Antena 3 CNN Externe Mapamond Matcha, cea mai populară băutură de pe rețelele sociale, ar putea dispărea de pe piaţă

Matcha, cea mai populară băutură de pe rețelele sociale, ar putea dispărea de pe piaţă

N.B.
3 minute de citit Publicat la 07:00 31 Aug 2025 Modificat la 08:07 31 Aug 2025
o ceasca de matcha
Matcha se foloseşte în cappuccino, în deserturi, în înghețată sau în cosmetice, iar reputația sa de superaliment sănătos a cucerit pe toată lumea. Sursa foto: Getty Images (poza cu caracter ilustrativ)

Matcha a devenit cea mai populară băutură de pe rețelele sociale, unde urmăritorii săi se imortalizează sorbind-o în timp ce stau în cele mai exclusiviste cafenele din New York, Amsterdam și Paris, iar culoarea sa verde strălucitor populează interentul de câțiva ani.

Înainte de acest trend de pe rețelele sociale, combinația magică era necunoscută majorității oamenilor din Occident. Doar pasionații de cultură japoneză aveau privilegiul de a se bucura de ea. Astăzi, însă este peste tot: în cappuccino, în deserturi, în înghețată sau în cosmetice, iar reputația sa de superaliment sănătos a cucerit pe toată lumea.

Însă, în ultimele luni, Japonia, patria acestui ceai prodigios, producția se luptă din cauza unei cereri enorme, iar în curând ne-am putea confrunta cu o "criză matcha" în toată regula, relatează La Stampa.

Ce este matcha

Băutura matcha nu este ca orice alt ceai, este o pulbere foarte fină obținută din frunze de tencha, o varietate de ceai verde cultivată la umbră, culeasă manual, curățată de tulpini și striaţii, apoi măcinată lent cu mori de piatră. Un proces lung, delicat și costisitor, înrădăcinat într-o tradiție milenară născută în China și adoptată de Japonia începând cu anul 800.

Timp de secole rezervată elitei japoneze și ceremoniilor, matcha a explodat în popularitate în Occident la începutul pandemiei. Datorită rețelelor sociale și a tendinţei în creştere pentru o viaţă sănătoasă, a devenit băutura emblematică a acestor vremuri. Promisiunea unei energii "mai slabe" decât cafeaua, conținutul său antioxidant și marketingul agresiv din partea celebrităților, în primul rând Gwyneth Paltrow, au făcut din această infuzie obsesia sa.

Producţia de matcha din Japonia

Însă, în timp ce matcha câștigă popularitate şi este folosită în clătite, smoothie-uri, dar și cu lapte vegetal, Japonia se luptă să țină pasul. Producția nu este ușor de susţinut pentru că recoltarea plantelor durează aproximativ cinci ani, iar procesarea este încă în mare parte manuală. O altă cauză a unei eventuale crize este lipsa forței de muncă, astfel în 20 de ani, patru din cinci companii producătoare de matcha din Japonia s-au închis din cauza lipsei de tineri dispuși să lucreze pe câmp.

Condiţiile meteorologice au complicat și mai mult situaţia. Vara anului 2024 a adus temperaturi neobișnuit de ridicate în regiunea Kyoto, acolo unde se produce aproximativ un sfert din matcha japoneză, afectând recolta și scăzând producţia. Din această cauză prețul a crescut mai mult decât dublu în doar câteva luni lăsând multe rafturi goale, atât în ​​magazinele japoneze, cât și în cafenelele occidentale.

Potrivit Asociației Producătorilor de Ceai din Japonia, cifrele din 2025 vor înregistra o producție mai mică decât în ​​anul precedent, în ciuda faptului că volumele sunt mai mari decât dublu față de acum zece ani. Iar în Statele Unite, unde se consumă o treime din exporturile de matcha ale Japoniei, unele companii precum Mizuba Tea Co au declarat pentru BBC că vând în câteva zile ceea ce înainte ajungea o lună.

Un viitor incert

Matcha este cultivat și în China și Asia de Sud-Est, dar Japonia își menține superioritatea în ceea ce privește calitatea. Și, deși guvernul japonez încearcă să convingă fermierii să revină la cultivarea ceaiului prin intermediul unor stimulente, rezultatele nu se vor vedea decât peste câțiva ani. Între timp, unele magazine turistice din Japonia au început să raționalizeze cantitățile vândute clienților pentru a evita epuizarea acestora. Altele, precum compania singaporeză Tealife, recunosc că au "aproape întotdeauna cu stoc epuizat".

Piața globală de matcha, în valoare de 3,48 miliarde de dolari în 2023, se așteaptă să depășească 5,5 miliarde de dolari până în 2028. Deocamdată, influencerii pot sta liniștiți, dar acest boom, dacă nu este însoțit de o extindere durabilă a producției, ar putea transforma matcha dintr-o băutură la modă într-un articol de lux greu de găsit.

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close