În ultimul deceniu, China a pompat bani în Balochistan și Gwadar ca parte a unui proiect care valorează multe miliarde de dolari care conectează provincia chineză de vest Xinjiang cu Marea Arabă, numit Coridorul Economic China-Pakistan (CPEC).
Autoritățile au lăudat proiectul drept unul „transformațional”, dar dovezile că s-a schimbat ceva în Gwadar sunt puține. Orașul nu e conectat la sistemul național de electricitate, pe care o primește de la vecinul Iran sau de la panouri solare, și nu există suficientă apă curată.
Un aeroport cu o capacitate de 400.000 de pasageri nu este o prioritate pentru orașul cu 90.000 de oameni.
„Acest aeroport nu este pentru Pakistan sau Gwadar. Este pentru China, ca să aibă o cale de acces sigură pentru cetățenii lor în Gwadar și Balochistan”, a spus Azeem Khalid, un expert în relații internaționale, care s-a specializat în relația Pakistan-China.
Localnicii, prinși între insurgenți și trupele guvernului
CPEC a fost catalizatorul pentru o insurgență de mai multe decenii în provincia bogată în resurse și poziționată strategic Balochistan. Separatiștii, înfuriați de ceea ce numesc exploatare pe seama localnicilor, luptă pentru independență și țintesc atât trupele pakistaneze, cât și muncitorii chinezi din provincie.
Membrii minorității etnice Baloch din Pakistan spun că sunt discriminați de guvern și nu primesc oportunități nicăieri în țară, acuzații pe care guvernul le neagă.
Pakistan, dornic să-și protejeze investițiile chineze, a mărit numărul trupelor în Gwadar pentru a-i combate pe dizidenți. Orașul e plin de puncte de control, sârmă ghimpată, soldați, baricade și turnuri de pază. Drumurile se închid aleatoriu, zile în șir, pentru a permite trecerea sigură a muncitorilor chinezi și a VIP-urilor pakistaneze, scrie CNN.
„Nimeni nu ne întreba unde mergem, ce facem și cum ne cheamă. Obișnuiam să facem picnicuri toată noaptea în munți sau în zonele rurale. Acum trebuie să ne demonstrăm identitatea, cine sunte, de unde am venit. Suntem rezidenți. Cei care ne întreabă asta ar trebui să se identifice în fața noastră” , a spus Khuda Bakhsh Hashim, un localnic nativ din Gwadar în vârstă de 76 de ani.
Hashim își amintește vremurile în care Gwadarul era parte din Oman, nu din Pakistan, și era portul în care se opreau navele cu pasageri care mergeau spre Mumbai. O vreme de prosperitate în care nimeni nu se culca nemâncat și bărbații găseau ușor de muncă, spune el. Era mereu ceva de mâncare și apă potabilă din plin.
Dar sursa de apă a Gwadarului a secat din cauza secetei, dar și a exploatării necontrolate. La fel și locurile de muncă.
Guvernul susține că CPEC a creat 2000 de locuri de muncă în zonă, dar nu detaliază cine din zonă beneficiază de el: rezidenții Baloch sau pakistanezii din alte regiuni ale țării.
Fără beneficii pentru localnici
Gwadar este un oraș modest, dar fermecător, mâncarea este excelentă, iar localnicii sunt ospitalieri cu străinii. În perioadele de sărbătoare, orașul se aglomerează, în special plajele, scrie CNN.
Totuși, există în continuare percepția că e un oraș periculos, sau dificil de vizitat. Doar o rută comercială decolează și aterizează pe aeroportul din Gwadar de trei ori pe săptămână spre Karachi, cel mai mare oraș din Pakistan.
De la insurgența Baloch, care a izbucnit în urmă cu cinci ani, mii de oameni au dispărut din regiune: oricine vorbește împotriva exploatării sau oprimării poate fi reținut, suspectat de legături cu grupări armate, spun localnicii.
Oamenii trăiesc în tensiune, iar activiștii susțin că disparițiile sunt forțate și cei reținuți sunt torturați, ceea ce guvernul neagă.
Hashim își dorește ca CPEC să fie un succes, astfel încât localnicii, în mod special tinerii, să aibă locuri de muncă, speranță și un scop. Dar asta nu s-a întâmplat încă.
„Când oamenii au ceva de mâncat, de ce ar lua-o pe căi greșite? Nu e un lucru bun să-i superi pe oameni”, a spus bărbatul.
Violențele au scăzut în Balochistan în 2014, după o contrainsurgență a guvernului. Însă atacurile au fost reluate în 2021 și sunt în creștere. Grupurile militante, mai ales Armata pentru Liberarea Baloch, scoasă în afara legii, au primit suflu nou după ce talibanii pakistanezi au denunțat armistițiul cu guvernul în noiembrie 2022.
Inaugurarea aeroportului a fost amânată
Inaugurarea aeroportului a fost amânată din cauza problemelor de securitate. Munții din zonă ar putea constitui un punct de atac asupra aeroportulu, cred specialiștii.
În schimb, premierul pakistanez și omologul său chinez au găzduit o ceremonie virtuală, iar zborul de inaugurare a avut loc departe de ochii presei sau ai publicului.
„Nici măcar un paznic” nu a fost angajat din Gwadar să lucreze la aeroport, a spus Abdul Ghafoor Hoth, președintele Partidului Balochistan Awami.
În decembrie, Hoth a organizat proteste zilnice privind condițiile de viață din Gwadar. Protestele s-au oprit după 47 de zile, când autoritțile au promis că vor veni cu soluții la cererile localnicilor, inclusiv acces mai bun la electricitate și apă. Niciun progres nu s-a făcut până acum.
Fără locuri de muncă pentru localnici, bunuri sau servicii, nu există niciun beneficiu pentru oraș de la CPEC, a spus expertul în relații internaționale Azeem Khalid. Odată cu banii chinezi în zonă a ajuns și un aparat de securitate care a creat bariere și a adâncit neîncrederea.
„Guvernul pakistanez nu este dispus să dea nimic comunității Baloch, iar ei nu sunt dispuși să primească nimic de la guvern”, a concluzionat expertul.