Număr de telefon gratuit pentru cei blocaţi de norul de cenuşă. Vezi care sunt drepturile pasagerilor

21 Apr 2010   •   11:15
Număr de telefon gratuit pentru cei blocaţi de norul de cenuşă. Vezi care sunt drepturile pasagerilor Pasagerii blocati de norul de cenusa pot depune plangere la ANPC
ANTENA3.RO - EXCLUSIV ONLINE // Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) sprijină pasagerii care au rămas blocaţi în România din cauza extinderii norului de cenuşă şi le recomandă un număr de telefon cu acces gratuit din orice reţea, pentru a reclama neregulile companiilor aeriene, conform unui comunicat de presă al ANPC remis către Antena3.ro. Oficialii Autorităţii au precizat pentru Antena3.ro că momentan nu s-a înregistrat nicio reclamaţie din partea pasagerilor şi mai specifică cum că pasagerii sunt trataţi bine de către firmele de transport aerian.

Legat de situaţia creată de perturbarea traficului aerian în perioada 15? 20 aprilie 2010, ANPC sprijină toţi consumatorii şi îi asigură că în România, la fel ca în celelalte state membre ale Uniunii Europene, drepturile pasagerilor se aplică în continuare fără excepţii şi le pune la dispoziţia acestora un număr de telefon pentru urgenţe, disponibil non-stop.

?Consumatorii au la dispoziţie numărul de telefon al ANPC, INFO CONSUMATOR, respectiv 0800.080.999, număr cu apelare gratuită din orice reţea de telefonie, mai puţin din cea online, iar pentru pasagerii străini numărul este valabil cu prefixul României, +40, urmat de numărul de urgenţă. Linia telefonică este deschisă non-stop, iar până acum nu am primit nicio reclamaţie de la consumatori, legată de traficul aerian şi din informaţiile noastre, firmele se poartă bine cu pasagerii?, explică pentru Antena3.ro oficialii ANPC.

Autoritatea precizează pentru Antena3.ro că Uniunea Europeană a transmis pe 15 aprilie un Memo privind transportul aerian, norul de cenuş? vulcanică şi drepturile pasagerilor din UE. Conform documentului, pasagerii sunt îndreptăţiţi să primească informaţii de la liniile aeriene, cum ar fi drepturile călătorilor, evoluţia situaţiei, anulările şi durata întârzierilor, să beneficieze de asistenţă, cum ar fi băuturi răcoritoare, mese sau cazare, în funcţie de caz, dar şi să aleagă între rambursarea preţului şi redirecţionarea către destinaţia finală.

?Într-o circumstanţă extraordinară ca aceasta, pasagerii nu sunt, în nici un caz, îndreptăţiţi la compensaţie financiară suplimentară, aşa cum ar fi în situaţia în care întârzierile sau anulările sunt cauzate de linia aeriană?, indică comunicatul Uniunii Europene.

Vezi aici Memo-ul UE (pdf)

Conform informaţiilor primite de la ANPC, Antena3.ro vă prezintă mai jos drepturile pasagerilor pe transportul
aerian, conform Regulamentului Comisiei Europene din 2004:


?În ce cazuri se aplică prevederile Regulamentului?

Regulamentul se aplică atunci când are loc unul din următoarele incidente:
-refuz la imbarcare;
-anulare zbor;
-întârziere prelungită;
-declasare;
-neinformare pasageri.

Regulamentul se aplică în cazul zborurilor care:
-pleacă de pe un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru;
sau care
-pleacă de pe un aeroport situat într-un stat care nu este membru al UE spre un aeroport
comunitar, iar zborurile sunt efectuate de transportatori UE.

Care sunt pasagerii care pot beneficia de prevederile Regulamentului?

Orice pasager aflat într-una din situaţiile mentionate mai sus, indiferent de naţionalitate ori
de cetăţenie (indiferent dacă este sau nu cetăţean al unui stat membru UE).

Când nu se aplică prevederile Regulamentului?

