Ana Maria Bujor vine cu mai multe explicații.
''În primul rând, șoferii nu mai pot fi amendați în acest an pentru neprezentarea dovezii asigurării obligatorii de răspundere civilă auto în format fizic.
Mai exact, șoferii pot dovedi acum existența unei asigurări RCA și prin prezentarea contractului sau poliței de asigurare în format electronic sau chiar prin verificarea direct în baza de date gestionată de autorități.
Apoi, șoferii scăpă de amenzi atunci când folosesc telefoanele mobile în timpul deplasării pe drumurile publice, dacă utilizează funcția hands free. De fapt, în 2020, autoritățile au îndreptat o scăpare apărută odată cu introducerea unei prevederi în Codul rutier, în 2019, care nu făcea nicio excepție de la utilizarea telefonului.
Practic, folosirea telefonului în timpul condusului a fost atunci total interzisă, inclusiv dacă se folosea funcția hands free.
Care sunt totuși amenzile pe care șoferii riscă să le primească?
Cuantumul acestuia este de 145 de lei și în acest an, însă cea mai mică sancțiune care poate fi acordată este de două puncte-amendă, adică de 290 de lei. În concret, discutăm de următoarele categorii de amenzi:
clasa I: 290 sau 435 de lei;
clasa a II-a: 580 sau 725 de lei;
clasa a III-a: de la 870 la 1.160 de lei;
clasa a IV-a: de la 1.305 la 2.900 de lei;
Cum se poate contesta?
Din 2018, lipsa din procesul-verbal de contravenție a codului numeric personal a persoanei sancționate atrage nulitatea procesului-verbal. Tot din 2018 discutăm și de o posibilitate de anulare a procesului-verbal de contravenție, dacă fapta nu e descrisă suficient. Însă sunt și vești proaste pentru șoferi: de exemplu, ei nu pot contesta sancțiunile rutiere, folosindu-se de marja de eroare a aparatelor radar'', a explicat Ana Maria Bujor, senior editor Antena 3.