Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor desfășoară, în această perioadă, controale în toată țara, pentru a verifica dacă este respectată legislația națională și cea europeană, în ceea ce privește furnizarea apei calde și agentului termic de încălzire. Până în prezent, au fost controlați 32 de operatori economici din 25 de județe ale țării, fiind constatate abateri la cinci dintre aceștia. În urma verificărilor, au fost aplicate șase sancțiuni contravenționale, dintre care trei amenzi în valoare totală de 28.000 lei și trei avertismente.
„Din dispoziția președintelui ANPC, Cristian-Victor Popescu Piedone, în această perioadă are loc o acțiune de control la nivel național, având ca obiectiv verificarea modului de respectare a prevederilor legale în ceea ce privește furnizarea energiei termice pentru încălzire și apă caldă menajeră către consumatori. Acțiunea a fost desfășurată pentru a asigura calitatea serviciilor și respectarea normelor legale în vigoare”, se arată într-un comunicat transmis de ANPC.
Până în prezent, au fost controlați un număr de 32 de operatori economici din 25 de județe ale țării, fiind constatate abateri la cinci dintre aceștia. În urma verificărilor, până în prezent, au fost aplicate șase sancțiuni contravenționale, dintre care trei amenzi în valoare totală de 28.000 lei și trei avertismente. De asemenea, pentru a asigura respectarea drepturilor consumatorilor, au fost aplicate și două măsuri complementare de remediere a serviciilor furnizate.
„Până la finalizarea acțiunii de control, care este programată pentru data de 21.02.2025, estimăm că valoarea amenzilor aplicate va crește semnificativ. În cadrul acțiunii de control, au fost inspectate 212 puncte termice, precum și diverse unități locative, unități de învățământ, spitale și săli de sport, pentru a verifica respectarea reglementărilor legale”, mai transmite ANPC.
Ce nereguli a găsit ANPC
Pricipalele abateri constatate sunt următoarele:
- neasigurarea agentului termic și a apei calde la valorile de temperatură minime prevăzute de legislație și de contractele încheiate cu beneficiarii;
- neîncadrarea în diagrama de reglaj;
- sisteme de distribuție a agentului termic cu componentedeteriorate/uzate/lipsă;
- lipsa notificării de către furnizori cu 30 zile înainte de intrarea în vigoare a modificării tarifelor.
Totodată, au fost solicitate contractele încheiate cu beneficiarii (pentru verificarea respectării clauzelor contractuale) precum și documente care să ateste verificareametrologică a aparatelor de măsurare aflate atât în punctele termice, cât și în unitățile locative, la punctele de delimitare.
Au fost emise 52 de invitații, urmând ca incheierea documentelor de control să se efectueze după finalizarea verificărilor.
„Consumatorul nu trebuie văduvit nici măcar cu un leu. În caz contrar, acesta trebuie despăgubit, fie de agentul economic, fie prin ajustarea facturii, astfel încât să fie eliminate costurile pentru serviciile neconforme cu legislația în vigoare pe care agentul economic este obligat să o respecte ad literam!”, a declarat Cristian Popescu Piedone.