Antena 3 CNN Externe Cristina Bălan, românca ale cărei iniţiale sunt gravate pe bateriile Tesla, a câştigat un proces împotriva lui Elon Musk

Cristina Bălan, românca ale cărei iniţiale sunt gravate pe bateriile Tesla, a câştigat un proces împotriva lui Elon Musk

D.C.
2 minute de citit Publicat la 13:16 17 Apr 2025 Modificat la 14:46 17 Apr 2025
Cristina Bălan, românca ale cărei iniţiale sunt gravate pe bateriile Tesla, a câştigat un proces împotriva lui Elon Musk Cristina Bălan, fostă angajată Tesla, a câștigat un proces împotriva lui Elon Musk FOTO: Cristina Bălan/ Getty Images

Cristina Bălan, inginera de origine română care a fost odată considerată vedeta producătorului de mașini Tesla, ale cărei inițiale sunt gravate pe bateriile de la mașinile Model S, a câștigat ultima etapă a unui proces de lungă durată cu fostul angajator.

Cristina Balan a fost concediată după ce, în 2014, a semnalat o problemă de siguranță cu privire la un defect de proiectare care putea afecta frânarea mașinilor.

Procesul împotriva companiei părea că s-a încheiat când un judecător a confirmat o decizie de arbitraj care i-a respins cazul, însă un complet de judecători de apel din California a anulat această decizie în favoarea ei.

Ea a declarat pentru BBC News că acum dorește să îi înfrunte pe Elon Musk și pe Tesla în instanță.

Tesla nu a transmis niciun punct de vedere cu privire la caz.

Cristina Bălan a spus că presupune că procesul va reveni practic la punctul de plecare și că pot fi demarate noi proceduri.

„Sperăm să începem un nou proces și să avem șansa să îl înfruntăm pe Elon Musk în fața unui juriu și a unui judecător,” a spus ea.

Până să fie concediată, românca a fost considerată atât de importantă pentru Tesla încât inițialele ei au fost gravate pe bateriile din vehiculele Model S.

Într-un interviu acordat anul trecut pentru BBC News, ea a spus că este hotărâtă să își dovedească nevinovăția pentru binele fiului său.

De asemenea, a dezvăluit că era în remisie după un cancer de sân în stadiul 3B și că cea mai mare teamă a ei era că nu va trăi să vadă ziua finală a procesului.

Cristina Balan a explicat că era îngrijorată că mochetele din interiorul maşinii se rulau sub pedalele unora din modelele Tesla, iar acest lucru era un pericol pentru siguranță.

Ea a spus că managerii i-au respins îngrijorările, au devenit ostili, iar ea și-a pierdut locul de muncă.

Ulterior, a câștigat un proces pentru concediere abuzivă, dar acesta a fost începutul unei lungi bătălii în instanțe.

Ea a fost acuzată public de Tesla că ar fi folosit resursele companiei pentru un „proiect secret” – acuzații echivalente cu delapidarea. Cristina Bălan a negat constant acuzațiile și a decis să dea compania în judecată pentru defăimare în 2019.

„Vreau să îmi curăț numele. Mi-aș dori ca Elon Musk să aibă decența să își ceară scuze”, a spus ea.

Un tribunal a decis apoi că plângerea trebuie să fie supusă arbitrajului, conform unui contract semnat în timpul angajării la Tesla.

Arbitrajul a decis în favoarea companiei și a lui Musk, respingând cererile ei, invocând termenul de prescripție conform legii din California.

Tesla a dus cazul înapoi la o instanță districtuală din California pentru confirmarea deciziei.

Totuși, Cristina Balan a făcut apel, iar judecătorii Curții de Apel a Statelor Unite au decis în favoarea ei, practic hotărând că instanța din California nu avea jurisdicție să dea o sentință.

Aceștia au dispus anularea confirmării deciziei de arbitraj și respingerea acțiunii în instanța districtuală din cauza lipsei de jurisdicție.

Cine este Cristina Bălan

Cristina Balan s+a născut în România şi a absolvit  cursurile Universităţii Transilvania din Braşov în 2002, potrivit zf.ro.

Înainte să lucreze la Tesla, Cristina Bălan a lucrat la Boeing și la alte două companii importante. La Tesla a lucrat între 2010 și 2014, ca inginer de proiectare, iar din 2015 şi-a fondat propria companie de proiectare.  

La Tesla, ea a lucrat la proiectarea elementelor de interior şi module pentru baterii, pentru mai multe modele de automobile, cum ar fi interiorul portierelor de la Porsche Cayenne, modului bateriilor de pe Mercedes-Benz B-Class şi cel de pe Toyota Rav4 EV, dar şi la consola centrală a modelului Audi R8.

Etichete: procese tesla Elon Musk
Citește mai multe din Externe
» Citește mai multe din Externe
TOP articole