Antena 3 CNN Life Știinţă Premiul Nobel pentru medicină pe 2011, acordat cercetătorilor Bruce Beutler, Jules Hoffmann şi Ralph Steinman

Sursa foto: Foto: en.wikipedia.org
03 Oct 2011   •   12:49

Cercetătorii Bruce Beutler (SUA), Jules Hoffmann (Luxemburg) şi Ralph Steinman (Canada) au primit luni, premiul Nobel pentru medicină pe 2011. Cei trei oameni de ştiinţă au fost recompensaţi pentru cercetările lor din domeniul sistemului imunitar, informează AFP.

"Laureaţii premiilor Nobel din acest an au revoluţionat felul în care noi înţelegem funcţionarea sistemului imunitar, descoperind principiile cheie ale activării acestuia", se afirmă în comunicatul emis de comitetul Nobel.

"Bruce Beutler şi Jules Hoffman împart jumătate din premiu, pentru lucrările lor asupra sistemului imunitar înnăscut (moştenit). Ralpf Steinman a fost premiat pentru lucrările sale asupra sistemului imunitar dobândit (în timpul vieţii)", precizează acelaşi comunicat.

Bruce A. Beutler s-a născut în 1957, în oraşul american Chicago. Este absolvent al Universităţii din Chicago şi a lucrat ca cercetător la Rockefeller University din New York şi la University of Texas din Dallas, unde a descoperit receptorii lipopolizaharide (LPS). Din anul 2000, el este profesor de genetică şi imunologie la The Scripps Research Institute din La Jolla.

Jules A. Hoffmann
s-a născut în oraşul Echternach din Luxemburg, în 1941. A studiat la Universitatea Strasbourg din Franţa, pe care a absolvit-o în 1969. După cursurile postuniversitare la Universitarea Marburg din Germania, s-a întors la Strasbourg, unde s-a concentrat asupra cercetărilor de laborator, din 1974 până în 2009. A fost şi directorul Institute for Molecular Cell Biology din Strasbourg, iar în perioada 2007-2008 a fost preşedintele Academiei naţionale de ştiinţe din Franţa.

Ralph M. Steinman s-a născut în 1943, în oraşul canadian Montreal, unde a studiat biologia şi chimia la Universitatea McGill, iar apoi a urmat cursurile de medicină la Harvard Medical School din Boston, pe care le-a absolvit în 1968. A colaborat cu Rockefeller University din New York începând din anii 1970, fiind profesor de imunologie la această instituţie începând din 1988 şi directorul Centrului pentru Imunologie şi Maladii Imunitare din cadrul aceleiaşi instituţii.

Anul trecut, premiul Nobel pentru medicină i-a revenit britanicului Robert Edwards, considerat "p
ărintele" fertilizării in vitro.

Premiile pentru fizică şi chimie vor fi decernate marţi şi miercuri, iar cel pentru literatură, joi.  Se aşteaptă ca pentru premiul Nobel pentru pace să fie ales un reprezentant al "primăverii arabe", mişcarea care a dus la prăbuşirea regimurilor autoritare din Tunisia, Egipt şi Libia.

Pe 10 octombrie, se va decerna premiul pentru economie. Potrivit specialiştilor, este prea devreme ca cercetările asupra crizei mondiale actuale să fie recompensate.

Premiile Nobel sunt decernate din 1901, cu excepţia celui pentru economie, instituit în 1968 de către Banca centrală din Suedia.

Subiecte în articol: Premiul Nobel medicina