La doar o lună după ce Franța a sancționat-o cu 40 de milioane de euro pentru reduceri false și declarații înșelătoare legate de mediu, compania de fast fashion Shein se confruntă cu o nouă amendă în Europa.
Autoritatea Italiană pentru Concurență (AGCM) a anunțat luni aplicarea unei sancțiuni de 1 milion de euro firmei Infinite Styles Services Co. Limited, compania din Dublin care gestionează site-ul Shein în Europa, notează Euronews.
„Prin intermediul site-ului https://it.shein.com și al altor pagini promoționale și/sau informaționale online, compania a difuzat afirmații de mediu în secțiunile #SHEINTHEKNOW, evoluSHEIN și Social Responsibility care erau, în unele cazuri, vagi, generice și/sau excesiv de emfatic formulate, iar în altele, înșelătoare sau omisive”, a transmis AGCM într-un comunicat.
În special, autoritatea a criticat afirmațiile Shein legate de reciclabilitate și așa-numitul „sistem circular” pentru reducerea deșeurilor, considerând că acestea „s-au dovedit a fi fie false, fie cel puțin confuze”.
De asemenea, au fost contestate și declarațiile privind obiectivele climatice. Compania afirmă că vizează reducerea cu 25% a emisiilor până în 2030 și atingerea neutralității climatice până în 2050, însă AGCM a precizat că aceste planuri erau „vagi și generice” și „au fost chiar contrazise de o creștere reală a emisiilor Shein în 2023 și 2024”.
Aceasta este a doua amendă primită de Shein în Europa într-un interval de doar câteva săptămâni.
În iulie, autoritatea franceză antitrust a sancționat compania cu 40 de milioane de euro, în urma unei investigații de 11 luni a DGCCRF.
Ancheta a concluzionat că retailerul a recurs la „practici comerciale înșelătoare față de consumatori”, în special „în legătură cu realitatea reducerilor de preț acordate și cu amploarea angajamentelor privind afirmațiile de mediu”.
Shein a acceptat amenda și a transmis că a început deja să corecteze neregulile semnalate încă de anul trecut.
Profituri uriașe, controverse și blocaje
Deși nu publică în mod constant actualizări financiare, surse citate de Bloomberg susțin că Shein a raportat în primul trimestru al acestui an un profit net de peste 400 de milioane de dolari (346 milioane de euro) și venituri de aproape 10 miliarde de dolari (8,6 miliarde de euro).
Marja de profit a crescut după ce clienții s-au grăbit să cumpere înainte de impunerea unor tarife suplimentare de către administrația SUA.
Succesul companiei, fondată în China, se bazează pe vânzarea de produse extrem de ieftine, însă practicile de mediu și de muncă au fost frecvent criticate. Aceste controverse au blocat și tentativa de listare la Bursa din Londra.
Potrivit relatărilor, de mai bine de un an Shein așteaptă să-și lanseze IPO-ul în capitala britanică, însă autoritățile din China și Marea Britanie nu au căzut de acord asupra formulărilor privind riscurile din prospect, în special cele legate de acuzațiile de încălcări ale drepturilor omului.
(IPO - Initial Public Offering este procesul prin care o companie privată își vinde pentru prima dată acțiunile pe bursă, devenind astfel publică. Prin IPO, firma atrage capital de la investitori, dar în schimb trebuie să respecte reguli stricte de transparență și raportare financiară. - n.r.)
Compania este acuzată că ar folosi bumbac din regiunea chineză Xinjiang, unde SUA și organizații internaționale susțin că regimul de la Beijing a recurs la muncă forțată și abuzuri împotriva populației uigure.
În contextul blocajului de la Londra, Financial Times a relatat luna trecută că Shein a depus confidențial documentele pentru listarea la Bursa din Hong Kong.
Între timp, Comisia Europeană a deschis propriile investigații privind posibile încălcări ale normelor de protecție a consumatorilor din UE și ale Digital Services Act.
Shein nu a răspuns solicitării transmise de Euronews.