Vehiculele electrice (VE) sunt o prezență obișnuită pe drumurile din întreaga lume, dar nu peste tot. În Arabia Saudită, mașinile electrice reprezintă puțin peste 1% din totalul vânzărilor de mașini. La nivel mondial, aproximativ 18% din totalul automobilelor vândute în 2023 au fost electrice, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie, transmite CNN.
Există mai multe obstacole în calea lansării mașinilor mai puțin poluante în regatul deșertului, dar lucrurile se schimbă rapid.
Electric Vehicle Infrastructure Company (EVIQ) se află în fruntea acestei transformări. EVIQ a fost înființată la sfârșitul anului 2023 ca o întreprindere comună între fondul suveran de investiții al țării - Fondul de investiții publice (PIF) - și Saudi Electricity Company.
Conform raportului PwC, până la sfârșitul anului 2023, în țară existau aproximativ 285 de puncte publice de încărcare, majoritatea fiind încărcătoare lente. În ianuarie 2024, EVIQ a deschis prima sa stație de încărcare rapidă în capitala țării, Riad. Până în 2030, intenționează să aibă 5.000 de încărcătoare rapide instalate în 1.000 de locații.
„Foarte puțini oameni sunt dispuși să cumpere un vehicul electric fără a avea confortul de a vedea infrastructura fiind disponibilă”, CEO EVIQ Mohammad Gazzaz, a declarat pentru CNN. „Noi deschidem calea”.
Construirea „unui întreg ecosistem industrial”
În prezent, vehiculele electrice sunt achiziționate în cea mai mare parte de persoane care „se pot încărca acasă cu boxele lor de perete private”, a declarat Heiko Seitz, Global eMobility Leader, PwC Middle East, și unul dintre autorii raportului eMobility.
Lipsa stațiilor de încărcare nu este singurul motiv pentru adoptarea lentă a vehiculelor electrice în Arabia Saudită. Conform raportului PwC, în 2024, peste 60% dintre modelele disponibile vor costa mai mult de 65 000 de dolari, în timp ce aproape 73% dintre modelele pe benzină vor costa mai puțin de atât. Subvențiile generoase pentru combustibil înseamnă că un litru de benzină, aproximativ un sfert de galon, îi costă în prezent pe șoferii saudiți aproximativ 60 de cenți.
Bateriile vehiculelor electrice se pot confrunta cu temperaturile caracteristice unei veri saudite, iar energia suplimentară necesară pentru răcirea acestora poate afecta semnificativ viteza de încărcare și autonomia. În plus, țara este vastă - puțin peste o cincime din mărimea SUA - iar distanța dintre cele mai mari două orașe ale sale este de peste 950 de kilometri (aproape 600 de mile), mai mare decât autonomia medie a majorității vehiculelor electrice.
Dar țara are planuri ambițioase pentru reducerea dependenței de veniturile din petrol și a emisiilor de carbon. Petrolul a reprezentat 60% din veniturile guvernamentale în 2024, iar țițeiul și gazele naturale au reprezentat mai mult de 20% din PIB-ul țării în aceeași perioadă.
Se dorește ca 30% din mașinile din capitala Riad să fie electrice până în 2030. Dar Arabia Saudită nu adoptă doar vehicule electrice, ci „construiește un întreg ecosistem industrial” în jurul acestora, a declarat Seitz. Țara îmbrățișează „eMobility ca o pârghie strategică pentru decarbonizare, diversificarea economiei și localizarea producției la scară largă”.
Planuri de a deveni un centru de producție a vehiculelor electrice
Aceasta include planuri de a deveni un centru de producție a vehiculelor electrice. PIF este cel mai mare acționar al producătorului american de automobile Lucid, care în 2023 a deschis prima unitate de producție auto din țară.
CEER, un joint venture între PIF și compania taiwaneză Foxconn, intenționează să lanseze primul său vehicul electric produs în Arabia Saudită până în 2026. De asemenea, o societate mixtă între PIF și Hyundai a început construcția unei uzine de producție în țară.
Principalii producători de vehicule electrice vând acum în țară. Compania chineză BYD și-a deschis primul showroom în această țară în mai 2024, iar în aprilie, Tesla s-a lansat în Arabia Saudită.
Seitz a declarat că introducerea modelelor chinezești este de natură să contribuie la scăderea prețurilor. Pe site-ul web al BYD din Arabia Saudită, modelul Atto 3 este listat cu un preț de pornire de aproximativ 27.000 de dolari.
Combaterea anxietății legate de autonomie
Conform PwC, peste 40% dintre consumatorii saudiți iau în considerare achiziționarea unui vehicul electric în următorii trei ani.
În prezent, există încărcătoare EVIQ în Riyadh și Jeddah. În aprilie, compania a pus în funcțiune prima stație de încărcare EV de pe autostradă. „Este încă o muncă fundamentală”, a spus Gazzaz.
El a spus că EVIQ vizează 50-60 de noi stații de încărcare în acest an, inclusiv în orașe mai mici, precum Mecca și Medina. Până la sfârșitul anului 2026, Gazzaz anticipează că țara va avea o „rețea minim viabilă”.
„Nu vorbim doar de orașe de nivel unu, ci chiar de orașe de nivel doi, și acoperim unele dintre aceste autostrăzi principale”, a spus el. „În cele din urmă, încercăm să acoperim aproximativ 70-80% din nevoile de călătorie din regat până în 2026”.
Gazzaz a refuzat să împărtășească cât de mult ar trebui investit pentru a atinge obiectivele.
Seitz a declarat că obiectivul oficial al țării de 30% mașini electrice în Riyadh este probabil să fie atins, dar că ar putea fi nevoie de „un impuls suplimentar” pentru a face din vehiculele electrice un produs de masă pentru întreaga țară.
Un studiu publicat în mai 2024 de către Centrul de Studii și Cercetări Petroliere King Abdullah din Arabia Saudită și University College London a concluzionat că adoptarea pe scară largă a vehiculelor electrice în Riad ar necesita probabil introducerea de către guvern a unor stimulente financiare, cum ar fi scutirea de TVA pentru vehiculele noi, încărcarea subvenționată și instalarea gratuită a încărcătoarelor la domiciliu, „cel puțin în primele etape de implementare”.
Guvernul afirmă că a introdus unele stimulente financiare și subvenții pentru cumpărătorii de vehicule electrice.
Potrivit experților, o infrastructură mai bună va contribui la impulsionarea revoluției vehiculelor electrice din țară.
„Prețurile vehiculelor electrice sunt în scădere, opțiunile de modele sunt în creștere, iar semnalele guvernului sunt clare - cu toate acestea, anxietatea privind autonomia rămâne”, a declarat Seitz. „Încărcarea publică este principala lacună și este acum o prioritate absolută de rezolvat.”