Mediul de afaceri așteaptă clarificări din zona negocierilor politice. În lipsa unor măsuri concrete, atât companiile, cât și instituțiile responsabile din domeniu caută singure soluții. Câteva exemple pot fi creditele garantate de stat și programele de finanțare din fonduri europene. Antreprenorii, liderii instituționali și profesioniștii din domeniul financiar au dezbătut peisajul economic actual la Intelligent Money Marathon, un eveniment marca Antena 3 CNN.
Pentru a se putea dezvolta, economia are nevoie de predictibilitate. Este un aspect bine cunoscut, subliniat constant atât de economiști, cât și de mediul de afaceri. Oamenii de business își construiesc planurile de dezvoltare pe baza reglementărilor fiscale și a accesului la finanțare. Pentru a oferi banii, băncile solicită garanții. Drept urmare, multe firme apelează la Fondul de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri pentru a-și dezvolta activitatea și a aduce plus-valoare în economie.
„Aici intervenim noi, Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri, care oferim astfel de garanții firmelor viabile. Și astăzi suntem în măsură să oferim garanții firmelor până la 2,5 milioane de euro per societate sau per grup de firme. Cu alte cuvinte, de la firme foarte mici, care sunt abia născute și fac primii pași, care au nevoie de 100.000 lei, până la firme care au nevoie de 2,5 milioane de euro, noi putem să oferim aceste garanții”, susține Cătălin Leonte, director general FNGCIMM.
Antreprenorii se confruntă, însă, și cu provocări legate de angajați. Mai mult de 40% din salariu reprezintă impozite și contribuții către stat. În acest context, beneficiile extra-salariale joacă un rol esențial.
„Un tânăr viitor angajat mă întreabă și de salariu, dar mă întreabă de multe ori și care este rolul companiei, cu ce ajută compania asta, dacă poate să lucreze de acasă și dacă poate să aibă diferite beneficii, precum sport, prevenție medicală, carduri de masă sau altele din categoria asta. Pentru ei, acestea intră la categoria normalitate”, a explicat Ovidiu Bîrsă, director comercial al unei companii emitente de tichete.
Pentru tinerii antreprenori, cea mai bună școală de formare rămâne Academia de Studii Economice.
„Ce facem noi la ASE? Avem trei obiective: unul – să creștem educația antreprenorială atât în rândul studenților, cât și în rândul profesorilor; doi – ne dorim să avem cât mai mulți studenți antreprenori, să plece antreprenori de pe băncile facultății și astfel să inspirăm și celelalte facultăți din România, de profil economic, dar nu numai, să producă economiști, deci să devenim o universitate antreprenorială; și trei – ne dorim să dezvoltăm antreprenori moderni”, a spus Stere Stamule, lector universitar.
Totuși, educația financiară joacă un rol fundamental, motiv pentru care ASF a anunțat că se implică activ în acest proces.
„Educația financiară, pentru noi, nu este un exercițiu de imagine. Educația financiară este parte a unei infrastructuri – o infrastructură vizibilă, dar esențială – pentru că ne dorim să avem o cultură financiară solidă, funcțională, și să avem IMM-uri care să fie capabile să navigheze prin această volatilitate a piețelor”, a concluzionat Gabriel-Ioan Avrămescu, prim-vicepreședinte ASF.
Dezbaterile au avut loc în cadrul Intelligent Money Marathon 2025, un eveniment organizat de Antena 3 CNN, care aduce în prim-plan soluții inteligente pentru dezvoltarea afacerilor, finanțare sustenabilă, marketing strategic și inovație.