Antena 3 CNN Externe Bruiaj, spoofing și război electronic. Cum folosește Rusia GPS-ul ca pe o armă: Tehnici pentru a „hărțui și intimida țările vecine”

Bruiaj, spoofing și război electronic. Cum folosește Rusia GPS-ul ca pe o armă: Tehnici pentru a „hărțui și intimida țările vecine”

Anamaria Nedelcoff
3 minute de citit Publicat la 18:26 03 Sep 2025 Modificat la 18:55 03 Sep 2025
Potrivit unei scrisori oficiale a miniștrilor europeni din mai 2025, fenomenul de jamming și spoofing a crescut dramatic în ultimii doi ani. sursa foto: GettyImages

Europa se confruntă cu un val tot mai puternic de interferențe GPS în zone sensibile precum Marea Baltică și Marea Neagră, în special în apropierea aeroporturilor și a infrastructurii critice. Fenomenul a fost documentat oficial încă din 2022 și este atribuit, în principal, Rusiei și Belarusului, scrie Euronews.

Un episod recent a readus problema în atenție: avionul președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a fost afectat duminică de interferențe GPS în spațiul aerian al Bulgariei, în timpul unui turneu oficial în statele membre aflate la granița sau în proximitatea Rusiei și Belarusului. Autoritățile de la Sofia suspectează o operațiune de origine rusă.

„De la începutul războiului și al invaziei Rusiei în Ucraina, din februarie 2022, a existat o creștere considerabilă și foarte vizibilă a bruiajului GNSS (Global Navigation Satellite System), iar recent au fost incidente de acest tip în Bulgaria și pe flancul estic, din Finlanda până în Cipru, care au afectat aeronave și nave ale UE”, a declarat Paula Pinho, purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene.

Nu este un caz izolat. În 2023, avionul în care se afla ministrul britanic al apărării de la acea vreme, Grant Shapps, a fost vizat de interferențe similare la marginea enclavei rusești Kaliningrad. „Rusia are baze de bruiaj în Kaliningrad, de-a lungul granițelor cu statele baltice și, evident, și de-a lungul granițelor cu Ucraina”, a explicat David Stupples, profesor de inginerie electronică și radio la City St George's, University of London.

Statistici alarmante

Potrivit unei scrisori oficiale a miniștrilor europeni din mai 2025, fenomenul de jamming și spoofing a crescut dramatic în ultimii doi ani.

Lituania a raportat peste 1.000 de cazuri de interferență GPS în iunie 2025, de 22 de ori mai mult decât în aceeași lună a lui 2024.

În Estonia, 85% dintre zboruri au fost afectate.

În Polonia, doar în ianuarie 2025 au fost înregistrate 2.732 de cazuri de bruiaj și spoofing.

Război hibrid

Specialiștii subliniază că aceste atacuri fac parte din arsenalul războiului electronic dus de Rusia.

„Bruiajul GPS creează, în esență, un zgomot radio care împiedică receptorul să primească informații de la semnalul satelitului”, a explicat Tegg Westbrook, profesor asociat la Universitatea din Stavanger.

„Spoofing-ul GPS este mai manipulator. El presupune injectarea unor semnale false pentru a oferi receptorului informații înșelătoare, fie că vorbim de date de navigație, fie de poziționare”, a adăugat el.

Aceste tehnici sunt folosite pentru a „hărțui și intimida țările vecine”, explică experții. În nordul Norvegiei, în regiunea Finnmark, bruiajul GPS a afectat ambulanțe, avioane și operațiuni forestiere, impactul fiind resimțit până în Letonia, Lituania și Finlanda.

Riscuri și soluții

Deși interferențele sunt reale, piloții sunt instruiți să gestioneze aceste situații și au la dispoziție metode alternative de navigație.

„Sistemele de rezervă funcționează foarte bine și, chiar dacă nu sunt la fel de precise ca GPS-ul, sunt suficient de exacte. Iar cu radarele terestre, operate de Eurocontrol în toată Europa, aeronavele sunt perfect în siguranță”, a spus David Stupples.

„Cele mai grave situații, în care bruiajul GPS are cel mai mare efect, apar în condiții meteo foarte proaste – când e furtună, întuneric și mai ales atunci când există și un trafic aerian intens. Totuși, acest scenariu se aplică în mai puțin de 1% din cazuri”, a adăugat Tegg Westbrook.

Ce urmează pentru Europa

Comisarul pentru apărare, Andrius Kubilius, a anunțat pe X că UE va crește numărul sateliților pe orbită joasă pentru a detecta mai eficient interferențele. Și NATO lucrează la contracararea bruiajului rusesc asupra zborurilor civile, a confirmat marți secretarul general al alianței, Mark Rutte.

Pe 6 iunie, 13 state membre UE au cerut Comisiei Europene să ia măsuri urgente pentru a contracara fenomenul. Printre soluțiile propuse: dezvoltarea unor sisteme alternative la sateliții de navigație globală și accelerarea implementării unor servicii GNSS rezistente la interferențe.

Citește mai multe din Externe
» Citește mai multe din Externe
TOP articole