Antena 3 Actualitate 4 tehnici prin care putem renunţa la fumat sau alcool. Psiholog: "În felul acesta, creierul începe să se remodeleze"

4 tehnici prin care putem renunţa la fumat sau alcool. Psiholog: "În felul acesta, creierul începe să se remodeleze"

de Milena Niță    |    09 Apr 2021   •   12:43
4 tehnici prin care putem renunţa la fumat sau alcool. Psiholog: "În felul acesta, creierul începe să se remodeleze" pixabay.com

Ce e mai uşor, să ne lăsăm de alcool sau de tutun? Spre exemplu, un miliard de oameni de pe glob fumează, iar psihoterapeutul Nadia Gorduza ne spune de unde vin dependenţele şi cum le combatem. România este în top 20 la consumul de alcool, iar pandemia a agravat acest viciu.

"Dependenţa ţine de psihic, de fapt de anumite modificări biochimice care se produc în creierul nostru. Suntem 7 miliarde de oameni pe planetă şi un miliard sunt fumători. Enorm de mulţi oameni! Dependenţa de nicotină este de 6-8 ori mai mare decât cea de alcool. Este foarte foarte greu să renunţi la fumat, odată ce te-ai apucat", a explicat psihoterapeutul Nadia Gorduza, vineri, la rubrica Sfat de Sănătate, de la Antena 3.

Specialistul mai spune că oamenii care ajung în final să renunţe la fumat sunt după zeci de încercări până când ajung, într-un sfârşit, să găsească soluţia.

Tehnici prin care renunţăm la fumat

"Sunt o mulţime de tehnici prin care putem renunţa la fumat, începând cu partea de medicaţie. Pentru că, atunci când începem să renunţăm la fumat, apare perioada de sevraj care se instalează la 72 de ore după ce te-ai lăsat, atunci este maxim, şi durează trei luni până când ea începe să scadă.

În toată această perioadă, dacă nu avem un suport medicamentos sau psihologic, riscurile de recidivare sunt enorme, pentru că nicotina, în momentul în care ai tras primul fum, îţi dă o stare de plăcere pe moment care se produce la nivelul creierului şi care tot timpul te face să vrei, de asta se ajunge la dependenţă", precizează psihologul.

De aceea, cei care vor să renunţe la acest viciu e bine să fie ajutaţi. Pentru acest demers, sunt o mulţime de metode. 

"În primul rând, în cele trei luni, persoana respectivă are nevoie de terapie medicamentoasă, de plasturi cu nicotină, de sprayul cu nicotină, de gumă cu nicotină, dar şi de suport psihologic, în care persoana să înveţe cum să-şi gestioneze pofta.

Vaccinul pentru renunţarea la fumat, în curând

Poate avea nevoie chiar de internare în primele zile, pentru că sunt nişte receptori care înainte erau hrăniţi zilnic cu nicotină şi dintr-o dată nu mai au. Normal că sunt înfometaţi şi atunci trebuie să pui ceva în loc. O substanţă care să-i facă să se simtă la fel de bine, altfel rămâi în starea de sevraj", atenţionează psihologul Nadia Gorduza.

În plus, specialistul spune că "au început acum să studieze şi posibil să scoată pe piaţă un vaccin pentru nicotină, prin care să dezvolţi anticorpi şi în momentul în care fumezi să devii imun, adică să nu mai simţi acea nevoie de a consuma nonstop nicotină". 

Ce este terapia prin realitate viruală

Până atunci, în România avem o terapia prin realitate virtuală. "Persoana care vrea să renunţe la viciu învaţă să se evalueze pe scala poftei - cum să-şi controleze gândurile care duc la pofta de fumat, cum să deţină mecanisme de management al stresului, cum să dezvolte tehnici de refuz, cum să înveţe tehnici de relaxare (pentru că pot avea palpitaţii)", explică Gorduza.

Psihologul spune că această terapie se poate face atât pentru tutun, cât şi pentru alcool, iar în urma ei, creierul începe să se remodeleze, pentru că de asta este nevoie pentru a putea face faţă unei dependenţe şi a contola un sevraj.

La noi, dependenţa de tutun e mai mare ca cea de alcool, iar oamenii recurg la consumul de alcool şi ca la o soluţie de liniştire.

Sevrajul fără supraveghere medicală, foarte greu

Şi la alcool şi la nicotină, renunţarea se face dintr-o dată, iar problema este perioada de sevraj, în care fără să fii supravegheat medical, şansele de reuşită sunt foarte mici, apreciază psihologul.

Abia după aceea, începe terapia prin realitatea virtuală care îi învaţă pe oameni cum să facă, pentru a nu recidiva.

De unde vin dependenţele: alcool - depresie, tutun - anxietate

Întrebată de unde vin, de fapt, aceste dependenţe, psihologul a spus că, "de cele mai multe ori, dependenţele acoperă de multe ori alte probleme, adică avem alte lipsuri. De exemplu, alcoolul, de cele mai multe ori, are ca substrat depresia, iar tutunul are ca substrat atacul de panică, anxietatea, frica, pentru că fumăm ca să ne liniştim. 

La fel, dacă stăm într-un mediu stresant, dacă avem o căsnicie proastă - acesta un mediu în care evadăm, ca să ne simţim bine", a explicat Gorduza.

Ai imagini sau informaţii care ar putea deveni o ştire? Trimite-ne un mesaj la numărul 0744.882.200 pe Whatsapp sau Signal

×
Parteneri
x close