În India locuiesc 1,4 miliarde de oameni, iar în jur de un miliard nu au bani de cheltuială, potrivit unui studiu, relatează BBC. În timp ce bogații țării devin tot mai bogați, clasa de mijloc e pe cale de dispariție: salariile nu au mai crescut de un deceniu, job-urile lor sunt înlocuite cu inteligența artificială, iar economiile au fost decimate de pandemie. Astfel, în timp ce brandurile se întrec în produse „premium” pentru cei bogați, majoritatea cetățenilor nu au bani în afara cheltuielilor de zi cu zi.
În India, o țară cu o economie bazată pe consum, clasa consumatoare, potențiala piață pentru start-up-uri sau antreprenori, este de mărimea Mexicului, în jur de 130-140 de milioane de oameni, potrivit raportului Blume Ventures, firmă de capital de risc. În jur de 300 de milioane sunt consumatori „emergenți” sau „aspiranți”, dar sunt cheltuitori reticienți.
Mai mult, clasa consumatoare din a treia cea mai mare economie a Asiei nu se „lărgește” atât de mult cât se „adâncește”, potrivit raportului. Asta înseamnă că populația bogată a Indiei nu se mărește, deși cei care sunt deja bogați devin tot mai bogați.
Bogații devin tot mai bogați
Astfel, în țară se accelerează trendul de „premiumizare”, adică brandurile stimulează consumul promovând produse scumpe, special pentru cei bogați, decât să se concentreze pe consumatorii de masă.
Acest lucru este cel mai evident în vânzările accelerate ale locuințelor ultra-luxoase din comunități închise. Locuințele la un preț pe care să și-l permită cetățeanul mediu reprezintă doar 18% din piața imobiliară, comparat cu 40% la sută în urmă cu doar cinci ani. De asemenea, bunurile de lux reprezintă o parte tot mai mare din piață. Și economia „experiențelor” e în floare, biletele la concertele unor trupe precum Coldplay sau artiști ca Ed Sheeran se vând ca pâinea caldă.
Companiile care s-au adaptat la aceste schimbări au avut succes, a explicat Sajith Pai, unul dintre autorii raportului, pentru BBC. „Cei care s-au concentrat pe produsele de masă sau care au un produs care nu are expunere și pe piața premium au pierdut”, a spus analistul economic.
Concluziile raportului confirmă teoria că recuperarea Indiei după pandemia de COVID-19 a avut o formă de K- adică bogații au devenit și mai bogați, în timp ce săracii și-au pierdut puterea de cumpărare.
10% din indieni dețin aproape 60% din veniturile țării
De fapt, notează BBC, trendul a început încă de dinainte de pandemie. India a devenit din ce în ce mai inegală, 10% dintre indieni dețin 57,7% din veniturile țării, comparat cu 34% în 1990. Iar în ce privește jumătatea de jos, partea lor din venitul național a scăzut de 22,2% la 15%.
Însă scăderea consumului vine nu doar pe fondul scăderii puterii de cumpărare a majorității indienilor, dar și după o scădere fulminantă a economiilor și o creștere a gradului de îndatorare al maselor.
Banca centrală a țării a început să oprească împrumurile date rapid care au crescut după Covid. Mare parte din consum al clasei „emergente” sau „aspirante” a Indiei a fost condusă de astfel de împrumuturi, iar oprirea lor va avea „cu certitudine” un impact asupra consumului, a spus Sajith Pai.
Pe termen scurt, două lucruri sunt așteptate să ajute la creșterea consumului: o creștere a cererii în mediul rural, după o recoltă record, și o scutire de impozit de 12 miliarde de dolari, inclusă în bugetul Indiei. Nu va fi o schimbare „dramatică”, dar ar putea crește PIB-ul Indiei cu peste o jumătate de procent, crede Sajith Pai.
Inteligența artificială îl lasă pe indieni fără locuri de muncă
Însă pe termen lung rămân provocări. Clasa de mijloc a Indiei, care a fost locomotiva consumului, e pe cale de dispariție, în condițiile în care salariile nu au mai crescut de un deceniu, potrivit datelor Marcellus Investment Managers.
„50% din populația plătitoare de taxe din India nu a mai avut o mărire de salariu de un deceniu. Adică, din cauza inflației, veniturile lor reale de fapt au scăzut. Această decizie financiară a decimat economiile clasei de mijloc, care se apropie de un minim în ultimii 50 de ani. Asta arată că produsele și serviciile care erau asociate cu clasa de mijloc vor avea câțiva ani duri”, arată raportul publicat în ianuarie.
Raportul Marcellus mai arată că locurile de muncă de birou („gulerele albe”) sunt tot mai greu de găsit, în condițiile în care în India inteligența artificială a preluat o mare parte din munca de rutină. și numărul managerilor din fabrici a scăzut.
Și cel mai recent sondaj economic al țării a semnalat aceste probleme.
„India este o țară cu o economie bazată pe consum, astfel că o scădere a consumului ca urmare a concedierilor va avea implicații macroeconomice. Dacă scenariile cele mai rele se materializează, asta ar avea potențialul de a deraia creșterea economică de pe traiectoria ei”, arată studiul.