Antena 3 CNN Life Legătura neașteptată dintre inteligența artificială și persoanele psihopate sau narcisiste

Legătura neașteptată dintre inteligența artificială și persoanele psihopate sau narcisiste

Laura Dinu
1 minut de citit Publicat la 12:00 12 Iul 2025 Modificat la 15:02 12 Iul 2025
Inteligența artificială este asociată tot mai des cu fenomene sociale și psihologice îngrijorătoare. Foto: Getty Images

Un studiu recent realizat de cercetători sud-coreeni arată că studenții cu trăsături de personalitate narcisice, machiavelice sau psihopate sunt mai predispuși să folosească inteligența artificială pentru a trișa la sarcini academice, scrie Futurism.

Inteligența artificială (IA) este asociată tot mai des cu fenomene sociale și psihologice îngrijorătoare – de la anxietate și izolare, până la misoginie și lipsa alfabetizării. Un nou studiu publicat în revista BMC Psychology adaugă un nou element alarmant: o corelație între utilizarea AI și trăsături de personalitate din așa-numita „Triadă Întunecată” – narcisism, psihopatie și machiavelism.

Cine a fost analizat

Cercetarea a fost realizată de psihologii Jinyi Song (Universitatea Chodang) și Shuyan Liu (Universitatea Baekseok) din Coreea de Sud. Aceștia au intervievat 504 studenți chinezi de la șase universități de artă din provincia Sichuan, acoperind domenii precum artele vizuale, muzica, teatrul și dansul.

Rezultatele au arătat că studenții care au obținut scoruri mai mari la trăsături din Triada Întunecată au fost și cei mai predispuși să utilizeze AI – mai exact ChatGPT și generatorul de artă Midjourney – pentru a crea lucrări academice pe care apoi le prezentau drept proprii. Autorii echivalează această practică cu trișatul, minciuna sau plagiatul, comportamente care sunt, la rândul lor, corelate cu aceste trăsături de personalitate negative.

Procrastinare, anxietate și motivații materiale

Pe lângă evaluarea personalității, cercetătorii au analizat și alți factori comportamentali. Cei care apelau la AI erau mai predispuși să amâne sarcinile și să resimtă anxietate în legătură cu performanța academică. În plus, studenții motivați de recompense externe sau de succes material erau și ei mai înclinați să folosească AI ca mijloc de a obține validare sau avantaje.

Ce soluții propun autorii

În concluziile studiului, autorii recomandă instituțiilor de învățământ superior să își regândească programele de studii și formele de evaluare, pentru a reduce riscul de plagiat și imitare cu ajutorul IA. De asemenea, ei subliniază necesitatea educării studenților în privința pericolelor și dilemelor etice asociate cu folosirea tehnologiei în scopuri neautentice.

Citește mai multe din Life
» Citește mai multe din Life
TOP articole