Antena 3 Actualitate Dr. Maria Nițescu: Când devin ciorbele, supele sau tocănițele un pericol pentru sănătate

Dr. Maria Nițescu: Când devin ciorbele, supele sau tocănițele un pericol pentru sănătate

de Georgiana Adam    |    30 Iul 2021   •   11:53
Dr. Maria Nițescu: Când devin ciorbele, supele sau tocănițele un pericol pentru sănătate
Sursa foto: pixabay

Medicul Maria Nițescu susține că mâncarea gătită nu este întotdeauna o alegere sănătoasă. Și asta deoarece trebuie să ținem cont de mai mulți factori atunci când alegem un anumit fel de mâncare, astfel încât acesta să nu ne dăuneze sănătății.

”Este mâncarea gătită o alegere sănătoasă?

Deseori auzim cât de bine este să mâncăm supe, ciorbe, supe cremă, tocănițe de legume, piureuri și tot felul de alte mâncăruri din legume sau din legume și carne.

Sunt însă aceste preparate alegeri bune din punct de vedere al sănătății?

Răspunsul nu poate fi simplu de tipul DA sau NU, ci mai degrabă DEPINDE!

Factorii care determină ca mâncarea gătită să fie o alegere sănătoasă sunt numeroși. Să îi amintim pe cei mai importanți:

1. calitatea materiilor prime: cu cât materiile prime sunt mai proaspete, în starea lor cât mai naturală (mai puțin procesate, de exemplu orez integral în loc de orez alb), cu valoare nutrițională superioară și cât mai puțin contaminate chimic, cu atât mâncarea pregătită va fi o alegere mai bună;

2. metodele de gastrotehnie utilizate: alegerea unor metode culinare precum înăbușirea, fierberea, coacerea asigură menținerea aprecierii acestor preparate ca fiind sănătoase;

3. timpul de prelucrare termică: materiile prime de origine animală trebuie să fie prelucrate integral, astfel încât să fie distruse microorganismele patogene ce pot fi transmise de la animale sau păsări, legumele să fie prelucrate cât mai puțin astfel încât să își păstreze valoarea nutrițională;

4. rețeta folosită: prăjirea cărnii și legumelor înainte de preparare, adaosul de grăsimi de origine animală (unt, smântână), carnea grasă, reduc valoarea nutrițională;

5. vârsta: cu cât vârsta este mai avansată, cu atât este mai bine ca mâncarea să fie bine prelucrată termic, mai ales în cazul persoanelor cu probleme de masticație, probleme digestive și cu scădere ponderală fără o cauză identificată;

6. starea de sănătate: afecțiunile tubului digestiv necesită utilizarea unor metode simple de prelucrare, fără multe grăsimi, fără legume/fructe crude;

7. pentru a menține o bună sănătate a microbiotei intestinale este nevoie de legume cât mai puțin procesate (mecanic și termic), aspect valabil pentru persoanele fără afecțiuni digestive ce se manifestă cu diaree;

8. locul în care alegem să mâncăm: acasă putem controla aspectele de mai sus, în timp ce masa la restaurant sau comanda la catering reprezintă simple loterii; legislația nu reglementează aspectele menționate, acestea fiind lăsate la latitudinea operatorului economic;

9. mărimea porțiilor consumate: sănătoase sau nu, aportul energetic nu diferă foarte mult când facem referire la anumite preparate, motiv pentru care este important să manifestăm moderație când avem în farfurie alte ingrediente decât legume.

Să reținem așadar un aspect foarte important: mâncarea gătită nu este neapărat și sănătoasă! Acest lucru este influențat de foarte mulți factori!

Timpul și banii alocați pentru mâncare de calitate reprezintă o investiție pe termen lung în sănătatea noastră!”, scrie medicul pe Facebook. 

Nu orice aliment/preparat vegetal este și sănătos/recomandat! Am amintit în postări anterioare pericolele din legume și...

Publicată de Dr.Maria Nitescu pe Vineri, 23 iulie 2021

Ai imagini sau informaţii care ar putea deveni o ştire? Trimite-ne un mesaj la numărul 0744.882.200 pe Whatsapp sau Signal

×
Parteneri
x close