Antena 3 CNN Actualitate Scandalul microbuzelor de 200.000 de euro. Ce spune patronul care a câștigat jumătate din licitații: „Am avut cel mai mic preț”

Scandalul microbuzelor de 200.000 de euro. Ce spune patronul care a câștigat jumătate din licitații: „Am avut cel mai mic preț”

Georgiana Adam
4 minute de citit Publicat la 13:00 26 Aug 2025 Modificat la 13:00 26 Aug 2025
Imagine cu caracter ilustrativ. Foto: Agerpres

Un program național derulat în 2023, prin care consiliile județene din toată țara au primit finanțare pentru achiziția de microbuze electrice destinate transportului elevilor, a intrat în atenția publică după ce o investigație de presă a ReporterIS a ridicat suspiciuni privind derularea licitațiilor.

În centrul scandalului se află compania Aveuro Internațional din Câmpina, deținută de omul de afaceri Vlad Papuc, care a câștigat peste 35 de contracte în valoare de peste 135 de milioane de euro. Motivul scandalului care a dus și la o anchetă cerută de ministrul Fondurilor Europene: microbuzele, în special modelul Ford E-Transit, ar fi fost cumpărate de firmă cu mai puțin de 100.000 de euro bucata, pentru ca apoi să fie revândute consiliilor județene cu sume cuprinse între 200.000 și 262.000 de euro.

Patronul firmei, omul de afaceri Vlad Papuc, care este fiul Rodicăi Papuc, președinta Organizației Județene de Femei a PNL Prahova, a oferit o primă reacție în scandalul microbuzelor, pentru siteul oglindadeazi.ro.

În același timp, mulți președinți de consilii județene resping acuzațiile. Fostul șef al CJ Maramureș, deputatul Ionel Bogdan, spune că dezbaterea e alimentată de comparații eronate: „Se pun alături prețuri cu TVA și prețuri fără TVA. Inițial se vorbea de microbuze mici, de 8+1 locuri, dar peste 90% dintre localități au cerut vehicule de 16+1 locuri. Sunt mai scumpe, dar răspund mai bine nevoilor reale”.

Ce spune Vlad Papuc despre prețul microbuzelor

Întrebat despre faptul că unele microbuze au fost livrate la 118.000 de euro, altele la peste 200.000 de euro, patronul Aveuro Internațional explică: „Prețul este stabilit de cerere și ofertă, conform principiilor economice normale. Prețul cu care se participă la licitație este format din mai multe componente și include prețul mașinii de bază, carosare, costul de omologare, forța de muncă, cheltuieli cu consultanța pe achiziții publice, cheltuieli administrative, costuri de transport, de amortizare, cheltuielile generate de acordarea garanției, cheltuielile cu service-ul și mentenanța pe care trebuie să o asigurăm pe o perioadă de 8 ani sau, după caz, 10 ani microbuzelor livrate, și, desigur, profitul. Există multe costuri care nu sunt vizibile publicului. De asemenea, primele 100 de unități au un cost mai ridicat, care scade pe măsură ce producția crește. Atunci când participăm la licitații, echipele noastre de experți – tehnic, financiar, contabil, juridic, logistică, aprovizionare – analizează fiecare documentație de atribuire în mod independent. Fiecare licitație este tratată separat, iar oferta financiară este propusă având în vedere cerințele tehnice și bugetul estimat al licitației”.

„Potrivit informațiilor de pe site-ul Ministerului Educației, în analiza de nevoi la nivel județean a fost estimat un necesar de microbuze cu o valoare estimată de 240.000 euro fără TVA per microbuz electric (16+1 locuri), iar fiecare unitate administrativ teritorială a depus cereri de finanțare în limita unui buget alocat pentru fiecare județ și pe baza unui studiu de piață. O simplă căutare pe internet demonstrează că prețurile noastre se încadrează în media celor de pe site-urile de specialitate și în media prețurilor de vânzare ale competitorilor noștri din România. În multe dintre procedurile de atribuire la care am participat ni s-a solicitat, conform legii, să trimitem clarificări în legătură cu prețul ofertat, calificat de lege ca fiind aparent neobișnuit de scăzut, ceea ce înseamnă că am câștigat cu mai puțin de 80% din bugetul alocat de autoritate. Acest lucru arată că am avut cel mai mic preț comparativ cu competitorii noștri”, a mai declarat acesta.

Papuc spune că firma sa este „producătorul român cu cea mai mare fabrică, suntem singurul producător român care deține omologări europene, astfel că am reușit să creăm produsul conform ghidului Ministerului Educației și să-l omologăm internațional, ceea ce ne-a oferit un avantaj competitiv. Multe dintre caietele de sarcini solicitau prezentarea documentelor de omologare la momentul depunerii ofertei. Pe de altă parte, proiectul acesta a vizat achiziția unui număr foarte mare de microbuze, iar noi suntem singurii cu o capacitate de producție care să facă față cerințelor, de până la șase microbuze pe zi pe modelele simple. În plus, am putut aloca o flotă de 30 de camioane de transport pentru a susține logistica uriașă și am investit constant în omologări, testări, clădiri și mijloace de transport pentru a putea face față fluxului. În total, peste 200 de oameni au fost implicați direct în acest proiect.

Întrebat despre faptul că mama sa este lider PNL în Prahova, Papuc susține că nu există o influență politică în achiziția de microbuze.

„Noi nu ne-am uitat la culoarea politică a niciunui județ. Suntem o companie care de 10 ani lucrează aproape exclusiv pentru export în Europa și Israel. De altfel, în Prahova am fost excluși de la ambele proceduri, iar licitațiile au fost câștigate de concurență. Cred că asta spune tot despre așa-zisa influență politică a unei persoane din familia mea”.

Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pâslaru, a anunțat că va trimite Corpul de Control să verifice achizițiile. Dacă se vor identifica nereguli, vor fi luate măsurile legale care se impun, inclusiv sesizarea Parchetului European acolo unde este cazul, a mai spus acesta.

Interviul complet poate fi citit pe oglindadeazi.ro

Citește mai multe din Actualitate
» Citește mai multe din Actualitate
TOP articole