Antena 3 CNN Actualitate Inedit Povestea neştiută a două dintre submarinele românești

Povestea neştiută a două dintre submarinele românești

Povestea neştiută a două dintre submarinele românești
Sursa foto: sursa foto: vocea.biz
05 Oct 2016   •   12:33

Submarinele Marsuinul şi Rechinul au fost construite la Galaţi, la cel mai mare şantier naval din acele timpuri și au devenit operaţionale în 1944, luând parte la Operaţiunea „60.000”, care presupunea evacuarea soldaţilor germani şi români din Crimeea. Marina românească a avut în dotare un total de nouă submarine, dintre care opt au luptat în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, cele mai cunoscute fiind „Delfinul”, „Marsuinul” şi „Rechinul”, scrie vocea.biz.

Dacă primul a fost realizat mai devreme, în oraşul italian Fiume, celelalte două au fost asamblate la Galaţi. Acestea din urmă au fost cu mult mai performante decât „Delfinul” şi au fost devenit operaţionale la sfârşitul războiului, în 1944. Submarinul „Rechinul” a fost cel care a avut cea mai lungă misiune militară a vreunui submarin românesc (15 iunie – 29 iulie 1944) – o misiune de recunoaştere a portului Novorosiysk.

De asemenea, a ajutat la evacuarea armatelor române şi germane din Peninsula Crimea. Submarinul „Marsuinul” a devenit operaţional cu câteva luni înainte de întoarcerea armelor. Însă a fost urmărit de ghinion şi de noroc în acelaşi timp. În singura misiune avută chiar în prima zi când a ieşit în larg a fost confundat cu un submarin sovietic de o navă germană şi vânat întreaga zi.

A doua zi, istoria se repetă, dar cu un avion german de această dată. Submarinul scapă nevătămat şi se îndreaptă spre portul turcesc Zonguldak. Între 14 şi 22 mai e atacat aproape zilnic de navele sovietice pe când încerca să intre în portul sovietic Batumi, ba chiar o torpilă trece milimetric pe lângă el. Pe 27 mai ajunge în portul Constanţa şi va fi confiscat de URSS, după 23 august.

Mai mult, pe vocea.biz.

 

×
Parteneri
Se schimbă regulile la ITP! Klaus Iohannis a promulgat legea
x close