Regulamentul nu se aplică în cazurile în care pasagerii călătoresc gratuit sau la un tarif redus, care nu este disponibil direct sau indirect publicului. Cu toate acestea, Regulamentul se aplică atunci când pasagerii au bilete emise de un transportator aerian sau de un tour operator în cadrul unui program de fidelizare a clientelei sau al unui alt program comercial.

Regulamentul nu se aplică în cazul în care pasagerii călătoresc cu elicopterul sau cu o cursă charter privată.

Regulamentul nu se aplică, de asemenea, în situaţii precum: bagaje pierdute, avariate, întârziate; accidentarea pasagerilor; alte probleme generale ce pot apărea în relaţia pasager-linii aeriene.

Atenţie!

În cazul situaţiilor menţinate mai sus, când nu se aplică prevederile Regulamentului, pot fi contactate centrele europene ale consumatorilor, aflate în fiecare stat membru al UE.

În România, Centrul European al Consumatorilor ? APC România are următoarea adresă: Bd. Nicolae Balcescu, nr. 32-24, et. 4, ap. 16, sector 1, cod 010055, Bucureşti, tel/fax: +40 (0) 21 315.71.49, e-mail: [email protected],
web: www.apc-romania.ro

O listă cu toate Centrele Europene precum şi cu datele de contact ale acestora, puteţi
găsi la: http://ec.europa.eu/consumers/redress/ecc_network/webcenters_en.htm.

Ce drepturi prevede Regulamentul pentru pasageri?

Regulamentul prevede pentru pasageri următoarele drepturi:

- de a fi informaţi;
- de a primi asistenţă (mese, băuturi răcoritoare, cazare, transport, telefon/fax);
- de a li se rambursa contravaloarea biletului;
- de a fi redirecţionaţi;
- de a primi compensare.

Dacă doriţi o mai bună înţelegere a drepturilor Dvs., puteţi consulta Ghidul informativ (Întrebări şi Răspunsuri) elaborat de Comisia Europeană în urma întâlnirilor dintre reprezentanţii Comisiei, ai autorităţilor competente cu supravegherea aplicării Regulamentului şi ai companiilor aeriene.

Care sunt autorităţile competente să asigure respectarea Regulamentului?

Prin Hotărârea Guvernului nr. 1912/2006, ANPC a fost desemnată ca organism naţional responsabil cu luarea măsurilor pentru asigurarea aplicării Regulamentului. ANPC este competentă sa instrumenteze reclamaţiile care se referă la un incident ce a avut loc pe teritoriul României, reclamţii ce pot fi primite atât de la pasageri cu cetăţenie
română cât şi de orice alţi pasageri care beneficiază de prevederile Regulamentului.

Fiecare stat membru este obligat să desemneze un organism responsabil cu luarea măsurilor pentru asigurarea aplicării Regulamentului.

Ce ar trebui să facă un pasager care consideră că nu i-au fost respectate drepturile?

Dacă un pasager apreciază că i-au fost încălcate drepturile prevăzute în Regulament, recomandăm să adreseze mai întâi o reclamaţie companiei aeriene în cauză.

În cazul în care nu este mulţumit de răspunsul primit sau nu a primit niciun răspuns, să depună o reclamaţie la ANPC (dacă incidentul a avut loc pe teritoriul României) sau la organismul naţional competent din ţara în care a avut loc incidentul (completarea formularului de reclamaţie în limba engleză).

Dacă reclamaţia se referă la un incident care nu a avut loc pe teritoriul României, dar pasagerul preferă (de exemplu, din motive lingvistice sau din alte motive) să depună reclamaţia la ANPC, autoritatea noastră o poate transmite organismului compentent.

Reclamaţiile se acceptă numai în scris. Vă recomandăm să completaţi formularul bilingv (română - engleză) de reclamaţie, la care să ataşaţi copii ale cartei de îmbarcare, dacă este cazul, sau ale biletelor ori ale corespondenţei purtate precum şi orice alte copii pe care le cosideraţi relevante pentru cazul respectiv.

Reclamaţia poate fi transmisă la sediile comisariatelor judeţene pentru protecţia consumatorilor sau la Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti."

Antena3.ro

Parteneri
x close