Antena 3 CNN Externe Comisia Europeană a amendat Google cu aproape 3 miliarde de euro pentru manipularea pieței reclamelor online

Comisia Europeană a amendat Google cu aproape 3 miliarde de euro pentru manipularea pieței reclamelor online

Anamaria Nedelcoff
2 minute de citit Publicat la 19:23 05 Sep 2025 Modificat la 19:23 05 Sep 2025
sediul google getty
Decizia Comisiei vine în contextul unui proces similar care urmează să înceapă în Statele Unite. sursa foto: Getty

Comisia Europeană a amendat, vineri, Google cu 2,95 miliarde de euro pentru abuz de poziție dominantă pe piața tehnologiei de publicitate, în pofida amenințărilor de represalii comerciale venite din partea președintelui american Donald Trump, scrie Politico.

Gigantul tehnologic american este acuzat că a distorsionat piața reclamelor online favorizându-și propriile servicii în detrimentul concurenților, al agenților de publicitate și al editorilor online, a precizat executivul european într-un comunicat de presă.

Deținerea de către Google a mai multor segmente din ecosistemul publicității digitale – inclusiv software-ul folosit atât de agenții de publicitate, cât și de editori pentru a cumpăra reclame online – creează „conflicte de interese inerente”, potrivit Comisiei.

„Google trebuie acum să vină cu un remediu serios pentru a rezolva aceste conflicte de interese, iar dacă nu o va face, nu vom ezita să impunem măsuri ferme”, a declarat vicepreședinta executivă a Comisiei Europene, Teresa Ribera.

Comisia intenționa inițial să anunțe amenda luni, însă decizia a fost amânată după ce comisarul european pentru comerț, Maroš Šefčovič, a intervenit în contextul amenințărilor persistente de taxe vamale din partea lui Trump.

Casa Albă a folosit tarife masive și amenințarea represaliilor comerciale pentru a intimida state și instituții străine de când Trump a revenit la Casa Albă, în ianuarie.

Google are acum termen până la începutul lunii noiembrie – adică 60 de zile – pentru a comunica Comisiei cum intenționează să rezolve conflictul de interese și să corecteze presupusul abuz.

Comisia nu exclude o divizare structurală a activelor Google din domeniul publicității digitale – dar „dorește mai întâi să audă și să evalueze propunerea Google”.

În 2023, Comisia a emis o notificare de acuzații împotriva Google, concluzionând că o divizare obligatorie a unei părți din operațiunile sale de publicitate ar putea fi singura modalitate de a împiedica firma să își favorizeze propriile servicii în viitor.

Amenda de mai multe miliarde de euro decisă acum este sub nivelul de 4,34 miliarde aplicat Google în 2018 pentru abuzul de dominație legat de dispozitivele mobile Android, dar peste amenda de 2,42 miliarde primită în 2017 pentru favorizarea propriului serviciu de comparare a prețurilor.

Decizia Comisiei vine în contextul unui proces similar care urmează să înceapă în Statele Unite.

În aprilie, un judecător federal american a stabilit că Google a menținut ilegal un monopol în publicitatea de tip display search, iar procesul este programat să înceapă pe 22 septembrie. Guvernul american cere, de asemenea, divizarea activelor Google în acest proces.

Într-o declarație, Lee-Anne Mulholland, directorul global pentru afaceri de reglementare al Google, a anunțat că firma va contesta decizia Comisiei.

„Aceasta impune o amendă nejustificată și solicită schimbări care vor afecta mii de afaceri europene, făcându-le mai greu să obțină venituri”, a spus Mulholland.

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close