Antena 3 CNN Externe Nu toată lumea e mulțumită de acordul SUA-Marea Britanie pentru reducerea tarifelor la mașini, oțel și aluminiu. „Am fost trădați”

Nu toată lumea e mulțumită de acordul SUA-Marea Britanie pentru reducerea tarifelor la mașini, oțel și aluminiu. „Am fost trădați”

G.M.
4 minute de citit Publicat la 08:27 09 Mai 2025 Modificat la 08:27 09 Mai 2025
Acordul vine la o lună după ce administrația Trump a anunțat tarife masive pentru zeci de țări, inclusiv Marea Britanie. Foto: Getty Images

Statele Unite au ajuns la un acord cu Marea Britanie privind reducerea taxelor de import pentru un număr limitat de automobile britanice și ca să permită intrarea în țară a unor cantități de oțel și aluminiu fără taxe vamale, scrie BBC.

Anunțul e o gură de oxigen pentru industriile-cheie din Marea Britanie, afectate de unele dintre noile tarife impuse de președintele Donald Trump de la revenirea sa la Casa Albă în ianuarie.

Totuși, taxa de 10% va rămâne în vigoare pentru majoritatea bunurilor importate din Regat.

Analiștii susțin că acest acord nu pare să schimbe semnificativ condițiile de comerț dintre SUA și Marea Britanie față de situația de dinaintea introducerii tarifelor introduse anul acesta de administrația Trump.

Vorbind dintr-o fabrică Jaguar Land Rover din West Midlands, Sir Keir Starmer a descris acordul ca fiind „fantastic”. „Acest acord istoric aduce beneficii mediului de afaceri britanic și salvează mii de locuri de muncă în sectoare cheie, precum industria auto și cea a oțelului”, a spus el, adăugând că „Regatul Unit nu are aliat mai mare decât Statele Unite ale Americii”.

La Casa Albă, președintele Trump l-a numit „un acord excelent” și a respins criticile că i-ar exagera importanța. „Este un acord maximizat pe care îl vom extinde și mai mult”, a declarat el.

Ce prevede acordul?

Cele două părți au convenit că SUA vor reduce taxa de import pentru automobile – pe care Trump o majorase cu 25% luna trecută – la 10% pentru un plafon anual de 100.000 de mașini.

Această măsură va sprijini constructori de lux precum Jaguar Land Rover și Rolls-Royce, dar ar putea limita creșterea exporturilor pe termen lung, deoarece volumul vizat se apropie de cantitatea pe care Marea Britanie a exportat-o anul trecut.

Secretarul pentru Afaceri, Jonathan Reynolds, a declarat pentru BBC că Regatul Unit era la un pas ca mii de locuri de muncă în industria auto să se desființeze, din cauza tarifelor americane. „Situația era foarte gravă”, a spus el. „Fără acest acord, multe persoane și-ar fi pierdut locurile de muncă.”

Tarifele pentru oțel și aluminiu, majorate la 25% de Trump în cursul acestui an, au fost și ele reduse, potrivit Biroului premierului britanic. În schimb, SUA vor stabili o cotă, așa cum exista și înainte.

Cele două țări au convenit, de asemenea, să permită importul fără taxe a până la 13.000 de tone metrice de carne de vită de fiecare parte, conform documentelor publicate de Reprezentantul pentru Comerț al SUA.

SUA au afirmat că modificarea va extinde semnificativ vânzările de carne de vită către Marea Britanie, care anterior suporta taxe de 20% și avea un plafon de 1.000 de tone metrice pe an.

„Nu poate fi subestimată importanța acestui acord”, a declarat secretarul Agriculturii al SUA, Brooke Rollins.

Reacții diferite

Directorul general al UK Steel, Gareth Stace, a salutat acordul, afirmând că va aduce „relaxări majore” sectorului oțelului. „Abordarea calculată și perseverența guvernului britanic în negocierile cu SUA și-au dovedit clar eficiența”, a spus el.

„E mai bine decât ieri, dar cu siguranță nu e la fel de bun ca acum cinci săptămâni”, a comentat Duncan Edwards, directorul executiv al BritishAmerican Business, care reprezintă firme din ambele țări și susține liberul schimb. „Încerc să fiu entuziasmat, dar recunosc că îmi e greu.”

În timp ce deputații laburiști au lăudat acordul, partidele de opoziție au cerut mai multe detalii și o examinare parlamentară atentă.

Lidera Partidului Conservator, Kemi Badenoch, a criticat pactul, susținând că în realitate Marea Britanie și-a redus propria taxă vamală, în timp ce SUA și-a majorat-o. „Acesta nu e un acord istoric cu SUA”, a afirmat ea. „Am fost trădați.”

Liberal‐democrații au cerut votul Parlamentului asupra acordului, argumentând că ar fi o „disprețuire totală față de public” dacă deputații nu-și vor putea exprima opinia.

Sir Ed Davey a declarat: „În orice acord comercial – și cu atât mai mult unul cu cineva la fel de imprevizibil precum Donald Trump – diavolul e în detalii.” „Un lucru e clar: tarifele impuse de Trump continuă să lovească industriile-cheie britanice, punând în pericol mijloacele de trai ale oamenilor din toată Marea Britanie.”

Liderul Reform UK, Nigel Farage, a numit acordul un „pas în direcția cea bună”. El a declarat pentru BBC că mai urmează să fie transmise detalii, dar că, per total, reprezintă un pas binevenit. „Important e că facem ceva, că mișcăm lucrurile – un beneficiu al Brexitului este că am putut realiza asta.”

Un câștig pentru fermierii americani?

SUA și Marea Britanie discută un acord comercial încă din primul mandat al lui Trump. Atunci au fost aproape de semnarea unui mini-acord. Însă Washingtonul a insistat de mult timp pe schimbări care să favorizeze fermierii.

National Cattlemen’s Beef Association a declarat că înțelegerea de principiu reprezintă o „victorie extraordinară” pentru fermierii americani, dar US Meat Export Federation, care monitorizează barierele comerciale pentru agricultorii din SUA, afirmă că încă încearcă să obțină detalii despre noile prevederi.

Marea Britanie a anunțat că nu va reduce standardele alimentare pentru importuri.

Deși Regatul Unit pare că a făcut unele concesii, „diavolul va fi în detalii”, a avertizat Michael Pearce, economist-șef adjunct la Oxford Economics, care a precizat că nu își va modifica previziunile economice în urma acestui anunț.

Trump a declarat în repetate rânduri că intenționează să taxeze importurile de produse farmaceutice, pentru a asigura o bază de producție solidă în SUA pentru medicamentele esențiale. Marea Britanie susține că SUA au acordat firmelor britanice „tratament preferențial”. Însă Ewan Townsend, avocat la Arnold & Porter, care colaborează cu companii din sectorul medical, spune că industria încă așteaptă „clarificări privind ceea ce va însemna acest tratament preferențial”.

Citește mai multe din Externe
» Citește mai multe din Externe
TOP articole