Ce s-a ales de elicopterul cu care a fugit Nicolae Ceaușescu, la 22 decembrie 1989

de A.M.P    |    22 Mar 2017   •   09:53
Ce s-a ales de elicopterul cu care a fugit Nicolae Ceaușescu, la 22 decembrie 1989 Foto: pixabay.com

Elicopterele lui Ceaușescu au ajuns piese de muzeu. Pe toată durata cât a condus România socialistă, Nicolae Ceuşescu a schimbat mai multe tipuri de elicoptere, fiind mai mereu nemulţumit. Unele din aceste aparate sunt folosite şi astăzi de oficialităţile noastre, semn că au fost alese foarte bine, scrie libertatea.ro.

În anii ’70, specialiștii români în aviație au adaptat un elicopter cumpărat de la sovietici, de tipul Mi-8, în variantă VIP. Mai exact, au schimbat interiorul, punând scaune mai confortabile (asemănătoare unor fotolii), o măsuță de mici dimensiuni și o toaletă luată de la un avion Iliușin Il-18. De asemenea, au fost adăugate în exterior două rezervoare suplimentare, luate de la avioanele MiG-21.

Dar lui Ceaușescu nu i-a plăcut foarte mult, pentru că avea ferestre mici. Așa că a preferat să zboare cu elicoptere IAR-316, fabricate la Brașov, sub licență franceză. Acestea au o vedere către exterior mult mai largă decât elicopterele Mi-8, însă un singur motor, ceea ce putea deveni foarte periculos.

În acest context, în anii 1979-1980 au fost cumpărate patru aparate franțuzești de tipul SA365 ”Dauphin”, dintre care două erau în variantă VIP. Acestea au rămas până la urmă în slujba dictatorului. Așa că Nicolae Ceaușescu a rămas cu ”Delfinul” franțuzesc până în ultima zi în care a condus țara. Cu unul dintre aceste aparate soții Ceaușescu au decolat de pe clădirea CC al PCR la 22 decembrie 1989.

SA365 „Dauphin” VIP nu se află la Muzeul Aviației, deoarece este perfect functional și a fost folosit de personalitățile politice postdecembrieste, inclusiv de președintele Traian Băsescu.

Parteneri
x close