Antena 3 CNN Externe Criză pe cerul Rusiei: fără piese și investiții, producția de avioane se prăbușește după sancțiuni

Criză pe cerul Rusiei: fără piese și investiții, producția de avioane se prăbușește după sancțiuni

Anamaria Nedelcoff
3 minute de citit Publicat la 11:46 08 Aug 2025 Modificat la 11:46 08 Aug 2025
avion getty
Producătorii ruşi de aeronave au reuşit să livreze, în acest an, doar un singur avion comercial din cele 15 planificate. sursa foto: Getty

Producătorii ruşi de aeronave au reuşit să livreze, în acest an, doar un singur avion comercial din cele 15 planificate, potrivit datelor platformei elveţiene ch-aviation. Producţia a fost blocată de sancţiunile care limitează importurile de componente, în timp ce dobânzile ridicate au frânat investiţiile, transmite Reuters, citată de Agerpres.

După invadarea Ucrainei, în februarie 2022, sancţiunile occidentale au tăiat accesul Rusiei la avioane şi piese din străinătate. Flota aeriană internă, formată din peste 700 de aeronave, majoritatea Airbus şi Boeing, depinde acum de rute ocolitoare şi reţele complexe de import pentru a obţine componente esenţiale.

„Nu există componente bază, nu există tehnologie, nici facilităţi de producţie sau ingineri. Pentru a crea toate acestea de la zero este nevoie de ani de zile, dacă nu de decenii”, a declarat pentru Reuters o sursă din industria aviatică rusă, sub protecţia anonimatului.

Într-o ţară cu dimensiunile Rusiei, dependenţa de transportul aerian pentru marfă şi pasageri este ridicată. Iar incidentele recente au evidenţiat riscurile unei flote îmbătrânite: în iulie, un Antonov An-24 construit în 1976 s-a prăbuşit, provocând moartea celor 48 de persoane aflate la bord, iar câteva zile mai târziu Aeroflot a fost nevoită să ţină la sol zeci de aeronave după un atac cibernetic masiv.

Dificultăţile din aviaţie se adaugă declinului industrial general. Luna trecută, producţia fabricilor s-a contractat în cel mai rapid ritm de după martie 2022. Dobânzile mari au lovit puternic sectoare cheie – de la producţia auto la minerit şi exporturi de materii prime – şi au împiedicat atingerea ţintelor de livrare în aviaţie, afectând creşterea PIB.

„Industria a fost lovită mai rapid şi mai puternic de înăsprirea politicii monetare”, a spus Dmitry Polevoy, director de investiţii la Astra Asset Management, avertizând că sectorul industrial se apropie de recesiune.

Dacă în 2021 Rusia adăuga la flota sa 52 de aeronave comerciale noi (27 Airbus, 3 Boeing şi 22 Sukhoi Superjet cu piese importate), în ultimii doi ani au intrat în serviciu doar 13 avioane: 12 Sukhoi Superjet şi un Tupolev Tu-214, conform datelor ch-aviation. Modelul Tu-214 este folosit inclusiv de vicepremierul Denis Manturov, susţin surse.

Guvernul de la Moscova a redus drastic ţintele de producţie: de la 171 de avioane la doar 21 în 2023, iar luna trecută oficialii au anunţat că vor urma noi ajustări, invocând impactul dobânzilor ridicate. Conglomeratul de stat Rostec, care supervizează producţia Sukhoi Superjet-100, Tupolev Tu-214, Ilyushin şi Yakovlev MC-21, nu îşi poate atinge obiectivele.

Directorul general Rostec, Sergei Chemezov, declara anul trecut pentru Reuters că Rusia îşi va construi singură avioanele de pasageri, însă livrările au fost amânate repetat. Versiunea MC-21 realizată exclusiv cu piese ruseşti este mai grea decât modelul cu componente importate, ceea ce îi reduce autonomia şi eficienţa, iar companiile aeriene nu sunt interesate, potrivit surselor.

Marţi, Chemezov i-a spus premierului Mikhail Mishustin că producţia de serie pentru MC-21, SJ-100 şi IL-114 va începe în 2026 – cu doi ani mai târziu decât planul iniţial. United Aircraft Corporation, subsidiara Rostec, nu a comentat.

În realitate, Rusia continuă să depindă de importuri externe. Datele vamale analizate de Reuters arată că, anul trecut, au intrat în ţară piese în valoare de cel puţin 300.000 de dolari prin intermediari din Turcia, China, Kîrgîzstan şi Emiratele Arabe Unite, inclusiv componente Safran (Franţa), Honeywell (SUA) şi Rolls-Royce (Marea Britanie).

Producătorii occidentali afirmă că nu vând direct în Rusia. Honeywell a precizat că „nu furnizează echipamente, componente sau produse vreunei companii ruseşti” şi că „lucrează activ pentru a identifica sau întrerupe orice posibilă redirecţionare spre Rusia a produselor sale via terţe părţi”. Safran şi Rolls-Royce nu au comentat.

În paralel, Moscova recurge la soluţii neconvenţionale, cerând companiilor aeriene din state precum Kazahstan şi Uzbekistan să opereze zboruri interne pe teritoriul Rusiei.

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close