Costurile pentru trecerea ilegală a frontierei bulgare au explodat, a anunțat directorul Poliției de Frontieră, comisarul-șef Anton Zlatanov, citat de Agenția de presă Rador, scrie G4Media.
„În 2023, când trecerea era ușoară, prețul varia între 700 și 1.000 de euro per migrant. În prezent, prețurile variază, în funcție de modul în care sunt transportați, între 8.000 și 20.000 de euro per migrant”, a declarat Zlatanov la postul BNT.
Acesta a subliniat că lunile de vară și toamnă sunt perioade de vârf pentru migrația ilegală, dar presiunea la granițe a scăzut semnificativ:
„Am avertizat încă din primăvară – chiar dacă situația este sub control, ne așteptăm la incidente și la o presiune sporită acum. Comparativ cu 2023, care a fost cel mai greu an, avem o scădere foarte mare atât a tentativelor de trecere, cât și a persoanelor reținute în interiorul țării. Din ianuarie până în august 2023, au fost prevenite 115.000 de tentative, anul acesta sunt puțin peste 9.700. Reușim să-i reținem pe aproape toți cei care încearcă să intre sau să iasă în țară prin România și Serbia”, spune el.
Trafic redirecționat prin România
După aderarea Bulgariei la Schengen, traficanții au încercat să redirecționeze migranții prin România, însă autoritățile din ambele state au reușit să prevină fluxurile către Europa de Vest.
„Acest lucru se datorează unei securități mai bune, unei dotări mai bune cu mijloace tehnice, relațiilor noastre bune cu țările vecine. Un alt factor este intensificarea activității operative și a investigațiilor, astfel încât traficanții să nu poată funcționa. Anul trecut am neutralizat 15 rețele criminale mari implicate în traficul de migranți. Se instituie proceduri preliminare rapide, se dau sentințe rapide”, a explicat șeful Poliției de Frontieră.
Zlatanov a menționat că grupurile predominante de migranți sunt din Siria și Afganistan, însă recent s-a înregistrat un aflux din Maroc și Egipt.
„Vin din Africa, zboară fără viză cu avioanele la Istanbul și apoi se îndreaptă spre Grecia sau Bulgaria, scopul lor fiind să ajungă în Europa de Vest. Folosesc aceiași contrabandiști și drumuri ca și afganii și sirienii, iar recent au existat numeroase cazuri de sinucideri, printre care și un migrant din Maroc care a fost împușcat. Unele dintre aceste persoane au ajuns de mult în Turcia, unde există câteva milioane în diverse tabere și încearcă la un moment dat să ajungă în Europa de Vest. Autoritățile turce au făcut tot posibilul pentru a limita migrația ilegală la granițele lor de vest, unde nu permit intrarea marii majorități a potențialilor migranți, dar întreprind și numeroase acțiuni în interiorul țării și la granițele lor cu noi”, a spus comisarul-șef.
Supraveghere suplimentară și sprijin Frontex
Poliția de Frontieră este sprijinită de personal militar și de Frontex, aproximativ 150 de persoane fiind implicate în prezent, inclusiv circa 100 de ofițeri din Austria, Ungaria, România și Bulgaria, în cadrul Operațiunii „Solidaritate”.
Încă 150 de kilometri din granița bulgară nu sunt acoperiți de supraveghere video, dar se lucrează la instalarea camerelor.
„Proiectul este pe 4 ani, dar mă aștept să fie finalizat în doi ani, iar până la sfârșitul acestui an vor fi acoperiți cu camere 50 de kilometri”, a precizat Zlatanov, adăugând că este vizată și modernizarea echipamentelor deja instalate.
Acesta a subliniat că Bulgaria trebuie să mențină capacitatea maximă a Poliției de Frontieră la granițele cu Grecia și România, chiar dacă nu există control din cauza Schengen.
„Verificările se efectuează aleatoriu sau conform metodei «analizei de risc» și avem destul de multe rezultate și în ceea ce privește contrabanda. Principalul nostru angajament este de a preveni ca granița bulgaro-greacă să devină o intrare pentru migrația ilegală. Există astfel de încercări, motiv pentru care am pus pe întreaga frontieră patrule”, a spus el.
Cazul bărcilor pneumatice de pe Canalul Mânecii
Anton Zlatanov a comentat și situația bărcilor pneumatice folosite pentru traficul peste Canalul Mânecii.
„Aceste bărci treceau în mod legal ca mărfuri de tranzit pe teritoriul bulgar, pentru a ajunge în diferite țări, a fi asamblate și trimise pe coasta franceză. Problema este uriașă pentru Marea Britanie și Franța. Dacă bărcile sunt proiectate pentru 50 de persoane, se încarcă 90, barca este supraîncărcată și oamenii se îneacă”, explică acesta.Potrivit lui Zlatanov, autoritățile britanice au cerut sprijin Bulgariei, iar Agenția Vamală a reorganizat importul acestor ambarcațiuni: „Raportul autorităților britanice este că, și datorită rezultatelor noastre, au o scădere cu 30% a migrației ilegale, ceea ce reprezintă un procent uriaș”.