Bătaie de joc cu bani de împrumut. CNADNR a tăiat fondurile pentru consolidări, deşi unele proiecte erau 99% finalizate

de M.Z.    |    09 Sep 2013   •   10:18

Bătaie de joc cu bani de împrumut. Compania de Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a tăiat fondurile pentru consolidări în vederea prevenirii inundaţiilor.


Finanţarea ar fi trebuit să vină de la Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi de la bugetul statului, dar dacă statul nu plăteşte, nici banca nu livrează banii. 
 
Doar puţin peste jumătate dintre proiectele începute au fost şi finalizate, pentru că, în lipsa banilor, lucrările au fost îngheţate în diferite stadii.

Dacă în unele cazuri vorbim despre o evoluţie de 50%, în altele proiectele ajunseseră chiar şi la 90%. În această situaţie sunt în prezent 34 de obiective. Alte 17 lucrări abia urmează să fie licitate, iar pentru 19 s-a ajuns doar la proiectare.

Cea mai mare parte dintre cele aflate în lucru ar fi trebuit să fie gata anul acesta. Spre exemplu, un pod de pe drumul naţional DN 67, Drobeta-Turnu Severin - Râmnicu Valcea, este gata în proporţie de 99%. Ar fi putut să fie inaugurat luna aceasta, dar termenul a fost amânat în lipsa fondurilor.

La fel şi în cazul unui pod de pe drumul naţional 57, Orşova-Oraviţa, care a ajuns la 90%. Alte lucrări pentru consolidări de drumuri, poduri şi versanţi au stadii între 12 şi 85%.

Valoarea totală a lucrărilor abandonate sau suspendate ajunge la aproape 90 de milioane de euro. Trei sferturi din bani ar trebui să vină de la Banca Europeană de Investiţii sub formă de împrumut, iar restul - cofinanţare de la bugetul statului, potrivit acordului semnat în 2006. Pentru că nu au găsit cofinanţare, autorităţile fac eforturi să păstreze banii de la BEI.

Durata contractului de finanţare a fost extinsă de două ori. În prezent, Ministerul Finanţelor Publice a demarat procedurile pentru o nouă prelungire, până pe 31 decembrie 2015.

Acordul de împrumut încheiat în 2006 are o valoare totală de 481 de milioane de euro, din care 297 milioane de euro reprezintă împrumutul BEI şi 184 de milioane de euro, contribuţia Guvernului României. Cu aceşti bani trebuiau să finanţeze 235 de lucrări. 

Citeşte şi CNADNR aruncă 700.000 de euro pe gunoaie, după ce a dat zeci de mii de euro, să vadă cât de satisfăcuţi sunt românii de drumurile patriei

Parteneri
x close