Antena 3 CNN Actualitate Cristian Ghinea: ”Dacă nu atingem ținta de 25 de mii de hectare împădurite din PNRR, riscăm să ni se blocheze banii pe autostrăzi”

Cristian Ghinea: ”Dacă nu atingem ținta de 25 de mii de hectare împădurite din PNRR, riscăm să ni se blocheze banii pe autostrăzi”

Ministrul proiectelor europene, Cristian Ghinea, a declarat, miercuri seară, la Antena 3, că România are unul dintre cele mai mari procente din PNRR alocați construcției de autostrăzi, dar că riscă să piardă banii dacă nu va atinge ținta de 25 de mii de hectare împădurite.

Cristian Ghinea: ”Dacă nu atingem ținta de 25 de mii de hectare împădurite din PNRR, riscăm să ni se blocheze banii pe autostrăzi”
Sursa foto: Hepta
de Adelina Miron    |    14 Iul 2021   •   22:18

„Cea mai mare tragedie în anii ăștia e ca am avut bani pentru autostrăzi dar n-am avut proiecte. Acum ajungem în situația de a avea mai multe proiecte și de abia acum în anii următori vom resimți lipsa de bani. Avem 5, 1 miliarde pentru autostrăzi în anii următori, însă nevoia noastră va fi de 10 miliarde.

Dacă nu atingem ținta de 25 de mii de hectare împădurite din PNRR, riscăm să ni se blocheze banii pe autostrăzi. Acest plan este lucrată la detaliu, toată administrația centrală din România a fost angrenată în scrierea acestui plan.”, a declarat Ghinea.

Ministrul proiectelor europene a mai spus că România a acordat cei mai mulți bani din PNRR educației, dintre țările europene.

„Pentru educație noi am dat 12% din PNRR, suntem țara care a alocat cel mai mare procent pentru educație. Jumătate de miliard pentru abandonul școalar, încă 700 de milioane pentru modernizarea școlilor.

Nu va fi o refacere din asta, punem termopane. Va fi o refacere verde a școlilor. Școlile noi construite vor fi verzi de la bun început, consum energetic zero în România.”

Ghinea a mai precizat că bani din PNRR vor fi alocați și către creșterea numărului de stații de încărcare pentru mașinile electrice.

„Europa pregătește trecerea chiar brutală la mașini electrice. Abia săptămâna asta am luat mașină sută la sută electrică. Avem 13 mii de stații de încărcare în varianta trimisă la Bruxelles. Vom crește probabil la 20 de mii iar UE vrea 30 de mii de stații de încărcare.

Stațiile de încărcare vor putea fi încarcate de primării în stații publie. Sunt trei linii de finanțare, la autostrăzile nou făcute, A7, A8 vor avea din construcție stații de încărcare.

Am spus primarilor: stații de încărcare, piste de biciclete, transport electric. Unii primari spun, domne, eu nu mi-am terminat de asfaltat orașul. Și spun, da, asta e România. Și în București mai sunt sute de străzi neasfaltate. Dar trebuie să luăm bani și pentru asta. Ce facem, ratăm trecerea la automobile electrice?Nu putem să facem totul din fonduri europene.

Vor fi în jur de 10 state care vor avea aprobate planurile în septembrie, vor mai fi Suedia, Polonia, Cehia. Statele est-europene au altfel de probleme, au avut discuții mai dificile cu Comisia.

Să faci 37% verde într-o țară ca România nu este ușor. 10 la sută din PNRR pentru autostrăzi este enorm. Danemarca are aproape 60% din plan verde. Polonia, Cehia, toți își fac la limită verdele și digitalul, fiecare guvern încearcă să țină această balanță între ce vrea omul, cetățeanul obișnuit.”
 

×
Subiecte în articol: Cristian Ghinea autostrazi bani
Parteneri
Situaţie critică în Slănic Prahova: o stradă s-a surpat! ISU intervine
x close