Decizia preşedintelui SUA Donald Trump de a impune taxe vamale de 25% la importul de autoturisme şi componente auto porneşte de la ideea că vor avea de beneficiat de pe urma ei cetăţenii americani şi constructorii americani care produc în SUA. Totodată, există aşteptarea ca ceilalţi mari constructori auto mondiali să-şi extindă facilităţile de producţie existente pe pământ american sau chiar să facă investiţii în uzine noi.
Însă, pentru moment, ce se va întâmpla este o creştere a costurilor de producţie, nu doar pentru companiile străine, cât şi pentru cele americane. Cel mai probabil, creşterea costurilor de producţie va fi însoţită de creşterea preţurilor de vânzare.
"Dacă îți construieşti maşinile în SUA, nu se aplică tarife", a declarat preşedintele SUA la finalul lunii martie.
Totuşi, realitatea este alta: chiar dacă constructorii americani care produc în SUA nu sunt taxaţi direct, aplicarea de taxe vamale de 25% pentru componentele fabricate în alte ţări va duce la creşterea costului de producţie al fiecărui model american, în funcţie de procentul de piese străine.
Cu cât se vor scumpi maşinile în SUA
În urma introducerii tarifelor de 25%, Bank of America estimează o creştere medie de 4.000 de dolari pentru o maşină produsă în SUA cu piese străine, în timp ce Goldman Sachs estimează creşteri de preţuri între 5.000 şi 15.000 de dolari pentru maşinile străine importate în SUA, scrie CNN.
Firma de consultanţă Anderson Economic Group estimează creşteri de preţuri între 4.000 şi 12.000 de dolari în SUA, din cauza taxelor vamale la piese.
Totodată, potrivit site-ului de vânzări auto iSeeCars, cele mai populare modele auto vândute în SUA s-ar putea scumpi cu sume între 6.000 şi 16.000 de dolari, indiferent că vorbim de modele produse local sau importuri.
Cele mai vândute mașini americane în 2024 au fost, în această ordine: Ford Seria F (mai multe modele), Chevrolet Silverado, Toyota RAV4, Tesla Model Y, Honda CR-V, Dodge Ram, GMC Sierra, Toyota Camry, Nissan Rogue şi Honda Civic, potrivit Car and Driver.
În componenţa lor intră între 10% şi 40% piese produse în afara SUA, potrivit datelor AALA din 2024 şi 2025, ceea ce înseamnă că vor fi afectate de noile tarife, mai mult sau mai puţin, toate maşinile preferate ale consumatorilor americani.
Spre exemplu, Chevrolet Silverado, locul 2 în clasament cu 540.000 de bucăţi vândute în SUA în 2024, este produs doar din 37% piese americane, ceea ce înseamnă o creştere semnificativă a costului de producţie şi, cel mai probabil, a preţului de vânzare. Situaţie similară la GMC Sierra, locul 7, cu 340.000 de unităţi vândute. Totodată, există modele, precum Silverado sau Sierra, care se fabrică şi în SUA şi în Mexic, deci unele vor fi afectate de taxele de import.
De unde vin majoritatea maşinilor importate în SUA
În 2024 au fost vândute peste 16 milioane de maşini în SUA, iar jumătate au fost importate. Principala sursă a importurilor a fost Mexic, unde producătorii americani, dar şi cei japonezi şi germani deţin unităţi de producţie, cu 2,5 milioane de unităţi. Urmează Canada, cu 1,1 milioane de unităţi, iar alte 3,7 milioane de maşini au venit din state precum Coreea de Sud, Germania sau Japonia.
Dintre cele aproape 4 milioane de maşini produse în Mexic în 2024, General Motors a produs aproape 900.000, Nissan 670.000, Stellantis 420.000, Ford 386.000 şi Volkswagen peste 380.000. La nivel local mai produc, Kia, Toyota, Mazda, Honda, Audi, BMW şi Mercedes-Benz.
