Antena 3 CNN High Tech „AI le ia fața”. Inteligența artificială amenință modelul clasic de software: giganți ca Salesforce și Adobe pierd miliarde

„AI le ia fața”. Inteligența artificială amenință modelul clasic de software: giganți ca Salesforce și Adobe pierd miliarde

Anamaria Nedelcoff
3 minute de citit Publicat la 15:27 25 Aug 2025 Modificat la 15:27 25 Aug 2025
Companii uriașe din domeniu înregistrează scăderi puternice pe bursă. sursa foto: Getty

Companiile de tehnologie au oferit lumii inteligența artificială, dar paradoxal, chiar ele sunt printre cele mai lovite acum de valul AI.

Noile instrumente capabile să scrie și să dezvolte cod pun sub presiune industria software. Investitorii spun că modelul „software ca serviciu” (SaaS) – adică închirierea aplicațiilor către utilizatori prin abonamente lunare – riscă să fie dat peste cap de AI. Este un exemplu clar despre cum această tehnologie poate schimba radical modul în care funcționează afacerile, scrie CNN.

Pierderi masive pentru giganții software

Companii uriașe din domeniu înregistrează scăderi puternice pe bursă. Acțiunile Salesforce au scăzut cu 26% de la începutul anului, ceea ce o plasează pe locul doi între cele mai slabe acțiuni din Dow Jones. Adobe a pierdut 19%, iar Atlassian –  compania care deține aplicații populare precum Trello – a scăzut cu 30%.

În tot acest timp, bursele au crescut: indicele S&P 500 este pe plus cu 10%, iar Nasdaq Composite, dominat de tehnologie, cu 11%.

„Evaluările companiilor software rămân sub presiune din cauza narațiunii despre ‘moartea software-ului din cauza AI’, ceea ce probabil va genera în continuare volatilitate pe termen scurt”, a explicat Matthew Hedberg, analist la RBC Capital Markets.

De ce modelul SaaS e în pericol

Analiza specialiștilor arată că miezul problemei este schimbarea de paradigmă. Modelul SaaS presupunea că firmele închiriază software către clienți. Dar apariția așa-numitelor „agentic AI” – programe care pot funcționa singure, fără supraveghere – deschide calea pentru ca multe companii să își construiască singure aplicațiile, fără să mai plătească abonamente.

„Volatilitatea acestei tranziții tehnologice către agentic AI este ceva ce nu am mai văzut în cariera mea și se întâmplă extrem de repede. Numărul de licențe este sub presiune, ceea ce reprezintă semnul de moarte pentru SaaS”, a spus Ted Mortonson, strateg în tehnologie la Baird.

„AI le ia fața”

Unii analiști cred că firmele știau că schimbarea va veni, dar nu au anticipat viteza cu care s-a produs.

„Software-ul este acum sub o presiune uriașă pentru că AI le ia fața. Adobe și Salesforce, printre altele, au calculat greșit viteza cu care revoluția AI le va eroda cota de piață”, a declarat Dan Ives, șef global de cercetare tehnologică la Wedbush Securities.

Salesforce nu a răspuns solicitărilor de comentarii, iar Adobe și Atlassian au refuzat să comenteze.

De altfel, predicția nu e nouă. Marc Andreessen scria în 2011 că „software-ul mănâncă lumea”. Câțiva ani mai târziu, Jensen Huang, CEO Nvidia, completa: „software-ul mănâncă lumea, dar AI mănâncă software-ul”.

„Lumea începe să accepte realitatea temei că ‘AI mănâncă software-ul’”, afirmă Ben Reitzes, șeful diviziei de tehnologie la Melius Research.

Sam Altman, CEO OpenAI, a mers și mai departe: „intrăm foarte curând în era fast-fashion a SaaS”, a scris acesta pe rețelele sociale.

Ce spun giganții

Și Microsoft recunoaște schimbarea. „AI produce o schimbare fundamentală în piața aplicațiilor de business, pe măsură ce clienții trec de la sistemele tradiționale la aplicații agentice”, a afirmat Satya Nadella, CEO-ul companiei.

„AI, din multe puncte de vedere, a perturbat acest model tradițional bazat pe abonamente software”, spune și Angelo Zino, analist la CFRA Research. El crede însă că nu e sigur că AI va înlocui complet software-ul: „Există într-adevăr îngrijorări, dar cel mai corect e să spunem că verdictul nu este încă dat.”

În plus, companiile mari nu stau pe loc. Salesforce a lansat deja propriul său instrument AI, numit „agentforce”.

Viitor incert

Wall Street nu știe încă dacă AI va înlocui complet SaaS. Între timp, investitorii încearcă să-și limiteze pierderile, iar acțiunile software rămân în scădere.

 „Pentru moment, ratează trenul”, spune Ives. „Cred că software-ul va reveni și că va găsi modalități de a monetiza și de a participa la petrecerea AI”.

Unii analiști cred chiar că temerile sunt exagerate. „AI este un val transformațional, nu un uragan distructiv pentru software”, susține Brent Thill, analist la Jefferies.

„Partenerii sunt de acord că temerile privind înlocuirea software-ului de către AI sunt exagerate, mulți subliniind limitele așa-numitului vibe coding”, a mai spus acesta, după o întâlnire cu reprezentanți Salesforce.

În orice caz, piața se mișcă extrem de rapid. „Contextul macro se poate schimba, imaginea AI se poate schimba. Sunt multe lucruri care se pot mișca rapid”, avertizează Ross Mayfield, strateg la Baird.

„Dacă crezi că știi cum va arăta peisajul AI peste 12 luni, există multe ipoteze care ar trebui probabil puse sub semnul întrebării, având în vedere viteza cu care evoluează totul”, a concluzionat el.

Citește mai multe din High Tech
» Citește mai multe din High Tech
TOP articole