Antena 3 CNN Actualitate Inedit Atelier de arme preistorice la Românești, locul unde au trăit primii Homo sapiens de pe continentul european

Arheologul Wei Chu și colaboratorii săi de la Universitatea olandeză Leiden relatează, într-un articol din publicația Scientific Reports, despre recentele descoperiri din vestul României.

Sursa foto: hepta
de Redacția Antena 3 CNN    |    23 Aug 2022   •   20:00

Este vorba despre vestigii găsite în urma săpăturilor la situl arheologic Românești, unul dintre cele mai importante situri din sud-estul Europei, asociat cu cei mai vechi reprezentanți ai Homo sapiens.

Situl oferă o perspectivă importantă asupra modului în care oamenii moderni s-au adaptat la noul lor mediu european.

Multe fosile timpurii de Homo sapiens au fost găsite în sud-estul Europei, probabil pentru că acești strămoși din preistorie au intrat pentru prima dată pe continent prin Peninsula Balcanică.

Cu toate acestea, puține fosile de Homo sapiens au fost descoperite în asociere cu vestigii culturale.

Din acest punct de vedere, România oferă o fereastră importantă în studierea modului în care primii Homo sapiens de pe continentul european au făcut față provocărilor din acest mediu nou.

Atelier preistoric de sulițe și săgeți la Românești

Cercetătorii au descoperit că artefactele de la Românești erau destinate producerii de lame de piatră prin ciobire, foarte uniformizate, care ar fi putut fi folosite ca vârfuri pentru săgeți sau sulițe.

De asemenea, uneltele din piatră de aici ar fi putut fi folosite și pentru a îndrepta lemnul, sugerând că Românești era un fel de atelier de fabricat proiectile.

Mii de artefacte, dintre care unele provin de la peste 300 km depărtare, împreună cu dovezi privind utilizarea focului în locație, demonstrează că Românești a fost un loc important în peisajul acelor timpuri, la care s-a revenit în mod repetat.

Analizele microscopice ale suprafețelor artefactelor indică faptul că cele mai multe dintre ele nu au fost folosite.

Dovezi că Homo sapiens și Homo neanderthalensis s-au încrucișat la Românești

Situl ar fi putut fi folosit, astfel, ca loc pentru fabricarea uneltelor ce aveau să fie transportate ulterior în afara amplasamentului.

Noile săpături de la Românești indică schimbări în modul de subzistență al Homo sapiens, prin raportare la Homo neanderthalensis (Omul de Neanderthal), ajutând la explicarea succesului primei specii.

Conform publicației citate, în următoarea etapă de cercetare urmează să fie detaliată relația dintre acești Homo sapiens europeni timpurii și neandertalienii anteriori.

Fosilele găsite în apropiere indică faptul că Homo sapiens și oamenii de Neanderthal s-au încrucișat, dar încă nu este cum a influențat asta în mod reciproc modurile lor de viață și cum s-a reflectat acest lucru în vestigiile arheologice.

Foto: craniu de om preistoric