Antena 3 CNN Life Prada a prezentat la Milano noile sale sandale și a enervat o țară întreagă. Cea mai mare indignare e legată de preț

Prada a prezentat la Milano noile sale sandale și a enervat o țară întreagă. Cea mai mare indignare e legată de preț

G.M.
2 minute de citit Publicat la 12:52 30 Iun 2025 Modificat la 12:52 30 Iun 2025
Casa de modă Prada a recunoscut originile indiene ale noii sale linii de încălțăminte. FOTO Getty Images

Casa de modă Prada a recunoscut originile indiene ale noii sale linii de încălțăminte, la câteva zile după ce designul a stârnit controverse în India, scrie BBC.

Sandalele prezentate săptămâna trecută la Săptămâna Modei de la Milano au un model împletit cu vârf deschis, care seamănă izbitor cu sandalele tradiționale Kolhapuri, fabricate în statele indiene Maharashtra și Karnataka.

Prada a descris sandalele ca fiind „încălțăminte din piele”, fără a menționa însă originile indiene, ceea ce a atras critici și acuzații de apropriere culturală din partea publicului și a artizanilor din India.

Ca răspuns la controversă, Prada a transmis BBC într-o declarație că recunoaște faptul că sandalele sunt inspirate din încălțămintea tradițională indiană.

Un purtător de cuvânt al brandului a precizat că Prada „a celebrat întotdeauna măiestria, patrimoniul și tradițiile de design”, adăugând că e „în contact cu Camera de Comerț, Industrie și Agricultură din Maharashtra” în legătură cu acest subiect.

Săptămâna trecută, președintele acestei instituții a trimis o scrisoare brandului italian, acuzând comercializarea designului fără a-i credita pe artizanii care au păstrat această tradiție timp de generații.

Potrivit Reuters, Lorenzo Bertelli, directorul de Responsabilitate Socială Corporativă al Prada, a răspuns scrisorii afirmând că sandalele erau „într-un stadiu incipient de design”. El a mai spus că Prada este deschisă „unui dialog pentru un schimb semnificativ cu artizanii locali indieni” și că vor fi organizate întâlniri ulterioare pentru a discuta subiectul mai detaliat.

Numite după orașul Kolhapur din Maharashtra, unde sunt realizate, sandalele Kolhapuri își au originile în secolul al XII-lea.

Confecționate din piele și, uneori, vopsite cu pigmenți naturali, aceste sandale artizanale tradiționale sunt rezistente și potrivite pentru climatul cald al Indiei. În 2019, guvernul indian le-a acordat statutul de Indicație Geografică (GI). Potrivit Organizației Mondiale a Comerțului, o etichetă de indicație geografică recunoaște faptul că un produs provine dintr-o anumită regiune, fiind considerat un semn de autenticitate.

După izbucnirea scandalului, mai mulți artizani din Kolhapur și-au exprimat dezamăgirea față de utilizarea modelului de către Prada fără recunoaștere oficială. „Aceste sandale sunt realizate prin munca asiduă a meșteșugarilor din Kolhapur. Ar trebui să poarte numele Kolhapurului. Nu profitați de munca altora”, a declarat Prabha Satpute, artizan Kolhapuri, pentru BBC Marathi.

În India, sandalele tradiționale costă doar câteva sute de rupii, dar prețul premium practicat de Prada a stârnit indignare – deși site-ul brandului nu menționează un preț oficial. În mod obișnuit, sandalele Prada se vând în Regatul Unit la prețuri cuprinse între 600 și 1.000 de lire sterline. Industriașul Harsh Goenka a subliniat această discrepanță, menționând că artizanii locali câștigă foarte puțin pentru aceleași produse lucrate manual. „Ei pierd, în timp ce brandurile globale profită de cultura noastră,” a comentat el.

Nu este pentru prima dată când branduri internaționale sunt acuzate de aproprierea produselor tradiționale indiene fără a menționa originile acestora.

La Festivalul de Film de la Cannes din 2025, casa de modă Gucci a descris un sari purtat de actrița Alia Bhatt drept o „rochie”, ceea ce a declanșat reacții dure din partea publicului indian.

În luna mai, un trend popular pe TikTok a fost criticat pentru că a numit dupatta – un șal tradițional sud-asiatic – „esarfa scandinavă”.

Totuși, în Kolhapur, unii localnici au afirmat că atenția acordată de Prada le-a dat un sentiment de mândrie. „Artizanii sunt fericiți că cineva le recunoaște munca,” a declarat pentru Reuters omul de afaceri Dileep More, din Kolhapur.

 

Citește mai multe din Life
» Citește mai multe din Life
TOP articole