Antena 3 CNN Actualitate Inedit Cum s-a prăbușit Ceaușescu cu un avion în flăcări, în timp ce piloții primeau cartușe de ”Kent”. Nea Nicu s-a ales cu mâna dreaptă arsă

Cum s-a prăbușit Ceaușescu cu un avion în flăcări, în timp ce piloții primeau cartușe de ”Kent”. Nea Nicu s-a ales cu mâna dreaptă arsă

Cum s-a prăbușit Ceaușescu cu un avion în flăcări, în timp ce piloții primeau cartușe de ”Kent”. Nea Nicu s-a ales cu mâna dreaptă arsă
Sursa foto: sursa foto: A1
19 Dec 2018   •   16:25

Pe 4 noiembrie 1957, o delegație plină de tovarăși comuniști pleacă de la București spre Moscova, urmând a participa la aniversarea a 40 de ani de la Marea Revoluție Socialistă din Octombrie.

Sunt conduși de Chivu Stoica, președintele Consiliului de Miniștri, iar printre ”barosani” se află Grigore Preoteasa (secretar al C.C. al PRM, Partidul Muncitoresc Român, viitorul PCR, responsabil cu propaganda), Nicolae Ceaușescu (Șeful Direcției Politice Superioare a Armatei, adjunct al Ministrului Forțelor Armate) Alexandru Moghioroș, Ștefan Voitec, Ștefan Voicu ori Leonte Răutu. Inițial, Gheorghe Gherorghiu-Dej își anunțase prezența, dar fix în acea dimineață și-a anulat plecarea cu avionul, invocând motive medicale, scrie A1.

S-a plecat cu un ”Iliușin - 18”, de fabricație sovietică, dar cu piloți români. Vremea era grea, vizibilitate aproape zero. S-a zburat în aceste condiții până la Kiev, în R.S.S. Ucraineană, unde piloții militari români au refuzat să continue zborul. Leontin Sălălan, pe atunci MInistrul Forțelor Armate, dă ordin ca acești să ajungă, obligatoriu, până la Moscova, invocând Curtea Marțială, dar răspunsul este ”NU”. Fix în acel moment, pe aeroport aterizau câțiva piloți militari ruși, eroi ai Uniunii Sovietice, care au acceptat să-i ducă până în capitala U.R.S.S.-ului.

Se continuă pe aceeași vizibilitate zero, însă exista orientare radio și radar. În momentul în care se pregăteau pentru aterizare, Grigore Preoteasa s-a ridicat în picioare cu câteva cartușe de ”Kent”, spre a le ”mulțumi” piloților pentru actul de curaj și eroism.

Comandantul aeronavei, locotenent-majorul V.N.Șliahov, ”caută” pista de aterizare de pe aerodromul ”Vnukovo”, dar uită că în zonă sunt și copaci. E ora 17.58. Coada avionului se agață de câteva crengi, iar acesta se rupe, efectiv, în două. Martorii spun că în acel moment Grigore Preoteasa, singur ridicat, urlă: ”Tovarăși, asta nu era în program!”. Cabina piloților e cuprinsă de flăcări, toți cei trei ruși mor, alături de Preoteasa care, practic, arde de viu.

Partea cealalăt a aeronavei se întoarce spre pământ, astfel că Nicolae Ceaușescu și ceilalți membri cad, prin copac, până la sol. Crengile estompează căderea, liderii comuniști sunt răniți, dar scapă, cu toții, cu viață. Viitorul președinte al Republicii Socialiste România se alege cu tăieturi pe față, cu o coastă ruptă, dar și cu mâna dreaptă arsă. Se va înapoia cu trenul, peste câteva zile.

×
Subiecte în articol: nicolae ceausescu
Parteneri
Cum va fi vremea în vacanța de Paște și când scăpăm de frig
x close