Un grup care reprezintă companiile aeriene din întreaga lume a cerut Organizației Internaționale a Aviației Civile, ICAO, să majoreze vârsta de pensionare a piloților comerciali până la 67 de ani, în ciuda protestelor acestora din urmă, notează Agerpres, care citează presa internațională.
În prezent, piloții de pe rutele comerciale ies la pensie la 65 de ani.
Companiile aviatice își justifică cererea de majorare a vârstei de pensionare argumentând că, la nivel mondial, cererea de călătorii cu avionul depășește oferta ce poate fi acoperită cu numărul actual de piloți.
ICAO, care funcționează sub autoritatea ONU, va analiza această propunere cu prilejul adunării sale generale din data de 23 septembrie, în contextul în care este deja criticată de principalele sindicate ale piloților americani.
Patronatul din aviația internațională: majorarea vârstei de pensionare a piloților e compatibilă cu siguranța
În prezent, regulile valabile la nivel global interzic piloților cu vârsta de peste 65 de ani să zboare pe rutele internaționale.
Multe țări, inclusiv SUA, aplică aceeași regulă şi pe rutele interne.
Asociația Internațională a Transportatorilor Aerieni, IATA, un organism care reprezintă aproximativ 350 de companii aeriene, spune că majorarea vârstei de pensionare cu doi ani este "un pas prudent, dar rezonabil şi care este compatibil cu siguranța".
Într-un document de lucru publicat pe site-ul ICAO, IATA spune că, în continuare, vor trebui să fie cel puțin doi piloți în cockpit la fiecare zbor, dintre care unul cu vârsta de până la 65 de ani, dacă celălalt pilot va avea o vârstă mai mare decât acest prag.
Actualul prag de vârstă pentru pensionarea piloților comerciali a fost adoptat de ICAO în 2006. Vârsta a crescut atunci de la precedentul prag, de 60 de ani.
Sindicatele s-au opus cu succes în 2023 majorării vârstei de pensionare a piloților
Principalele sindicate ale piloților din SUA s-au opus majorării vârstei de pensionare invocând temerile cu privire la siguranță.
"Nu există suficiente date disponibile pentru a evalua în mod adecvat riscurile majorării vârstei de pensionare. Nu vrem să ne jucăm cu siguranța în acest fel" a declarat Dennis Tajer, purtător de cuvânt al sindicatului Allied Pilots Association, el însuși pilot pentru compania American Airlines.
În 2023, sindicatele piloților americani s-au opus cu succes unei inițiative sprijinite de transportatorii aerieni americani pentru a convinge Congresul să majoreze vârstei de pensionare de la 65 la 67 de ani.
Însă luna trecută un grup de congresmeni americani din ambele partide au cerut administrației Trump să sprijine eforturile internaționale vizând majorarea vârstei de pensionare a piloților comerciali.