Antena 3 CNN Actualitate Social „Nu funcționează sistemul”. Cum sunt umiliți pensionarii care așteaptă luni de zile la Casele de Pensii să-și primească banii

„Nu funcționează sistemul”. Cum sunt umiliți pensionarii care așteaptă luni de zile la Casele de Pensii să-și primească banii

Anamaria Nedelcoff
4 minute de citit Publicat la 07:00 16 Iul 2025 Modificat la 10:28 16 Iul 2025
Oamenii așteaptă răspunsuri de la Casele de Pensii. Sursa foto: antena3.ro

În România anului 2025, să primești pensia pentru care ai muncit toată viața poate deveni o bătălie de uzură, cu drumuri interminabile la ghișee, cu nervi întinși până la limita infarctului și cu speranța că, poate, dacă insistă presa, se va rezolva. Povestea lui Sorin Marta, navigator pensionat din București, este una dintre zecile de mii de astfel de povești.

A început în aprilie 2024, când a depus dosarul de pensionare. Apoi a început așteptarea. Și războiul cu sistemul.

„Mă numesc Marta Fanel Sorin și sunt în pragul disperării. Mă simt foarte umilit și sper să nu fac infarct...” - Așa a scris el redacției Antena3.ro, explicând că merge lună de lună la Casa de Pensii Sector 6, iar răspunsurile sunt aceleași: „Nu merge sistemul”. „O să primiți luna viitoare”. Iar luna viitoare s-a transformat într-un an. La care s-au adăugat alte două luni.

De fapt, problema era una simplă: Sorin Marta a cerut ca pensia să îi fie adusă acasă prin Poșta Română. Iar funcționarii Casei de Pensii a Sectorului 6 nu au introdus acest dosar în sistem.

Așa că, prima dată când omul a primit niște bani a fost în luna decembrie, când a fost trimis la casieria Casei de Pensii. Și asta, doar după ce el s-a plimbat lună de lună printre ghișee, a făcut cereri și a scris inclusiv memorii la Ministerul Muncii. Acolo i s-a dat suma pe șapte luni, sumă care a fost scrisă pe hârtia care ținea bancnotele. Fără vreun alt act la mână. Și fără vreun cupon de pensie.

Iar din decembrie până în iulie, anul acesta, Sorin Marta nu a mai primit niciun leu. Motivul era că, brusc, nici plata prin casierie nu se mai poate face. Ceea ce e fals.

Marți dimineață, reporterul Antena3.ro s-a întâlnit cu soții Marta. În fața Casei de Pensii, la ora 8:30, deja coada era formată. 

Atmosferă de urgență

Înăuntru, o funcționară țipa la o altă pensionară: „Nu mai țipați! De trei ori v-am rugat să nu mai țipați!”

Pensionara încerca să afle de ce pensia ei vine la date diferite în fiecare lună.

”Pentru că nu mai sunt oameni la Casa de Pensii!”, răspunde angajata de la ghișeu, și mai supărată.

Altă pensionară sare și ea: „Ba da, sunt, că le-a prelungit Nicușor Dan contractele, am văzut eu la televizor!”

Câteva zeci de minute mai târziu, soții Marta sunt și ei chemați la ghișeu. Funcționarul de acolo se numește Adrian. Atât știm: „Aș vrea să știu și eu, domnu’ Adrian, în ce stare e dosarul meu”

„Astăzi suntem determinați să nu plecăm de aici până nu se rezolvă. Ne-am săturat, de un an și două luni. Noi nu țipăm, dar nu plecăm de aici până nu vine cineva din spate, de la birouri, să vorbească cu noi. Să ne explice. Că degeaba am fost civilizați până acum! Nu s-a rezolvat nimic!”, îl anunță Cristina Marta pe funcționar.

În scurt timp, în sala de așteptare a Casei Locale de Pensii a Sectorului 6 apare o altă angajată. Nu-și dă numele complet. Se recomandă doar „doamna Ștefan”.

„Domnule, nu funcționează programul! Abia de o lună de zile s-a dat drumul la program. Eu mă duc personal acum și vă bag dosarul în tranșă, ca să primiți banii în august”, îi explică ea pensionarului.

Sorin Marta: „Eu cred că dosarul meu a fost dat la o parte aici. Eu mă simt discriminat.”

Doamna Ștefan: „Domnule, nu vă discriminează nimeni! Nu s-a dat niciun dosar deoparte.”

Din sală sare alt pensionar: „Dar mie când îmi dați pensia, doamnă? Că de un an mă rog de voi să-mi dați mărirea!”

Doamna Ștefan se irită: „Dumneavoastră veniți să mă întrebați pe mine, care vin pentru prima dată în contact cu... Deci dumneavoastră chiar nu vreți să înțelegeți că nu funcționează sistemul!”

„Dar nu e problema noastră că nu funcționează! Dumneavoastră sunteți cea care nu înțelege, nu noi!”, îi răspunde și Cristina Marta, care sare în apărarea celuilalt pensionar necăjit.

Doamna Ștefan pleacă, furioasă. Refuză să răspundă la întrebările altor doi pensionari, care au și ei probleme.

Pensionarii au plătit toată viața contribuțiile la stat. Nu s-au întrebat dacă serverele Casei de Pensii funcționează sau nu.

Telefonul care rezolvă în 30 de minute ce nu s-a rezolvat în 14 luni

După discuțiile tensionate, reporterul Antena3.ro a sunat la conducerea Casei de Pensii a Municipiului București. În mai puțin de 30 de minute, fiica soților Marta a fost sunată: „S-a rezolvat între timp. Mâine să vină tata să își ia banii.”

„Domnul Marta își va primi banii prin casierie mâine. Am verificat și au fost erori peste erori în dosarul dumnealui. Îmi cer eu scuze pentru aceste erori. Îmi pare rău că domnul a trebuit să aștepte atâtea luni, înțeleg că situația lui e foarte grea și are dreptate să fie supărat”, a declarat, pentru Antena3.ro, Cristiana Dumitrescu, șefa Casei de Pensii a Municipiului București.

Casa Națională de Pensii recunoaște oficial problemele

Antena3.ro a scris, de-a lungul ultimelor luni, despre mai multe cazuri similare. În cele din urmă, Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a recunoscut, într-un răspuns oficial, că aplicația informatică pentru recalcularea pensiilor nu este încă complet funcțională și că există întârzieri majore.

Deși legea pensiilor a fost adoptată acum 10 luni, modulele software esențiale sunt „în fază avansată de testare”. Între timp, 500.000 de dosare sunt în așteptare, iar doar 3.288 de angajați trebuie să rezolve problemele a peste 10 milioane de pensionari și beneficiari.

Câteva puncte-cheie din răspunsul oficial CNPP:

  • Noile aplicații informatice sunt funcționale doar pentru dosarele depuse după 1 septembrie 2024.
  • Pentru dosarele vechi, mai ales cele care necesită recalculări, aplicațiile sunt încă în testare.
  • Sistemul informatic CNPP a fost încărcat cu 3.587 de formule noi de calcul, iar recalcularea tuturor pensiilor este „cea mai complexă operațiune”, potrivit instituției.
  • Indiferent de întârziere, pensiile restante „se achită retroactiv” - însă, în realitate, asta înseamnă luni întregi de așteptare, facturi neplătite și nesiguranță.

În România, un funcționar de la Casa de Pensii deservește teoretic circa 3.200 de beneficiari. În realitate, asta înseamnă blocaje permanente. Iar CNPP admite că inclusiv furnizorul de soft a fost penalizat pentru întârzieri.

Citește mai multe din Social
» Citește mai multe din Social
TOP articole