decât prin programări care durează foarte mult, laboratoarele unde trebuie să-şi facă analize îi pun pe liste de aşteptare. Aceste cazuri, odată ajunse în UPU, devin extrem de revendicative dacă stau şi aşteaptă patru-cinci ore. (...) La noi, medicul te vede într-o oră maxim două, dacă eşti cod roşu, te vede imediat, asta e cert. Nu te lasă acolo dacă eşti în stop cardiac sau infarct miocardic acut, dar problema care apare în toate UPU din ţară este modul în care procesăm bolnavul şi modul în care aceşti bolnavi ajung, şi de ce ajung (...) însă mai există o categorie a celor care vin pe picioarele lor şi, în urma unui consult, s-ar putea să descoperim că sunt urgenţe foarte grave”, a afirmat Raed Arafat.

De asemenea, el a remarcat evoluţia ascendentă în cei şapte de ani de activitate a SMURD în judeţul Maramureş şi extinderea, modernizarea UPU din cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă din municipiul Baia Mare.
 

Ai imagini sau informaţii care ar putea deveni o ştire? Trimite-ne un mesaj la numărul 0744.882.200 pe Whatsapp sau Signal

Sursă: Agerpres
×
Parteneri
x close