Antena 3 CNN Actualitate Educație Materie nouă în școli: „Educaţia pentru nonviolenţă şi relaţii sănătoase” ar putea deveni disciplină obligatorie începând din gimnaziu

Materie nouă în școli: „Educaţia pentru nonviolenţă şi relaţii sănătoase” ar putea deveni disciplină obligatorie începând din gimnaziu

Mia Lungu
1 minut de citit Publicat la 16:11 19 Iun 2025 Modificat la 16:11 19 Iun 2025
În prezent, nu există o materie obligatorie care să ajute copiii să-și dezvolte inteligența emoțională și să cultive relații sănătoase. Imagine cu caracter ilustrativ. Sursa foto: Getty Images

„Educaţie pentru nonviolenţă şi relaţii sănătoase” ca disciplină obligatorie ar putea fi introdusă în şcoli, începând cu ciclul gimnazial, potrivit unui proiect de lege depus la Camera Deputaţilor. 

„Începând cu ciclul gimnazial, în cadrul curriculumului naţional, se introduce disciplina obligatorie „Educaţie pentru nonviolenţă şi relaţii sănătoase”, cu o oră pe săptămână, ca parte a educaţiei emoţionale şi comportamentale a elevilor. Ministerul Educaţiei, prin Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, elaborează programa şcolară şi metodologia de aplicare a acestei discipline", prevede proiectul.

Motivarea proiectului arată că măsura vine ca răspuns direct la o realitate tot mai apăsătoare din şcolile din România - creşterea semnificativă a comportamentelor violente, a bullyingului, a tensiunilor emoţionale între elevi şi deteriorarea relaţiilor interpersonale.

În prezent, nu există o materie obligatorie care să ajute copiii să-și dezvolte inteligența emoțională și să cultive relații sănătoase

„Potrivit datelor raportate de Ministerul Educaţiei şi de organizaţiile neguvernamentale active în domeniu, sute de incidente de violenţă fizică şi verbală sunt înregistrate anual în şcoli, afectând grav procesul educaţional şi starea de bine a elevilor. În prezent, nu există în curriculumul naţional o disciplină obligatorie care să vizeze formarea competenţelor emoţionale şi relaţionale. Deşi funcţionează programe şi proiecte auxiliare, acestea au caracter opţional, sunt aplicate neuniform şi nu asigură accesul tuturor elevilor la un conţinut educaţional coerent şi continuu în acest domeniu.

Aşadar, introducerea unei materii obligatorii este singura soluţie care poate asigura acces echitabil, coerenţă naţională şi impact real. Disciplina propusă nu se suprapune peste educaţia religioasă, civică sau sanitară. Ea vizează o componentă distinctă şi esenţială a dezvoltării copiilor: educaţia emoţională şi comportamentală", se arată în expunerea de motive. 

Prin intermediul acestei discipline elevii ar învăţa să recunoască şi să gestioneze emoţiile, să comunice nonviolent, să respecte graniţele personale şi ale celorlalţi, să gestioneze conflictele în mod paşnic şi să identifice relaţiile toxice şi riscante.

Proiectul se va afla în dezbatere publică, la Camera Deputaţilor, până pe 8 iulie.

Citește mai multe din Educație
» Citește mai multe din Educație
TOP articole