Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Fii alături de noi!

de D.G.   •   15 Iun 2015   •   20:45
Specialişti unguri: un vulcan s-ar putea reactiva în Masivul Ciomatu. Ce le răspund specialiştii români 817
Masivul vulcanic Ciomatu din Munţii Harghitei nu are potenţialul de a se reactiva în curând, ci poate peste câteva sute de mii de ani, declară comisarul general adjunct al Gărzii de Mediu, Szép Róbert, în timp ce custodele Rezervaţiei Lacul Sfânta Ana spune că nu au fost cercetători în zonă.
Comisarul general adjunct al Gărzii Naţionale de Mediu, Szép Róbert, a declarat, luni, corespondentului Mediafax, că nu există pericolul reactivării vulcanului Ciomatu din judeţul Harghita, acesta putând să se trezească la viaţă "cândva, peste câteva sute de mii de ani".
Geolog de profesie, Szép Róbert a spus că studiul realizat de echipa de vulcanologi de la Academia de Ştiinţe din Ungaria şi de la Universitatea "Eötvös Lorand" din Budapesta, coordonată de Szabolcs Harangi, este "inovativ", dar că ar trebui să fie "susţinut" de cercetări geofizice.

"Cercetările la care se face referire sunt într-adevăr cercetări geochimice inovative pe distribuţia de elemente radioactive şi alte elemente în zircon, dar ele ar trebui să fie susţinute şi de nişte cercetări geofizice. La ora actuală nu există indicii care să ne ducă la concluzia că ar exista vreun pericol ca vulcanismul de la Ciomatu să se reactiveze", a spus Szép Róbert.
El a adăugat că, potrivit celor mai recente cercetări ale vulcanologilor francezi, ultima erupţie a vulcanului Ciomatu ar fi avut loc în urmă cu 10.000 de ani, aceasta încheind ciclul vulcanismului neogen, afirmaţie susţinută şi de studiile efectuate pe depozitele de sedimente existente pe fundul Lacului Sfânta Ana.

"Într-adevăr, Ciomatu poate să revină la viaţă cândva, peste câteva sute de mii de ani probabil, atunci când condiţiile tectonice vor fi iarăşi favorabile pentru un asemenea eveniment major", a afirmat comisarul general adjunct al GNM.
Pe de altă parte, custodele Rezervaţiei "Lacul Sfânta Ana - Tinovul Mohoş", Kerezsi László, a declarat că s-a interesat şi a aflat că cercetătorii maghiari au analizat "nişte bucăţi de rocă" provenite din muntele Ciomatu şi "aruncate", în timpul ultimei erupţii, la o distanţă considerabilă, "în apropierea localităţii Târgu Secuiesc", în judeţul Covasna.

"În zona noastră nu a fost această echipă de cercetători, efectiv cercetare aprofundată nu s-a făcut şi nu se face în zona muntelui", a declarat, corespondentului Mediafax, Kerezsi László.
Potrivit unui studiu realizat de o echipă de vulcanologi de la Academia de Ştiinţe din Ungaria şi de la Universitatea "Eötvös Lorand" din Budapesta , masivul vulcanic Ciomatu din Munţii Harghitei are potenţialul de a se reactiva, în ciuda faptului că este stins de peste 30.000 de ani.