Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) le-a impus o nouă condiţie furnizorilor de servicii de telefonie, internet sau televiziune înainte de semnarea contractului cu clienţii. Operatorii vor avea obligaţia de a pune la dispoziţia utilizatorilor, înainte de încheierea unui contract, o fişă de sinteză în care sunt inserate cele mai importante informaţii despre serviciile oferite.
Respectiva fişă de sinteză are un format clar, standardizat şi uşor de înţeles, pentru a permite utilizatorilor să compare mai uşor ofertele de pe piaţă şi să ia decizii informate. Documentul trebuie oferit pe un suport durabil (hârtie sau PDF, transmis prin e-mail) sau într-un format care poate fi accesat şi descărcat cu uşurinţă.
"Utilizatorii sunt încurajaţi să citească integral contractul pe care urmează să-l semneze, însă verificarea informaţiilor minime din fişa de sinteză este esenţială înainte de exprimarea acordului.
Dacă, din motive tehnice obiective ce pot ţine de modalitatea de încheiere a contractului, este imposibilă punerea la dispoziţia utilizatorului final a fişei de sinteză, furnizorul este obligat să o transmită, fără întârzieri nejustificate, cel târziu la momentul livrării echipamentului terminal sau înainte de prestarea serviciului solicitat.
Intrarea în vigoare a contractului este condiţionată de primirea fişei de sinteză de către utilizator. În practică, utilizatorul îşi exprimă acordul prin semnarea acesteia sau a contractului, care conţine, în mod obligatoriu, şi fişa de sinteză", se arată în comunicatul preluat de Agerpres.
Ce trebuie să conţină fişa de sinteză
În conformitate cu prevederile legale în vigoare, fişa de sinteză trebuie să includă informaţii, cum ar fi:
- denumirea, adresa şi informaţiile de contact ale furnizorului, inclusiv pentru primirea unor reclamaţii;
- principalele caracteristici ale fiecărui serviciu furnizat;
- preţurile aferente pentru activarea serviciului de comunicaţii electronice, precum şi orice taxă recurentă sau aferentă consumului;
- durata contractului şi condiţiile de reînnoire şi încetare a acestuia; un rezumat al informaţiilor privind parametrii de calitate şi remediile pe care consumatorul le are la dispoziţie, în cazul serviciilor de acces la internet;
- în ce măsură produsele şi serviciile contractate sunt concepute pentru utilizatorii finali cu dizabilităţi.
Consumatorii pot sesiza ANPC
ANCOM mai transmite că utilizatorii pot sesiza Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) dacă furnizorii nu respectă clauzele contractuale.
"Înainte de a sesiza orice aspect cu privire la încheierea unui contract, utilizatorii trebuie să verifice documentele aferente contractului (informarea precontractuală, fişa de sinteză, contractul de bază, condiţii generale, broşura de tarife etc.).
Dacă nu mai deţin contractul în baza căruia se face furnizarea serviciilor de comunicaţii respective, utilizatorii au dreptul să îl ceară furnizorului, care este obligat să transmită gratuit o copie a acestuia. Dacă fişa de sinteză nu a fost pusă la dispoziţie la momentul încheierii contractului, utilizatorii se pot adresa ANCOM (...)", mai notează instituţia.