Petrolierul Front Tyne naviga duminică între Iran și Emiratele Arabe Unite, când, puțin după ora 9:40, datele de urmărire a navei au părut să indice că nava masivă se afla în Rusia, pe câmpuri cunoscute mai ales pentru orz și sfeclă de zahăr, scrie Reuters, potrivit Times of India.
Până la ora 16:15, semnalele neregulate ale navei indicau că se afla în sudul Iranului, în apropierea orașului Bidkhun.
Interferența masivă de la începutul conflictului dintre Israel și Iran a afectat aproape 1.000 de nave în Golf, potrivit Windward, o firmă de analiză a transportului maritim.
O coliziune a unor petroliere la sud de Strâmtoarea Ormuz, o rută de transport vitală pentru petrolul mondial, a avut loc marți, ambele nave luând foc.
Una dintre ele, Front Eagle, o navă soră a Front Tyne și, la fel ca aceasta, lungă de peste trei terenuri de fotbal, părea să se afle pe țărmul Iranului pe 15 iunie, conform datelor de pe platforma de date Kpler.
„De obicei nu există bruiaje în Strâmtoarea Ormuz, iar acum sunt destul de multe”, a declarat Ami Daniel, director executiv al Windward.
„Culminarea este un risc mai mare. Este o zonă periculoasă... dacă nu te geolocalizezi, există o șansă mare să ai un accident.”
Navele sunt obligate să își indice locația și sunt echipate cu emițătoare similare GPS-ului, numite AIS sau Sistem Automat de Identificare, care trimit semnale regulate privind locația, viteza și alte date. Bruiajul perturbă aceste semnale.
„Problema din zilele noastre este că majoritatea navelor folosesc sisteme digitalizate, așa că, dacă GPS-ul este bruiat, nu ai nicio modalitate reală de a naviga decât prin simpla utilizare a informațiilor”, a declarat Jim Scorer, secretarul general al Federației Internaționale a Asociațiilor Căpitanilor de Navă.
Dacă echipajul unei nave perturbă intenționat semnalul acesteia, acest lucru se numește spoofing și poate indica un comportament ilegal, cum ar fi efortul de a ascunde o încărcătură sau o destinație.
Dacă o terță parte perturbă semnalele, așa cum se întâmplă în Golf, acest lucru se numește bruiaj, potrivit lui Dimitris Ampatzidis, analist la Kpler.
Practica a devenit din ce în ce mai frecventă în zonele de conflict, deoarece unele armate încearcă să ascundă locația navelor marinei sau a altor ținte potențiale.
Bruiajul a fost observat în Marea Neagră în timpul atacurilor rusești asupra porturilor ucrainene, în strâmtoarea Taiwan și în apele din apropierea Siriei și Israelului, au declarat analiștii.