Factura la curent electric crește sau scade? Ultimele clarificări din partea ANRE în scandalul liberalizării pieței energiei

de Mia Lungu    |    26 Ian 2021   •   12:00
Factura la curent electric crește sau scade? Ultimele clarificări din partea ANRE în scandalul liberalizării pieței energiei Hepta

Vicepreședintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei, Zoltan Nagy Bege, a explicat care erau prețurile la energie înainte de liberalizarea pieței și cum sunt ele calculate în prezent. "Scandalul este datorită creşterii de preţ. ANRE nu mai are nicio absolut nicio intervenție în piață" a declarat acesta, marți, într-o videoconferință.

"ANRE a fost împuternicită să stabilească producătorii, cantitățile și prețurile de achiziție la care furnizorii achiziționau energia electrică pentru necesarul de consum al consumatorilor clasici. Acești producători au fost Hidroelectrica și Nuclearelectrica, pentru mare parte a cantităților, respectiv Petrom și câțiva producători de co-generare, pentru perioade mai scurte și cantități mai mici." a povestit Zoltan Nagy într-o videoconferință pentru ziarul BURSA.

Prețul mediu de achiziție de la cei doi mari producători autohtoni a fost aprox 120lei/MWh la care s-a adăugat costurile cu furnizarea și profitul furnizorilor. Astfel s-a ajuns la un preț mediu de vânzare către consumatorii casnici în regim reglementat de 220-230 de lei/MWh. 

Acestea au fost prețurile care începând cu 1 ianuarie au dispărut din piață de energie electrică din România și au fost înlocuite exclusiv cu prețurile concurențiale. Chiar și prețurile de serviciu universal sunt niște prețuri concurențiale. Nu sunt avizate sau aprobate de ANRE. ANRE nu mai are nicio absolut nicio intervenție în piață.

Vicepreședinte ANRE: Scandalul este datorită creşterii de preţ, care poate fi şi de 20%

"Deşi toată lumea a încurajat teoria că scandalul liberalizării a fost cauzat de lipsa informării consumatorilor, eu cred că scandalul este datorită creşterii de preţ, care poate fi şi de 20%.

Legal, autoritatea nu avea cum să oblige furnizorul de ultimă instanţă să aplice alt preţ de la 1 iulie. Noi avem 6 furnizori de ultimă instanţă calificaţi în 2020, care sunt singurii îndreptăţiţi să furnizeze acest serviciu universal cu preţul aferent şi acest preţ este singurul la care puteau fi obligaţi să preia consumatorii care nu au optat pentru piaţa concurenţială.

În opinia mea, în cursul actualei liberalizări, consumatorii casnici au primit incomparabil mai multe informaţii legate de liberalizarea pieţei decât cu ocazia liberalizării pieţei pentru consumatorii noncasnici.

Recunosc, ANRE nu şi-a asumat acest rol de a informa direct consumatorii, dar nu o putem face, pentru ca nu avem această obligaţie, ci doar furnizorii, prin licenţele de furnizare. Pot să spun că până acum furnizorii s-au achitat de această obligaţie şi informaţiile respective au ajuns la consumatori, dar e nevoie şi de minimul interes al acestora pentru luarea unei decizii şi de a nu fi serviţi 100% de alţii", a precizat Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedintele ANRE.

ANRE, despre presiunile din partea Ministrului Energiei: Ar fi fost ilegal să obligăm furnizorii să ofere cele mai mici prețuri consumatorilor

"Cu ocazia multiplelor presiuni la care ANRE a fost supusă în cursul lunilor decembrie şi ianuarie prin care ni se solicita să obligăm furnizorii să încadreze cei 5,7 milioane consumatori casnici la cele mai mici preţuri din portofoliul de oferte, ar fi fost ilegal să facem acest lucru pentru că încalcă regulamentul şi directiva europeană din domeniu.

Aceste două acte normative europene prevăd clar că preţul se formează în funcţie de cerere şi ofertă, că nicio autoritate nu are dreptul să intervină în formarea preţurilor şi că statele membre iau măsuri pentru a asigura concurenţa între furnizori.

O asemenea intervenţie ar fi încălcat atât regulamentul 943/2019 cât şi directiva 944/2019 şi aş risca să spun că ar fi echivalat cu o nouă OUG 114/2018 cu aceleaşi efecte.

Pentru ca a obliga un număr de furnizori să asigure energie ieftină pentru 5,7 milioane de clienţi crează pierderi financiare pentru furnizor, care trebuie să fie recuperate de la celelalte categorii de furnizori: cei 3 milioane de consumatori casnici aflaţi deja în piaţa liberalizată şi consumatrorii noncasnici", a explicat Zoltan Nagy-Bege.

 

 

Ai imagini sau informaţii care ar putea deveni o ştire? Trimite-ne un mesaj la numărul 0744.882.200 pe Whatsapp sau Signal

×
Parteneri
x close