Antena 3 CNN Externe Mapamond Matematicienii, uimiți de o adolescentă de 17 ani cu abilități ieșite din comun: „Am fost cu toții șocați, absolut”

Matematicienii, uimiți de o adolescentă de 17 ani cu abilități ieșite din comun: „Am fost cu toții șocați, absolut”

Laura Dinu
2 minute de citit Publicat la 08:00 16 Aug 2025 Modificat la 11:34 16 Aug 2025
Fata a învățat singură calculul diferențial și integral la vârsta de 11 ani. Foto: Getty Images

O adolescentă genială, care și-a perfecționat talentul în perioada pandemiei de COVID-19, a reușit să rezolve una dintre cele mai misterioase probleme din matematică – iar acum este considerată o stea în ascensiune.

Potrivit revistei Quanta, Hannah Cairo avea doar 17 ani când a reușit să infirme teoria Mizohata–Takeuchi, o ipoteză veche de decenii legată de comportamentul undelor pe suprafețe, pe care nimeni nu o contrazisese cu succes înaintea ei.

Tânăra, educată acasă, a învățat singură calculul diferențial și integral la vârsta de 11 ani, a studiat din manuale universitare de nivel avansat și a lucrat online cu profesori angajați de părinți ca mentori. În 2021, în plin lockdown, Hannah s-a înscris la clubul „Math Circles” din Chicago, unde elevi și profesori colaborează pentru rezolvarea unor probleme dificile de matematică.

După ce a descoperit filiala prestigioasă a clubului din Berkeley, California, și programul lor intensiv de vară, a aplicat la doar 14 ani, menționând că are deja cunoștințe echivalente cu un absolvent de facultate în matematică. A fost acceptată imediat.

„Hannah este mult peste nivelul obișnuit”, spune profesoara Zvezdelina Stankova, fondatoarea Math Circle din Berkeley. „De fiecare dată când aplică la un program, este cu câteva niveluri înaintea celorlalți.”

Ulterior, Hannah a intrat în programul special de înscriere simultană la Universitatea Berkeley, unde a început să urmeze cursuri universitare înainte de a termina liceul. Acolo l-a întâlnit pe profesorul Ruixiang Zhang, cel care i-a prezentat teoria Mizohata–Takeuchi.

La început, problema s-a dovedit extrem de dificilă, iar ideile ei inițiale au fost respinse de Zhang. „Mergeam și îl întrebam: «Credeți că asta merge?» Și îmi spunea că nu, fiindcă era o idee prostească”, povestește ea. Totuși, nu a renunțat.

După luni de încercări, Hannah a găsit o abordare nouă: un tip neobișnuit de unde, toate pe aceeași suprafață curbată, care în loc să se anuleze reciproc – așa cum prevedea conjectura – se amplificau.

Când a simplificat demonstrația pentru a fi cât mai clară, Zhang a recunoscut că este convingătoare. Lucrarea ei a fost publicată în februarie, înainte de evaluarea colegială, și a stârnit un val de uimire în comunitatea matematică.

„Nu-mi amintesc să fi văzut vreodată ceva asemănător”, spune Itamar Oliveira, cercetător la Universitatea din Birmingham, care a studiat teoria ani la rând. Profesorul Tony Carbery, de la Universitatea din Edinburgh, a fost și el „complet uimit” când a aflat că o adolescentă a reușit să rezolve problema la care el lucra de aproape 40 de ani.

În timp ce lumea matematicii îi recunoaște talentul, Hannah se pregătește să înceapă, din toamnă, cursurile la Universitatea din Maryland – primul ei program oficial de studii superioare, la care a fost acceptată fără să fi absolvit liceul sau facultatea.

Citește mai multe din Mapamond
» Citește mai multe din Mapamond
TOP articole