Antena 3 CNN Actualitate Scandal după controlul ANPC la Spitalul Adjud. Inspectorii, blocați în interior. Li s-a cerut să șteargă pozele cu mâncarea expirată

Scandal după controlul ANPC la Spitalul Adjud. Inspectorii, blocați în interior. Li s-a cerut să șteargă pozele cu mâncarea expirată

A.S.
7 minute de citit Publicat la 18:30 24 Feb 2025 Modificat la 19:00 24 Feb 2025
anpc spital adjud
IPJ Vrancea a deschis un dosar penal pentru lipsire de libertate în mod ilegal. Foto: ANPC

Un control al ANPC efectuat luni la blocul alimentar al Spitalului Municipal Adjud a stârnit un scandal. Managerul unității a interzis continuarea verificărilor, susținând că acestea sunt ilegale, iar echipa de control a fost împiedicată să părăsească spitalul, fiind necesară intervenția poliției. În timpul verificărilor, inspectorii ANPC au descoperit produse alimentare expirate și condiții de depozitare necorespunzătoare. Potrivit surselor, după un ordin al managerului spitalului, angajații CJCP nu ar fi fost lăsați să plece din spital până nu șterg fotografiile făcute acolo, prin care se arătau neregulile descoperite la cantină, motivând că instituția respectivă nu are competente de control în unitatea medicală. IPJ Vrancea a deschis un dosar penal pentru lipsire de libertate în mod ilegal.

Luni, comisarii CJPC au mers în control la Spitalul Municipal Adjud, unde au găsit mai multe nereguli în blocul alimentar precum produse expirate sau depozitate necorespunzător.

Potrivit surselor, la ordinul managerului Spitalului Municipal Adjud, angajații Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Vrancea nu ar fi fost lăsați să părăsească spitalul până nu șterg fotografiile care surprindeau neregulile descoperite în cantina unității. Motivul invocat ar fi fost lipsa competențelor ANPC de a efectua controale în cadrul spitalului. În urma incidentului, comisarii au apelat la 112, iar poliția a demarat o anchetă pentru a clarifica situația.

Dosar penal pentru lipsire de libertate

„La data de 24 februarie a.c., polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Adjud au fost sesizați telefonic de către un comisar din cadrul C.J.P.C. Vrancea cu privire la faptul că la doi lucrători ai acestei instituții, care au fost în control la Spitalul Municipal Adjud, nu le-a fost permis să părăsească spitalul. 

Cu ocazia deplasării la fața locului, au fost identificate persoanele, care au relatat faptul că în timp ce încercau să desfășoare un control în interiorul blocului alimentar din cadrul Spitalului Municipal Adjud, acestora nu le-a fost permis acest lucru și li s-a solicitat să părăsească instituția.

Reprezentanții C.J.P.C. au încercat să folosească ușa destinată personalului medical care poate fi deschisă doar cu o cartelă de acces, ulterior fiind redirecționați către o altă ieșire, în afara incintei spitalului. 

În cauză a fost întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de lipsire de libertate în mod ilegal”, a transmis IPJ Vrancea.

Piedone îi dă replică lui Rafila: Protejarea dreptului consumatorilor trebuie asumată de toți operatorii economici

„Referitor la Comunicatul Ministerului Sănătății privind acțiunile de control desfășurate de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), se impun următoarele clarificări:

Conform dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, mai exact Art. 1, statul, prin mijloacele prevăzute de lege, are obligația de a proteja cetățenii în calitatea lor de consumatori. Astfel, este asigurat accesul neîngrădit la produse și servicii, informarea completă despre caracteristicile esențiale ale acestora și apărarea drepturilor și intereselor consumatorilor, inclusiv în fața unor practici incorecte. De asemenea, prevederile acestui act normativ se aplică tuturor tipurilor de comercializare a produselor (noi, folosite sau recondiționate) și a serviciilor destinate consumatorilor.

Art. 2, punctul 2 din aceeași ordonanță definește „consumatorul” ca orice persoană fizică sau grup de persoane fizice care acționează în afacerea lor comercială, industrială, de producție, artizanală ori liberală, și specifică faptul că „unitățile spitalicești” nu sunt exceptate de la aplicarea acestui cadru.

Prin urmare, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor are în vedere și serviciile de alimentație publică, precum și depozitarea alimentelor destinate consumului public, fie că acestea sunt tratate termic sau nu. Aceste servicii se adresează consumatorilor, așa cum sunt definiți în Ordonanța Guvernului nr. 21/1992.

Totodată, în conformitate cu dispozițiile art. 3 alin. (1) litera i) din H.G. nr. 700/2012, cu modificările și completările ulterioare, ANPC are responsabilitatea de a controla respectarea dispozițiilor legale privind protecția consumatorilor. Aceste controale sunt efectuate pe piață la producători, importatori, distribuitori, vânzători, prestatori de servicii, inclusiv servicii financiare, dar și în unități vamale sau puncte de trecere a frontierei, cu acces la locurile de producție, depozitare sau comercializare a produselor.

