Acordul comercial încheiat duminică între președintele american Donald Trump și președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, la complexul de golf al liderului american din Scoția, este în mare parte unilateral. Uniunea Europeană se confruntă cu tarife americane de 15% pentru majoritatea exporturilor sale, fiind nevoită să își asume angajamente financiare uriașe atât pentru importul de energie din SUA, cât și pentru investiții directe pe teritoriul american. Totuși, de la puternica industrie auto germană, până la sectoarele europene ale aviației și semiconductorilor, există câțiva câștigători în cadrul acestui acord care încă nu a fost redactat oficial, scrie Politico.
Energie
Ce prevede înțelegerea?
În cadrul acordului, cei doi au convenit ca UE să achiziționeze din SUA petrol și gaze naturale lichefiate în valoare de 750 de miliarde de dolari – incluzând și alte produse energetice, precum combustibilul nuclear. Asta înseamnă 250 de miliarde de dolari anual în achiziții energetice noi, contribuind, potrivit șefei Comisiei, la reducerea dependenței UE de importurile energetice din Rusia.
Cine câștigă, cine pierde?
Teoretic, este o mare victorie pentru companiile americane de petrol și gaze. Practic, experții spun că obiectivul este greu de realizat. UE ar trebui să își tripleze importurile de energie din SUA față de anul trecut, iar companiile americane ar trebui să redirecționeze aproape toate fluxurile globale către UE. Spre comparație, anul trecut, importurile totale ale UE din Rusia au fost de doar 23 miliarde de euro. În plus, Bruxelles-ul nu are mijloace directe de control, deoarece importurile sunt în mâinile firmelor private.
Autoturisme
Ce conține acordul?
Tarifele americane pentru mașini și piese auto se mențin la nivelul de bază de 15%, identic cu cel aplicat Japoniei. La schimb, UE va reduce tariful de 10% pentru automobile la zero, conform purtătorului de cuvânt Olof Gill. Totuși, detaliile tehnice lipsesc. În cadrul acordului SUA-Japonia, țara asiatică s-a angajat să adapteze mașinile la standardele americane. Oficialii Comisiei spun că acordul UE include un angajament de colaborare pentru alinierea standardelor şi a fost invocată inclusiv posibilitatea alinierii în domeniul conducerii autonome.
Cine câștigă, cine pierde?
Pentru lobby-ul auto german, este un acord nefavorabil. Atât producătorii auto europeni, cât și cei americani contestă tarifele de 25% aplicate vehiculelor și componentelor din Mexic. Potrivit expertului Ferdinand Dudenhöffer, până la 70.000 de locuri de muncă ar putea fi pierdute în Europa, dacă producătorii își mută producția în SUA pentru a evita taxele.
Aviație
Ce conține înțelegerea?
Acordul prevede tarife zero pentru "toate aeronavele și componentele acestora", conform declarațiilor lui von der Leyen. Această decizie oferă predictibilitate atât producătorilor, cât și companiilor aeriene, dat fiind caracterul global și sensibil al lanțurilor de aprovizionare din aviație. După disputa de 17 ani dintre Airbus și Boeing, încheiată în 2021, niciuna dintre părți nu dorește o nouă confruntare tarifară.
Cine câștigă, cine pierde?
Deși Boeing ar fi putut beneficia temporar de pe urma tarifelor aplicate Airbus, analiștii afirmă că pe termen lung ar fi fost afectat de represalii. Companiile aeriene americane care operează aeronave Airbus, precum Delta și Spirit Airlines, ar fi simțit direct impactul negativ. De asemenea, companiile de leasing din SUA și UE ar fi fost afectate dacă s-ar fi introdus tarife simetrice – ele fiind un mijloc de evitare a taxelor pentru companiile aeriene.
Produse farmaceutice
Ce prevede acordul?
Trump și von der Leyen au avut poziții opuse: Președintele SUA a afirmat că produsele farmaceutice nu sunt incluse, în timp ce șefa Comisiei a declarat că sunt. Luni, oficialii UE au confirmat că tariful actual rămâne zero, dar se așteaptă o taxă de până la 15% în funcție de rezultatul anchetei SUA în baza Secțiunii 232 privind securitatea națională. Excepții ar putea exista pentru anumite medicamente generice.
Cine câștigă, cine pierde?
