Antena 3 CNN Life Știinţă Premiul Nobel pentru chimie a fost acordat americanilor Robert Lefkowitz şi Brian Kobilka

de N.B.    |    10 Oct 2012   •   13:06

Premiul Nobel pentru chimie a fost acordat americanilor  Robert Lefkowitz şi Brian Kobilka pentru "descoperiri de o importanţă covârşitoare" privind activităţile unei importante familii de receptori - receptorii cuplaţi cu proteina G (RCPG), adică cea mai mare familie de receptori celulari de suprafaţă. Asemeni Premiului Nobel pentru fizică, anunţul a fost făcut de Staffan Normark, la Academia Regală Suedeză pentru Ştiinţe.

Brian K. Kobilka este profesor la univeristatea Stanford, în cadrul departamentelor de Fiziologie Moleculară şi Celulară şi Medicină. Este co-fondator al ConometRx, o companie de biotehnologie dedicată cercetărilor RCPG.

Robert J. Lefkowitz de la Institutul Medical Howard Hughes şi de la Centrul Medical de la Duke University, recunoscut pentru cercetările sale în domeniul RCPG, este unul dintre cei mai apreciaţi cercetători din domeniile biologiei, biochimiei, farmacologiei, toxicologiei şi medicinei clinice.

Ca şi celelalte premii pentru ştiinţă, Premiul Nobel pentru chimie recompensează în mod normal cercetarea efectuată cu mai mult de un deceniu în urmă, astfel că membrii Comitetului Nobel vor alege din numeroase descoperiri făcute de cercetători.

Anul trecut, omul de ştiinţă israelian Daniel Shechtman a fost desemnat câştigătorul Premiului Nobel pentru chimie datorită descoperirii cvasi-cristalelor în 1982, o realizare ce a "schimbat în mod fundamental felul în care chimiştii concep materia solidă".

Luni, 8 octombrie, a fost acordat Premiul Nobel pentru Medicină. Britanicul John Gurdon şi japonezul Shinya Yamanaka au fost desemnaţi câştigători pentru contribuţia lor în cercetarea asupra reprogramării nucleare, o tehnică ce permite transformarea celulelor adulte în celule stem capabile să creeze toate tipurile de ţesut uman.

Marţi, 9 octombrie, Premiul Nobel pentru fizică a fost câştigat de francezul Serge Haroche şi americanul David J.Wineland pentru "dezvoltarea unor metode revoluţionare care permit măsurarea şi manipularea sistemelor cuantice individuale".

Joi, 11 octombrie, începând cu ora 12 (ora României), se va acorda Premiul Nobel pentru literatură, data a fost anunţată oficial luni de către Academia Suedeză.

Vineri, 12 octombrie, începând cu ora 11 (ora României), Thorbjørn Jagland, preşedintele Comitetului Nobel al Norvegiei, va anunţa câştigătorul Premiului Nobel pentru Pace.

Luni, 15 octombrie, începând cu ora 14 (ora României), Staffan Normark va acorda Premiul Nobel pentru economie, la Academia Regală Suedeză pentru Ştiinţe.

Subiecte în articol: Premiul Nobel