
Shein s-a transformat în doar câțiva ani dintr-o companie puțin cunoscută într-una dintre cele mai mari firme de îmbrăcăminte din lume, în ciuda alertelor internaționale că produsele sale conțin substanțe toxice sau chiar cancerigene. Mai multe persoane, în special tineri, au explicat pentru BBC de ce continuă să cumpere haine de acolo, chiar dacă știu riscurile: e „accesibil” și „aproape întotdeauna poți găsi ceea ce cauți, chiar dacă calitatea este proastă”.
Emily, în vârstă de 21 de ani, cheltuiește în jur de 20 de lire sterline pe lună cumpărând haine de pe Shein pentru petreceri sau de sărbători. „Aproape întotdeauna poți găsi ceea ce cauți, chiar dacă calitatea este proastă”, spune ea.
La fel ca milioane de oameni în Marea Britanie și SUA, ea cumpără online și spune că e accesibil. Tânăra mărturisește că a vrut la un moment dat să renunțe să mai cumpere haine de pe Shein din cauza practicilor sale abuzive cu privire l condițiile în care lucrează muncitorii, dar s-a răzgândit pentru că peste tot este „mult prea scump”.
Se estimează că vânzările globale ale Shein au atins cifra de 36,9 miliarde de dolari (30,2 miliarde de lire sterline) anul trecut, potrivit GlobalData.
Shein este o companie privată, iar profiturile din Marea Britanie s-au dublat în 2023 la peste 24 de milioane de lire sterline, potrivit datelor transmise de Companies House. Shein deține mii de linii de producție de haine diferite, depășind mărcile rivale, cum ar fi H&M și Zara.
Vinde multe haine cu mai puțin de 10 lire sterline și schimbă rapid modelele.
Sophie Wills, din Birmingham, a declarat pentru BBC că a cumpărat haine de pe Shein pentru că au un preț mic. „Sunt vremuri grele”, a pus ea, subliniind că probabil nu și-ar putea permite haine de calitate.
„Toată ținuta mea este de la Shein”
Thando Sibenke a povestit că face constant cumpărături de la Shein. „Tot ce port acum e de la Shein”, a declarat ea, argumentând că îi plac prețul, comoditatea și varietatea hainelor.
Cu toate acestea, Thando spune că intenționează să verifica ai atent pe viitor cum sunt făcute hainele pe care le cumpără.
'Mi-e rușine'
Georgina, în vârstă de 24 de ani, din Londra, spune că este „stânjenită” că a făcut cumpărături la Shein – și că s-a oprit.
„De când am citit despre această companie, știrile negative le depășesc masiv pe cele pozitive și chiar și dacă văd îmbrăcăminte Shein în magazine cu haine la preț redus, nu mă simt confortabil să le cumpăr.”
Designerul de modă și academicianul Shazia Saleem a spus că oamenii din Generația Z - cei născuți între aproximativ 1995 și 2010 - spun adesea în sondaje că sustenabilitatea și etica sunt importante pentru ei, dar acest lucru nu apare neapărat în alegerile lor când fac cumpărături.
Tinerii pot simți presiunea să cumpere haine noi mai multe pentru a posta des pe rețelele sociale, așa că, pentru că nu au prea mulți bani, probabil vor cumpăra în continuare de la acest retailer, a declarat Saleem. Ea a subliniat că, deși oamenii sunt cei care decid ce să cumpere, e datoria guvernului să se asigure că firmele vând produse sustenabile. etic.
Shein lansează zilnic mii de produse noi, care pot încuraja cumpărătorii să cumpere prea multe - dar este și un răspuns la „dorința consumatorilor de a-și actualiza constant garderoba conform celor mai recente tendințe”, a afirmat Louise Deglise-Favre, analist senior de îmbrăcăminte la GlobalData.
Fabricile din Guangzhou, China, care produc haine pentru gigantul Shein, funcționează aproape neîncetat, iar muncitorii lucrează în condiții care ridică semne de întrebare legate de drepturile omului și standardele legale ale muncii. Un reportaj BBC scoate la lumină orele istovitoare, salariile mici și presiunea constantă resimțită de angajați, care sunt plătiți pe bucată și depind de fiecare strop de productivitate pentru a-și întreține familiile. Deși sediul Shein este acum în Singapore, majoritatea produselor sale sunt fabricate în China, o țară cu un lanț de aprovizionare complet, unde toate materialele sunt produse local.
Guvernul din Seul a lansat un avertisment cu privire la o serie de produse vândute de platformele online Shein, Temu sau AliExpress. Există produse care pot fi extrem de toxice şi chiar cancerigene. Autorităţile europene încearcă şi ele să-i alinieze pe aceşti giganţi la standardele impuse pe continentul nostru. Până atunci, se solicită o atenţie sporiră din partea consumatorilor.