Antena 3 CNN Externe Uniunea Europeană Vot în UE. Companiile aeriene nu mai au voie să taxeze suplimentar bagajele de mână. Ce înseamnă asta pentru pasageri

Vot în UE. Companiile aeriene nu mai au voie să taxeze suplimentar bagajele de mână. Ce înseamnă asta pentru pasageri

G.M.
3 minute de citit Publicat la 07:00 27 Iun 2025 Modificat la 07:28 27 Iun 2025
Companiile aeriene nu mai au voie să taxeze suplimentar bagajele de mână, în UE. Foto: Getty Images

Companiile aeriene nu vor avea voie să perceapă pasagerilor taxe suplimentare pentru transportul bagajelor de mână la bord. Uniunea Europeană a votat pentru adoptarea unei propuneri care va permite pasagerilor aerieni să aducă gratuit în cabină un obiect personal și un bagaj de mână de până la șapte kilograme, scrie Euronews.

„Votul de astăzi marchează un pas important către o călătorie mai echitabilă și mai transparentă”, a declarat într-un comunicat de presă Matteo Ricci, vicepreședintele Comisiei UE pentru transport și turism și principalul susținător al proiectului de lege.

El a adăugat că regulile clar definite pentru bagajul de mână gratuit reprezintă „un drept fundamental pentru a evita costurile suplimentare nejustificate”, asigurând un „sistem mai echitabil și mai eficient”.

Măsura vine în completarea reformelor mai ample propuse de Comisia Europeană în 2023 privind drepturile pasagerilor. 

Conform noilor reguli, pasagerii din cursele aeriene în UE vor avea dreptul să aibă la bord un bagaj personal, cum ar fi o geantă de mână sau un rucsac, și un bagaj de mână mic, fără costuri suplimentare. Bagajele personale pot avea dimensiuni maxime de 40x30x15 centimetri, iar bagajele de mână vor fi permise cu dimensiuni maxime de 100 cm și o greutate de 7 kg.

Companiile aeriene nu vor avea voie să perceapă pasagerilor taxe suplimentare pentru transportul acestora. 

Decizia vine în urma unei hotărâri de acum 10 ani a Curții Europene de Justiție, care a stabilit că transportul bagajelor de mână nu poate fi supus unei suprataxe, cu condiția ca acestea să îndeplinească cerințe rezonabile în ceea ce privește greutatea și dimensiunile și să respecte cerințele de siguranță aplicabile.

Recent, un grup de organizații ale consumatorilor a solicitat organismelor naționale de supraveghere a consumatorilor și Comisiei Europene să efectueze o anchetă cu privire la ceea ce susțin că sunt taxe nedrepte pentru bagajul de mână impuse de companiile aeriene low-cost.

Organizațiile de consumatori spun că operatorii low-cost percep taxe suplimentare pentru bagajele pe care le susțin „supradimensionate”, dar care ar trebui să se încadreze în dimensiunile și greutatea considerate „rezonabile” de UE.

Noile reguli privind bagajele de mână vor crește prețul biletelor de avion?

Deși votul pare o victorie pentru pasagerii aerieni, un purtător de cuvânt al asociației industriale Airlines for Europe (A4E) a avertizat că acest lucru ar putea însemna plata unor tarife aeriene mai mari în general, în special pentru cei care doresc să călătorească cu bagaje mici.

„Votul de astăzi privind aplicarea drepturilor pasagerilor a determinat Comisia pentru transporturi (TRAN) să ia în sfârșit măsuri împotriva transportului gratuit online, precizând îndatoririle și responsabilitățile fiecărei companii care vinde servicii de călătorie”, a declarat purtătorul de cuvânt. „Din păcate, acest lucru este umbrit de faptul că Comisia folosește acest vot pentru a adăuga pe ascuns amendamente specifice transportului aerian, care elimină alegerea pasagerilor și capacitatea lor de a decide pentru ce servicii doresc să plătească și, cel mai important, pentru ce servicii nu doresc.”

Mai mult sprijin pentru călătorii vulnerabili

Votul pentru reglementările privind bagajele de mână a fost adăugat la propunerea Comisiei Europene din 2023 de consolidare a drepturilor pasagerilor. Ca parte a propunerii, deputații europeni doresc să se asigure că copiii sub 12 ani sunt așezați gratuit lângă pasagerul care îi însoțește.

De asemenea, aceștia doresc mai multă protecție pentru pasagerii cu mobilitate redusă, asigurându-se că un însoțitor poate călători cu ei gratuit și adăugând un drept la despăgubire în caz de pierdere sau deteriorare a echipamentelor care ajută la deplasare.

Proiectul de norme din 2023 clarifică, de asemenea, rolul intermediarilor (vânzători sau comercianți cu amănuntul de bilete) în rambursarea pasagerilor aerieni pentru anulări , întârzieri lungi sau refuz la îmbarcare.

Deputații europeni doresc ca aceste companii să informeze pasagerii, în momentul rezervării, cu privire la costul integral al unui bilet de avion , taxele de intermediere sau de servicii și procesul de rambursare, care nu ar trebui să dureze mai mult de 14 zile.

În cazul în care un intermediar nu respectă acest termen limită, transportatorul aerian va avea sarcina de a procesa rambursarea în termen de șapte zile.

De asemenea, legislatorii au susținut propunerea de introducere a unui formular comun la nivelul UE pentru cererile de despăgubire și rambursare.

Aceștia doresc să adauge o prevedere care să le încredințeze transportatorilor aerieni sarcina de a trimite pasagerilor formularul sau de a activa canale alternative de comunicare automată, în termen de 48 de ore de la o problemă care afectează zborul.

Pentru a primi undă verde, aceste propuneri vor fi acum supuse votului în plenul Parlamentului.  

Citește mai multe din Uniunea Europeană
» Citește mai multe din Uniunea Europeană
TOP articole