Producătorii de medicamente generice sunt cei mai vulnerabili, având marje mici de profit, deci chiar și un tarif redus le-ar afecta. Asociația Medicines for Europe cere extinderea listei de produse farmaceutice scutite. Merck a salutat faptul că există măcar un acord, în timp ce Ibec (asociație de afaceri din Irlanda) a criticat concesiile făcute de UE, având în vedere dimensiunea sectorului farmaceutic irlandez.
Tehnologie
Ce se află în acord?
Acordul prevede tarif zero pentru echipamentele cu cipuri, inclusiv cele folosite în inteligența artificială. Von der Leyen a declarat că UE va continua să cumpere astfel de cipuri din SUA pentru a alimenta fabricile europene de AI și pentru a sprijini competitivitatea tehnologică a Americii.
Cine câștigă, cine pierde?
Este o victorie pentru producătorul olandez ASML, care furnizează echipamente esențiale pentru fabricarea cipurilor. Compania nu și-a asumat extinderea producției în iulie, din cauza incertitudinilor tarifare, însă acțiunile sale au crescut cu 4% după anunțul acordului. Totuși, achizițiile de cipuri americane întăresc dependența tehnologică a Europei de SUA, un pas în spate pentru susținătorii suveranității digitale europene.
Reglementare digitală
Ce prevede înțelegerea?
Nimic. Administrația Trump a încercat să submineze reglementările digitale ale UE, dar fără succes.
"Nu există niciun angajament privind reglementarea digitală sau taxele digitale", a spus un înalt oficial european, adăugând că autonomia UE în acest domeniu a fost puțin discutată.
Cine câștigă, cine pierde?
Reglementările UE, Legea privind piețele digitale (DMA) și Legea privind serviciile digitale (DSA), rămân intacte. Marile companii americane din domeniul tech (Meta, Apple) continuă să facă presiuni. Un studiu recent al Asociației Industriei IT & Comunicații estimează un impact economic de 97,6 miliarde de dolari anual, din care 1 miliard doar pentru costurile de conformitate cu DMA.
Apărare
Ce prevede acordul?
Trump a anunțat achiziții majore de armament american, dar oficialii UE au clarificat că astfel de achiziții nu au fost discutate și nu fac parte din acord.
"Comisia nu are competență în achiziția de arme", a spus un oficial european.
Cine câștigă, cine pierde?
Industria de apărare americană nu are un câștig garantat, dar poate beneficia indirect. UE crește cheltuielile militare, iar firmele americane pot atrage contracte importante. Această dinamică riscă să dezavantajeze companiile europene de apărare în competițiile viitoare pentru achiziții publice.
Oțel
Ce prevede înțelegerea?
Se revine la un sistem de cote, similar celui din epoca Biden. Exporturile care depășesc cota vor fi supuse unui tarif de 50%. Nivelul cotelor nu a fost încă stabilit iar discuțiile continuă.
Cine câștigă, cine pierde?
Industria siderurgică europeană ar prefera sistemul de cote în locul unui tarif general. În același timp, China ar putea fi principalul perdant dacă SUA și UE reușesc să izoleze piețele lor de oțelul ieftin și subvenționat.
Alimente și băuturi
Ce prevede acordul?
Lista produselor agricole pentru care se aplică tarife zero nu a fost publicată. Von der Leyen a confirmat că "produsele sensibile" (carnea de vită, brânzeturile) vor fi excluse. Se caută un echilibru între cererile SUA și protejarea fermierilor europeni.
Cine câștigă, cine pierde?
Este prea devreme pentru a trage concluzii clare. Alimente precum nucile, hrana pentru animale de companie și carnea de bizon ar putea fi incluse în lista de tarife zero. Carnea de vită rămâne însă, tarifată, iar UE cere includerea băuturilor spirtoase și vinului în acord.
Investiții
Ce prevede acordul?
Companiile europene au promis investiții de 600 de miliarde de dolari în SUA. Nu este vorba despre un angajament guvernamental, ci despre intenții exprimate de mediul privat, conform von der Leyen. Recent, Uniunea Europeană a recunoscut că nu are capacitatea să-și respecte promisiunea.
Cine câștigă, cine pierde?
Aceste investiții ar putea susține economia americană, dar ar putea afecta UE prin scăderea capitalului disponibil intern. În plus, crește dependența Europei de lanțurile de aprovizionare și infrastructura SUA.