Astăzi, 12 mai 2025, a început Programul Rabla pentru Tractoare, prin intermediul căruia fermierii persoanele fizice pot acesa fonduri de până la 80% din valoarea de achiziţia a echipamentelor eligibile, cât timp preţul acestora este sub 55.000 de euro. Programul a pornit la ora 10, aşa cum era stabilit, însă sesiunea de înscrieri a fost anulată ulterior de către Administrația Fondului pentru Mediu, din cauza unor probleme tehnice. Ulterior, AFM a anunţat că înscrierile vor fi reluate după efectuarea verificărilor și rezolvarea deficiențelor aplicației informatice, la o dată care va fi stabilită și comunicată ulterior.
Scopul programului constă în sprijinirea producătorilor agricoli care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei agricole primare, în vederea achiziţionării de tractoare şi maşini agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor agricole aferente noi, mai puţin poluante.
Sesiunea de înscrieri de luni dimineaţă a fost anulată
„Având în vedere problemele tehnice apărute în cadrul sesiunii de depunere a cererilor de finanțare pentru Programul Rabla pentru Tractoare, care a debutat astăzi la ora 10:00, generate de suprasolicitarea aplicației informatice, am decis anularea acestei sesiuni. Deși aplicația a permis înregistrarea cererilor într-un interval extrem de scurt, pe parcursul procesului de înscriere au fost înregistrate sincope și blocaje care au afectat funcționarea optimă. În acest context, pentru a asigura corectitudinea și echitatea accesului la finanțare, AFM va relua sesiunea de depunere la o dată ce va fi comunicată ulterior.”, a declarat Florin Bănică, Președintele Administrației Fondului pentru Mediu.
Potrivit unui comunicat AFM, măsura anulării a fost determinată de un trafic extrem de ridicat înregistrat pe platforma informatică aferentă Programului Rabla pentru Tractoare, fapt ce a condus la funcționarea cu sincope a aplicației. În prezent, se desfășoară o analiză tehnică detaliată pentru identificarea cauzelor care au dus la blocarea sistemului, nefiind exclusă posibilitatea existenței unui atac cibernetic.
Înscrierile în programul Rabla pentru tractoare se fac din 12 mai 2025
Programul de stimulare a înnoirii Parcului național de tractoare și mașini agricole autopropulsate, destinat producătorilor agricoli persoane fizice, are ca interval de desfăşurare 12 mai 2025, ora 10:00 - 19 mai 2025, ora 23:59, sau până la epuizarea bugetului alocat.
Bugetul programului este de 500 de milioane de lei, iar înscrierea se face prin intermediul aplicației informatice disponibile pe site-ul www.afm.ro.
„Ne-am asigurat că aplicația informatică pusă la dispoziție pentru Programul Rabla pentru Tractoare este ușor de utilizat, intuitivă și accesibilă tuturor fermierilor eligibili. Încurajăm toți producătorii agricoli interesați să se înscrie și să beneficieze de sprijinul oferit prin acest program național esențial”, a declarat anterior Florin Bănică, președintele Administrației Fondului pentru Mediu.
Condiţii pentru înscrierea în program
Un solicitant se poate înscrie o singură dată în cadrul unei sesiuni de înscriere, pentru achiziţia unui singur tractor sau a unei maşini agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor agricole aferente, iar ATV-urile, UTV-urile și dronele agricole nu sunt eligibile.
Intensitatea ajutorului reprezintă 65% din valoarea de achiziţie a tractorului şi/sau maşinii agricole autopropulsate noi, inclusiv a accesoriilor agricole aferente, iar în cazul tinerilor fermieri, intensitatea ajutorului este de 80% din valoarea de achiziţie a tractorului şi/sau maşinii agricole autopropulsate noi, inclusiv a accesoriilor agricole aferente.
Ajutorul de stat va fi acordat solicitantului care îndeplineşte condiţiile de eligibilitate, sub rezerva predării spre casare a unui autovehicul uzat şi achitării contribuţiei proprii. Valoarea de achiziţie a tractorului/maşinii agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor agricole aferente, nu trebuie să depăşească echivalentul în lei al valorii de 55.000 euro, cu TVA inclusă.
Acte necesare şi unde se depun
Înscrierea solicitantului persoană fizică – producător agricol se va face prin completarea cererii de finanţare descărcate din aplicaţia informatică disponibilă pe site-ul www.afm.ro şi încărcarea documentelor necesare.
„Pentru a se înscrie, fermierii trebuie să descarce din aplicație cererea de finanțare, să o completeze și să încarce actul de identitate valabil, certificatele de atestare fiscală emise de autoritățile competente și atestatul de producător valabil. Cererea de finanțare se încarcă în aplicație completată, dar fără a fi semnată”, a declarat președintele AFM.
Pentru completarea cererii de finanțare, solicitanții trebuie să aibă instalat Adobe Acrobat Reader. Documentele ce vor fi depuse în aplicația informatică trebuie scanate în format PDF, iar dimensiunea unui fișier nu trebuie să depășească 512 MB.
Documentele pe care le încarcă solicitantul persoană fizică – producător agricol în aplicaţia informatică sunt:
-cererea de finanţare;
-actul de identitate al solicitantului, valabil la momentul înscrierii în aplicaţie;
-certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, în termen de valabilitate la momentul înscrierii în aplicaţie;
-certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul, în termen de valabilitate la momentul înscrierii în aplicaţie;
-atestatul de producător, emis pe numele solicitantului, în termen de valabilitate la momentul înscrierii în aplicaţie.
Certificatele emise în format electronic vor fi încărcate în aplicaţie în acelaşi format în care au fost eliberate de autorităţile/instituţiile emitente. Nu se vor admite documentele reprezentând scanare/imagine după documentul emis în format electronic.
Cererea de finanțare va fi descărcată din aplicaţie, completată prin tehnoredactare şi, ulterior, încărcată fără a fi semnată.
Aplicaţia nu permite modificarea/înlocuirea/eliminarea documentelor încărcate de solicitantul persoană fizică – producător agricol în sesiunea de înscriere.