Românii pot primi 1.100 de euro pentru bagajele pierdute de companiile aeriene

06 Mai 2010   •   15:28
Românii pot primi 1.100 de euro pentru bagajele pierdute de companiile aeriene Avem dreptul la putin peste 1000 de euro daune pentru bagajele pierdute
ANTENA3.RO - EXCLUSIV ONLINE // Ce putem face în cazul în care avem probleme cu compania de transport aerian şi vrem să cerem despăgubiri? Pentru întârzierea avionului, a bagajelor, pierderea celor din urmă sau chiar decesul unui pasager? Antena3.ro vă prezintă informaţiile din regulamentul Parlamentului şi Consiliului European, referitor la răspunderea operatorilor de transport aerian în caz de accidente.

Uniunea Europeană a realizat în mai 2002 o modificare a regulamentului, valabil pentru toate ţările membre, privind răspunderea operatorilor de transport aerian comunitar pentru pasageri şi pentru bagajele acestora. Aceasta este reglementată de Convenţia de la Montréal, care prevede că răspunderea transportatorului în caz de distrugere, pierdere, deteriorare sau întârziere a bagajelor este limitată la suma de 1 000 DST (drepturi speciale de tragere, aşa cum sunt definite de Fondul Monetar Internaţional) şi care înseamnă aproape 1134,71 de euro (la un curs variabil de aproape 0.88 euro), după cum indică documentul oficial al Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, remis către Antena3.ro.

Dar când pasagerul, care în momentul în care a predat transportatorului bagajul înregistrat, a făcut o declaraţie specială privind valoarea acestuia şi a plătit, eventual, o sumă suplimentară, transportatorul este în principiu răspunzător pentru plata unei sume care nu poate depăşi suma declarată la înregistrare.

Informaţia vine în contextul în care un pasager străin a acţionat în instanţă, în 2008, compania aeriană Clickair, care operează şi zboruri din România, pentru plata unor despăgubiri din cauza pierderii bagajelor din Barcelona spre Portugalia. El a cerut firmei care operează zboruri daune de 3.200 de euro, din care 2.700 de euro corespund valorii bagajelor pierdute şi 500 de euro corespund prejudiciului moral ocazionat de această pierdere. Decizia Curţii de Justiţie a Uniunii Europene a venit în mai 2010 şi indică limita maximă de daune, atât morale, cât şi materiale la 1.134,71 de euro şi menţionează că Curtea nu soluţionează litigiul naţional şi că este de competenţa instanţei naţionale să soluţioneze cauza conform deciziei Curţii, dar că decizia din cazul pasagerului străin este obligatorie, în egală măsură, pentru celelalte instanţe naţionale, din ţările membre ale UE, care sunt sesizate cu o problemă similară.
Puţin peste 110.000 de euro pentru viaţa unui om
Tot regulamentul Uniunii Europene subliniază şi sumele limită pentru alte categorii de daune, cum ar fi despăgubirea în caz de deces sau vătămare, întârzierile pasagerilor, ale bagajelor sau distrugerea, pierderea sau deteriorarea celor din urmă menţionate. Astfel, răspunderea operatorului de transport aerian în cazul decesului sau al vătămării pasagerului este limitată la daune de până la 100000 D.S.T. (adică aproape 113.637 de euro, cu echivalentul sumei în monedă naţională), iar peste această sumă, operatorul de transport aerian se poate apăra împotriva unei solicitări de despăgubire, dacă face dovada că accidentul nu s-a produs din neglijenţa sau vina sa. Iar în cazul decesului sau al vătămării pasagerului, operatorul de transport aerian trebuie să facă o plată anticipată, pentru acoperirea necesităţilor economice imediate, în termen de 15 zile de la identificarea persoanei îndreptăţite la despăgubiri. În cazul decesului, această plată anticipată nu va fi mai mică de 16000 D.S.T. (respectiv aproape 18.182 de euro, cu echivalentul sumei în monedă naţională).
În cazul întârzierilor pasagerilor, operatorul de transport aerian este răspunzător pentru daunele survenite, cu excepţia cazurilor în care acesta a luat toate măsurile care se impun în mod rezonabil pentru evitarea daunei sau i-a fost imposibil să ia aceste măsuri. Astfel, răspunderea pentru întârzierea pasagerului este limitată la 4150 D.S.T. (aproape 4716 euro, echivalentul sumei în monedă naţională).
Durata maximă de acţionare în judecată a companiei aeriene este de 2 ani
În ceea ce priveşte întârzierile pasagerilor, operatorul de transport aerian este răspunzător pentru dauna survenită, cu menţiunea de mai sus, iar răspunderea pentru întârzierea bagajului este limitată la 1000 D.S.T. (aproape 1136 de euro, cu echivalentul sumei în monedă naţională). De asemenea, operatorul de transport aerian este răspunzător în caz de distrugere, pierdere sau deteriorare a bagajelor, tot până la limita de 1000 D.S.T., cu echivalentul sumei în monedă naţională. În cazul unui bagaj înregistrat, operatorul de transport este răspunzător chiar dacă dauna nu s-a produs din vina acestuia, cu excepţia cazului în care bagajul prezenta anumite defecte, iar în cazul unui bagaj neînregistrat, operatorul de transport este răspunzător numai dacă dauna s-a produs din vina acestuia.
Legat de acţionarea în justiţie pentru solicitarea despăgubirilor, cererea trebuie introdusă în termen de doi ani de la data sosirii aeronavei sau de la data la care aeronava ar fi trebuit să sosească.

Paula Safta, Antena3.ro

Parteneri
x close