Secretarul General NATO, Mark Rutte, a declarat marți că Organizația Nord-Atlantică lucrează „zi și noapte” pentru a contracara bruiajul rusesc al aeronavelor civile. Afirmația diplomatului vine la două zile după ce avionul care a transportat-o pe Ursula von der Leyen, șefa comisiei europene, a pierdut semnalul GPS în spațiul aerian bulgar.
Piloții aeronavei în care se afla șefa Executivului european au fost nevoiți să folosească hărți clasice pentru a ateriza avionul în siguranță. Totodată, autoritățile de la Sofia suspectează că în spatele acestei acțiuni s-ar afla Federația Rusă.
NATO își ia măsuri după ce avionul Ursulei von der Leyen a fost bruiat
„Este un incident luat foarte în serios”, a declarat secretarul general al NATO, Mark Rutte, în cadrul unei conferințe de presă în Luxemburg, alături de prim-ministrul și ministrul apărării al ducatului. „Vă pot asigura că lucrăm zi și noapte pentru a contracara acest lucru, pentru a-l preveni și pentru a ne asigura că nu se va mai repeta” a adăugat Secretarul General NATO fără a da detalii suplimentare.
Nici Rusia și nici Ursula von der Leyen nu au comentat incidentul de duminică. Pe de altă parte, statele blocului comunitar au anunțat la rândul lor că vor depune eforturi suplimentare pentru ca astfel de evenimente să nu mai aibă loc.
În acest sens Uniunea Europeană va suplimenta numărul de sateliți aflați pe orbita joasă a Pământului astfel încât UE să-și consolideze reziliența împotriva interferențelor GPS, după cum a declarat luni comisarul UE pentru apărare, Andrius Kubilius.
Rusia suspectată că s-ar afla în spatele incidentului
Trebuie menționat faptul că Uniunea Europeană și NATO sunt două entități difeirite, cu membri diferiți, însă securitatea continentulu european reprezintă un obiectiv comun atât pentru UE cât și pentru Alianța Nord-Atlantică.
Mark Rutte a precizat că bruiajul de duminică a fost parte a unei acțiuni complexe desfășurată de Moscova. La adăpostul amenințărilor hibride, continuă Secretarul General NATO, Rusia a pus la cale un complot de asasinare a unui industriaș german și a inițiat un atac cibernetic asupra Serviciului Național de Sănătate din Regatul Unit.
„Întotdeauna am urât cuvântul hibrid, pentru că sună atât de drăguț, dar hibridul este exact acest bruiaj al avioanelor comerciale, cu efecte potențial dezastruoase”, a completat Mark Rutte. De la începutul războiului din Ucraina, lansat de Moscova pe 24 februarie 2022, Occidentul a acuzat în repetate rânduri regimul de la Kremlin de atacuri succesive, vandalism, incendii și tentative de asasinat.
Bulgaria nu va investiga incidentul de duminică
Interferența din partea Rusiei include bruiajul și spoofingul. Bruiajul înseamnă că un semnal radio puternic copleșește comunicațiile, în timp ce spoofingul induce în eroare un receptor, făcându-l să creadă că se află într-o locație diferită sau într-o perioadă de timp trecută sau viitoare.
„Amenințarea din partea rușilor crește pe zi ce trece. Să nu fim naivi: într-o zi, acest lucru ar putea afecta și Luxemburgul, ar putea ajunge și în Țările de Jos”, a mai spus Rutte. „Cu cea mai recentă tehnologie rusă în materie de rachete, de exemplu, diferența dintre Lituania, aflată pe linia frontului, și Luxemburg, Haga sau Madrid este acum de cinci până la zece minute. Acesta este timpul necesar pentru ca racheta să ajungă în aceste părți ale Europei.”, a completat șeful NATO.
„Cu toții ne aflăm acum pe flancul estic, indiferent dacă locuim în Londra sau în Tallinn.” Bulgaria nu va investiga bruiajul avionului lui von der Leyen, deoarece „astfel de lucruri se întâmplă în fiecare zi”, a precizat marți premierul bulgar Rosen Zhelyazkov, potrivit AP.