Nu există maşină 100% americană
În prezent, cel puţin la nivelul constructorilor de volum, nu există o maşină fabricată 100% în SUA. Indiferent că provin de la Ford, Chevrolet sau Buick, maşinile asamblate în SUA au un procent mai mic sau mai mare de componente străine. Dintre mărcile americane, cea mai "americană" este Tesla, unde toate modelele conţin între 60 şi 75% piese fabricate în SUA.
Un document prezent pe site-ul Administrației Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA), denumit American Automobile Labeling Act (AALA), prezintă informaţii de la producător referitoare la procentul de piese fabricate în SUA/Canada prezente în model, dar şi procentul de piese care provin din alte ţări, precum şi ţara de asamblare, ţara de provenienţă a motorului şi ţara de provenienţă a transmisiei.
Este adevărat că tarifele de 25% se aplică în prezent şi Canadei, drept urmare nu putem ştii în cazul unui procent de 50% SUA/Canada cât din acea maşină este fabricată în SUA şi cât în Canada.
Spre exemplu, în cazul unui model Audi Q6 e-tron60 oferit la vânzare în SUA, putem vedea că este 1% fabricat în SUA/Canada, 60% fabricat în Germania, 16% fabricat în Ungaria, locul final de asamblare este Germania, iar motorul şi transmisia provin din Ungaria.
În cazul unei maşini al unui constructor american precum un Ford Explorer, vedem că 43% este produsă în SUA/Canada, 17% în Mexic, locul final de asamblare este SUA, iar tot acolo sunt fabricate şi motorul şi transmisia.
În acelaşi timp, există şi cazuri precum Buick Envista: Un SUV de dimensiuni mici fabricat în proporţie de 3% în SUA/Canada, 52% în Coreea de Sud şi 23% în Mexic, cu asamblare în Coreea de sud, cu motor mexican şi transmisie coreeană.
În mod paradoxal, potrivit datelor din documentul AALA pe 2025 aranjate după cel mai mare procent de componente fabricate în USA/Canada, pe primele două poziţii ale clasamentului avem două modele ale unor mărci străine:
-
KIA Ev6, fabricată 80% în SUA/Canada şi 15% în Coreea de Sud, cu asamblare finală în SUA, cu motor şi transmisie americane.
-
Honda Ridgeline AWD TrailSport, 75% produsă în SUA, cu asamblare în SUA, loc de unde provin şi motorul şi transmisia.
Urmează două variante de Tesla Model 3 în clasament, Model 3 Long Range AWD (tracţiune integrală) şi Model 3 Long Range RWD (tracţiune spate), cu 75% piese fabricate în SUA, asamblate în SUA cu motor şi transmisie fabricate pe plan local, însă apoi încă 9 modele Honda.
Astfel, potrivit procentului de piese fabricate în SUA/Canada, pe primele 25 de poziţii din clasament întâlnim 17 modele străine şi 8 americane (poziţiile 3,4,14-17, 20-21).
Ce țări europene vor fi afectate de taxele americane pentru mașini
Germania va fi țara europeană cel mai afectată de taxele impuse de Donald Trump. România nu trimite autoturisme pe piața americană, însă taxele impuse de Donald Trump vor afecta indirect și unele companii producătoare de componente auto de la noi.
Ministrul Finanțelor Tanczos Barna a anunțat că săptămâna viitoare va avea loc o discuție despre măsurile și schemele de ajutor pentru industrie, în special pentru cea auto care ar putea fi cel mai afectată.
Ministrul spune că taxele impuse de Statele Unite țărilor din Uniunea Europeană vor duce la lanțuri de aprovizionare mai scurte.
„Așa cum a anunțat și prim-ministrul pregătim deja scheme de ajutor de stat pentru a ajuta sectoarele care ar putea să sufere. Deciziile afectează și relațiile comerciale dintre România și SUA, dar noi suntem și furnizori de componente auto pentru industria auto din întreaga Uniune Europeană. Luni sau marți o să avem o discuție despre măsurile pe care le va propune Guvernul astfel încât să reducem la minimum impactul acestor tarife. Schemele le vom discuta cu industria de profil și vom căuta soluția care să răspundă cel mai bine nevoilor. Așteptăm propuneri din partea industriei”, a delcarat Tanczos.