Antena 3 CNN Actualitate România pregătește în Portul Constanța o bază de răspuns la poluările marine, după naufragiul petrolierelor în strâmtoarea Kerci

România pregătește în Portul Constanța o bază de răspuns la poluările marine, după naufragiul petrolierelor în strâmtoarea Kerci

G.M.
1 minut de citit Publicat la 10:20 27 Ian 2025 Modificat la 10:20 27 Ian 2025
România ar putea înființa o bază de depozitare a echipamentelor necesare pentru combaterea poluării cu hidrocarburi, în Portul Constanța. FOTO Antena 3 CNN

Autoritățile române iau în considerare riscul unor poluări majore în Marea Neagră, asemănătoare incidentului din Strâmtoarea Kerci, și pregătesc un plan de răspuns. Astfel, România ar putea înființa o bază de depozitare a echipamentelor necesare pentru combaterea poluării cu hidrocarburi, în Portul Constanța. 

O astfel de bază există deja în Bulgaria, însă Agenţia Europeană pentru Siguranţă Maritimă consideră că Portul Constanţa ar fi mult mai adecvat pentru o astfel de construcţie. În acest sens, va fi organizată o licitaţie pentru un nou contract de depozitare a echipamentelor de răspuns la poluare marină cu hidrocarburi.

Marius Roibu şef serviciu MRCC – ANR: "Fiind echipamente de răspuns la poluare au funcții prestabilite de colectare mecanică a reziduurilor, de stocare, suplimentează capacitatea de stocare, sunt stocuri de absorbant, materiale care să absoarbă hidrocarburi deversate în cazul unui accident". 

Dacă o firmă românească va câștiga, echipamentele de răspuns vor fi relocate din Bulgaria în România, ceea ce ar contribui la creșterea siguranței maritime în Marea Neagră. Mai mult, în acest moment, în Portul Constanţa există şi o navă aflată în contact permanent cu Agenția Europeană pentru siguranţă maritimă, care poate suplini la nevoie dacă țara noastră este depășită de situație.

Lucian Ghimes, comandantul navei "Amalthia": "În eventualitatea unei poluări trebuie să acționăm cât mai repede cu putință. Datoria este ca în cel mai scurt timp să fim gata și să intervenim. În cel mai rău caz, în 24 de ore trebuie să fim gata, dar asta depinde de starea navei în momentul când primim alarma". 

Nava poate fi solicitată de autoritățile competente din România în cazul în care ar fi depășită capacitatea națională de răspuns la poluările marine majore cu hidrocarburi. Sistemele de la bord sunt dintre cele mai moderne, iar o depoluare poate fi făcută de două astfel de echipamente în același timp.

Laurențiu Tăbăcaru, ofiţer punte: "Noi avem la bord două tehnologii: una din ele este un sistem de pompe atașate la corpul navei, prin furtun se trimite în corpul navei și prin sistemul de decantare se reține hidrocarbura la bord. Cel de al doilea este un sistem robotic care tot la fel prin intermediul pompelor trage hidrocarbura și o separă. Aici, principalul avantaj este că se poate întinde pe o distanță de 40 de metri față de corpul navei."

La licitația organizată de EMSA poate participa orice firmă specializată în depoluare din România.

 

 

Citește mai multe din Actualitate
» Citește mai multe din Actualitate
TOP articole