În plus, instanța de judecată a subliniat că nu există niciun temei pentru a considera că operatorii de stat nu trebuie să respecte aceleași norme ca operatorii privați care au un profil similar. Protejarea dreptului consumatorilor la sănătate, integritate fizică și ocrotirea persoanelor vulnerabile este o responsabilitate ce trebuie asumată de toți operatorii economici. Consumatorii sunt considerați vulnerabili în fața oricărui profesionist, fie că acesta are ca scop obținerea de profit sau nu, fiind expuși aceleași riscuri în cazul nerespectării normelor legale.

În urma controlului desfășurat la Spitalul Municipal Adjud în data de 24.02.2025, comisarii din cadrul CJPC Vrancea au întâmpinat dificultăți în finalizarea verificărilor demarate în blocul alimentar al unității. La începutul controlului, comisarii s-au legitimat și au solicitat prezența managerului spitalului, care însă nu era disponibil. De asemenea, au solicitat registrul unic de control, dar acesta nu a fost prezentat.

Controlul a fost efectuat în prezența conducătorului blocului alimentar și a altor două persoane. După aproximativ 10-15 minute, managerul spitalului a apărut și a interzis continuarea controlului, susținând că ”a primit ordin de sus că controlul este ilegal” și solicitând părăsirea unității. În urma unor discuții, inclusiv telefonice cu comisarul șef adjunct, în care s-au prezentat temeiul legal al controlului și ordinele de serviciu, managerul a continuat cu agresiuni verbale și a contactat autoritățile prin apel la 112, solicitând intervenția unui echipaj de poliție, afirmând că controlul ar fi ilegal și că nu au fost prezentate documentele necesare, lucru care nu era adevărat.

Mai mult, ușile de acces ale spitalului au fost blocate pentru a împiedica echipa de control să părăsească incinta, până la sosirea poliției. Ușile au fost deschise ulterior de un angajat al spitalului, atunci când unui membru al echipei de control i s-a făcut rău din cauza unor antecedente cardiace.

Ulterior, echipa de control s-a deplasat la unitatea de poliție pentru a depune declarații cu privire la incident.

În timpul celor 10-15 minute de control, au fost constatate mai multe abateri, printre care:
• Materii prime - produse din carne de pasăre cu termen de valabilitate expirat (05.02.2025 și 21.02.2025).
• Carne de porc neetichetată.
• Probe alimentare neetichetate.
• Condiții de depozitare necorespunzătoare.

În concluzie, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor continuă să exercite controale riguroase și să protejeze drepturile consumatorilor, fără nicio discriminare între operatorii economici, asigurându-se că toate serviciile și produsele destinate acestora respectă normele legale în vigoare”, se arată în comunicatul ANPC.

Ministerul Sănătății: ANPC pot efectua controale doar dacă se emite un cadru legal comun

Ministerul Sănătății a transmis luni că apreciază preocuparea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor privind furnizarea serviciilor în spitale, însă atrage atenția că acțiunile de control nu se pot desfășura în afara cadrului legal.

„Ministerul Sănătății este autoritatea abilitată de Legea 95/2006 prin Inspecția Sanitară de Stat să efectueze controlul oficial în domeniul sănătății publice. Conform prevederilor Ordonanței de Urgență nr. 97/2001, Ministerul Sănătății, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și ANPC pot efectua controale în domeniul alimentului numai dacă se emite un cadru legal comun, respectiv la nivel de ordin între instituțiile menționate implicate în controlul alimentului'', se arată într-un comunicat, potrivit Agerpres.

Ministerul Sănătății se arată deschis la colaborare, însă continuarea acestei acțiuni este posibilă numai după stabilirea cadrului legal care să permită ANPC să participe la controale comune exclusiv în domeniul alimentelor în unitățile sanitare, precizează MS.

„Menționăm că pentru Ministerul Sănătății și pentru unitățile sanitare respectarea cadrului legal existent este esențială și ne dorim să nu existe abuzuri în serviciu potențiale, ca urmare a acțiunilor ANPC. Asigurarea hranei corespunzătoare pentru pacienți este o preocupare constantă a MS, care a dublat în 2023 suma alocată acestora, iar orice sprijin legal din partea ANPC este binevenit'', mai arată sursa citată.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a inițiat, sâmbătă, un control operativ cu privire la respectarea legislației în vigoare pentru protecția consumatorilor de servicii medicale, în blocurile alimentare a două spitale din municipiul București, în urma căruia a aplicat amenzi în valoare totală de 31.000 lei.

Au fost vizate Spitalul Universitar de Urgență Elias și Spitalul Universitar de Urgență București. 

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close